Development of Learning Video to Introduce Panting Musical Instrument in Bina Desa Program Anjir Pasar Kota II

Ahmad Naufal Rizki, Monry Fraick Nicky Gillian Ratumbuysang, Agus Hadi Utama, Hamsi Mansur

Abstract


The development of a Panting Music learning video in the MBKM Bina Desa Independent Program of FKIP ULM 2022 in Anjir Pasar Kota II Village aims to produce a product in the form of a Panting Music instrument introduction video learning media and describe the feasibility of the developed learning video. The 4D development model includes the Define, Design, Develop, and Disseminate phases. The researcher employed data collection techniques for this development, including structured observations, unstructured interviews with the village chief, questionnaires systematically distributed to the experts and participants, and documentation in photos to complement the research data. Data analysis was conducted quantitatively and descriptively. The developed media went through stages of validation, with the language validated by a language expert with a "Very Feasible" assessment category at a 95% rating, media validation by a media expert with a "Feasible" assessment category at an 85% rating, and content validation by a subject matter expert with a "Feasible" assessment category at an 80% rating. The next phase involved testing the media with students, resulting in a "Very Feasible" student responses category at a 92% rating, indicating that students could recognize and learn to play the Panting Music instrument.


Full Text:

PDF

References


Arthur, R., Sekartaji, G. T., Maulana, A., & Dewi, L. K. (2019). Pengembangan media video presentasi pada mata kuliah hidrologi di universitas negeri jakarta. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2), 170.

Astuti, I., Haryati, E., & Atika, A. (2022). Pengembangan model resiliensi akademik berbantuan konseling kelompok. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 15(2), 116.

Demayanti, F., & Soenarto, S. (2018). Pengembangan video pembelajaran bumbu dan rempah pada mata pelajaran pengolahan makanan kontinental. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(1), 91–102.

Fujiastuti, A., Wulandari, Y., & Suwartini, I. (2019). Pengembangan media flash berbasis komik dalam pembelajaran menyimak cerita rakyat. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(3), 201-213

Gusti Hanna Fauziah, Hamsi Mansur, M. (2021). Pengembangan video pembelajaran mata kuliah media fotografi. Journal of Instructional Technology, 2(1), 32–39.

Hanafi. (2017). Konsep penelitian r&d dalam bidang pendidikan. Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129-150.

Jumiati, S., & Jumaisyaroh Siregar, T. (2022). Pengembangan video pembelajaran berbasis sparkol videoscribe untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 384–393.

Lukitarini, R., Wiryokusumo, I., & Suhari, S. (2020). Pengembangan media video gerak tari sparkling surabaya pada mata pelajaran seni budaya bagi siswa smp. Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 67–75.

Mahabbati, A., Hayati, N., Chamidah, A. N., & Fatimaningrum, A. S. (2018). Program pelatihan dan workshop kesiapan implementasi paud inklusif untuk pendidik paud. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 10(2), 161.

Mulyana, E. A. (2021). Pengembangan e - learning berbasis edmodo pada mata pelajaran seni budaya kelas xi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 20(2), 168–183.

Norrani, N., Ratumbuysang, M. F. N. G., & Oktaviani, E. (2021). Pengembangan video pembelajaran berbasis sparkol videoscribe untuk meningkatkan minat belajar kewirausahaan. Journal of Instructional Technology, 2(2), 119–128.

Nomleni, F. T., & Manu, T. S. N. (2018). Pengembangan media audio visual dan alat peraga dalam meningkatkan pemahaman konsep dan pemecahan masalah. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 219–230.

Nuryanah, N., Zakiah, L., Fahrurrozi, F., & Hasanah, U. (2021). Pengembangan media pembelajaran webtoon untuk menanamkan sikap toleransi siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3050-3060.

Ramdhan, L., Prayogo., Azkia, A. R. (2018). Media pengenalan alat musik tradisional jawa tengah berbasis multimedia. Jurnal Sisfotek Global, 8(2), 17-62

Rohmah, P. N., Hidayat, S., Pamungkas, A. S., & Wilujeng, H. (2021). Pengembangan video pembelajaran stop motion dengan aplikasi wondershare filmora pada mata pelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Ibriez: Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains,

(2), 233-240.

Setiyorini, S., Patonah, S., & Murniati, N. A. N. (2016). Pengembangan media pembelajaran moodle. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 7(2).

Syafrida, L. S., Ratumbuysang, M. F. N. G., Satrio, A., Mansur, H., & Dalu, Z. C. A. (2023). Pengembangan video pembelajaran virtual karakter pada mata kuliah e-commerce dan networking bisnis dengan pendekatan deduktif untuk meningkatkan hasil belajar mahasiswa pendidikan ekonomi. Journal of Instructional Technology, 4(1),43–54.

Yudiyanto, Y., Hakim, N., Hayati, D. K., & Carolina, H. S. (2020). Pengembangan video pembelajaran ipa terpadu pada tema konservasi gajah berkarakter peduli lingkungan. Journal of Natural Science and Integration, 3(2), 187-195.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/jvk.v38i2.17320

Article Metrics

Abstract view : 284 times
PDF - 119 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Vidya Karya

Indexed By

Creative Commons License

Vidya Karya is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.