UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN GURU DALAM MENYUSUN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP) IPA DENGAN METODE PEMODELAN (School Action Research Di SMPN 1 Bakarangan Kabupaten Tapin)

Rahmadi Rahmadi

Abstract


Abstract. This school action research aims to motivate teachers and be active in making the lesson plan, so the students' motivation and achievement in science improve. The study was conducted for 3 (three) months in 3 cycles of action centered on evaluation sessions. Teacher activities data were generally obtained through observation and field notes, while teacher achievement was obtained through questionnaires and tests. The data were analyzed and interpretated qualitatively. The result showed that by using the modeling method, there was a change of teacher activeness in the effort of making the lesson plan, with activity level before the action below 65% increased to 85% on achievement aspect of teacher effort. There was also an increase in teacher effort with a grade point average before action below 6.5, increasing to 8.25 at the end of the action. From the research results can be concluded that the modeling method improves the teachers’’ ability in making the lesson plan.

 

Keywords: lesson plan, modeling method.

 

Abstrak. Penelitian tindakan sekolah ini bertujuan agar guru termotivasi dan aktif dalam membuat RPP IPA sehingga dapat meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa pada pelajaran IPA. Penelitian dilaksanakan selama 3 (tiga) bulan dalam 3 siklus tindakan yang dipusatkan pada sesi evaluasi.  Data kegiatan guru  secara umum diperoleh melalui observasi dan  catatan lapangan, sedangkan prestasi guru diperoleh melalui hasil angket dan tes. Analisis dan interpretasi data dilakukan secara kualitatif. Hasil penilaian menunjukan bahwa dengan menggunakan metode pemodelan terjadi perubahan keaktifan guru dalam upaya pembuatan RPP IPA, dengan tingkat keaktifan sebelum tindakan di bawah 65 % meningkat menjadi 85% pada aspek prestasi upaya guru. Terdapat pula peningkatan upaya guru dengan nilai rata-rata kelas sebelum tindakan di bawah 6,5 ,meningkat menjadi 8,25 pada akhir tindakan. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa metode Pemodelan mampu meningkatkan kemampuan guru dalam membuat RPP IPA.

 

Kata Kunci: Rencana Pelaksanaan Pembelajaran, Metode Pemodelan.


Full Text:

PDF

References


Abrur, A. R. (1993). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta : Tiara Wacana

Ali, M. (1987). Kegiatan Pendidikan, Prosedur dan Strategi. Bandung : Angkasa

Arikunto, S.. 1993. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta

Celik, H. C. (2017). Mathematical Modelling Research in Turkey: A Content Analysis Study. Educational Research and Reviews, 12(1): 19-27.

Depdikbud, RI. (2005). Kurikulum GBPP SMP 2005 Suplemen GBPP 2005. Jakarta

Dias, M. A.; Carvalho, P. S.; Vianna, D. M. (2016). Using Image Modelling to Teach Newton's Laws with the Ollie Trick. Physics Education, 51(4).

Jacobs, G. J.; Durandt, R. (2017). Attitudes of Pre-Service Mathematics Teachers towards Modelling: A South African Inquiry. EURASIA Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 13(1): 61-84.

Mardapi, D. (2002). Pedoman Umum Pengembangan Sistem Penilaian Hasil Belajar. Jakarta : Dit. PLP Depdiknas RI.

Purwanto, N. (1999). Psikologi Pendidikan. Bandung : Remaja Posda Karya.

Samuel, H. (1997). Sosiologi I. Jakarta : Depdikbud RI.

Sawunggaling. (1994). Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung : Sinar Baru.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/jvk.v32i1.4151

Article Metrics

Abstract view : 21 times
PDF - 93 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Vidya Karya

Indexed By:

               

 

 

Creative Commons License

Vidya Karya is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.