IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN SAINTIFIK PADA PEMBELAJARAN FISIKA SMA TOPIK MATERI ELASTISITAS DAN HUKUM HOOKE

Maya Masita Admiyati Putri, Pendi Sinulingga, Theo Jhoni Hartanto

Abstract


Abstract. The purpose of this study was to describe the results of the implementation of scientific learning on the topic of elasticity and Hooke's law relating to: (1) students 'science process skills and (2) students' learning outcomes completeness. This study was a pre-experimental study using a one-shot case study design. The research subjects were the 24 students of class XI MIA-4 in one of the senior high schools in Palangka Raya City. Based on the results of data analysis, the completeness of student learning outcomes in the topic of elasticity and Hooke’s law by applying scientific learning obtained that: (1) students science process skills with very good criteria amounted to 33% of students, with good criteria amounted to 50% of students, and with sufficient criteria amounted to 17% of students and (2) students classical completeness was as big as 75%.


Keywords: Science process skills, completeness of learning outcomes, scientific learning, physics

 

Abstrak - Tujuan penelitian ini adalah untuk menggambarkan hasil implementasi pembelajaran saintifik pada topik elastisitas dan hukum Hooke yang berkaitan dengan: (1) keterampilan proses sains peserta didik dan (2) ketuntasan hasil belajar peserta didik. Penelitian ini merupakan sebuah studi pre-experimental menggunakan desain one-shot case study. Subyek penelitian adalah siswa kelas XI MIA-4 di salah satu SMA di Kota Palangka Raya dengan jumlah peserta didik 24 orang. Berdasarkan hasil analisis data, ketuntasan hasil belajar peserta didik pada topik elastisitas dan hukum Hooke dengan menerapkan pembelajaran saintifik diperoleh hasil: (1) Keterampilan proses sains peserta didik dengan kriteria sangat baik berjumlah 33%, kriteria baik 50% peserta didik, dan kriteria cukup baik 17% peserta didik. (2) ketuntasan klasikal peserta didik adalah sebesar 75%..

 

Kata Kunci: Keterampilan proses sains, ketuntasan hasil belajar, pembelajaran saintifik, fisika

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Arizaga, Bahar, Maker, Zimmerman, dan Pease. (2016). How Does Science Learning Occur in the Classroom? Students’ Perceptions of Science Instruction During the Implementation of the REAPS Model. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(3), 431-455

Hartanto, T.J., Sinulingga, P., Hutahean, S.D.T., dan Monica, V. (2018). Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Melalui Pembelajaran Fisika Berbasis Pendekatan Ilmiah. Prosiding Seminar Nasional Fisika 2018 FMIPA UNESA . Vol. 2, Januari 2019, 98 – 104.

Karamustafaoglu, S. & Mamlok-Naaman, R. (2015). Understanding Electrochemistry Concepts using the Predict-Observe-Explain Strategy Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(5), 923-936.

Machin, A. (2014). Implementasi Pendekatan Saintifik, Penanaman Karakter dan Konservasi Pada Pembelajaran Materi Pertumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1), 2014, 28-35.

McFarlane, D.A. (2013). Understanding the challenges of science education in the 21st century: New opportunities for scientific literacy, International Letters of Social and Humanistic Sciences, 4, 35-44.

Ratumanan, T. G. & Laurens, T. (2011). Penilaian Hasil Belajar pada Tingkat Satuan Pendidikan. Surabaya: Unesa Press.

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sugiyarti, H., Sunarno, W., Aminah, N.S. (2015). Pembelajaran Fisika Dengan Pendekatan Saintifik Menggunakan Metode Proyek dan Eksperimen Ditinjau dari Kreativitas dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Inkuiri, 4(4), 34-42.

Suliman, Sarwanto, & Suparmi. (2017). Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Fisika dengan Metode Eksperimen dan Demonstrasi Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Abstrak dan Kemampuan Analisis Siswa. Jurnal Inkuiri, 6(1), 21-30.

Trilling, B. dan Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times (San Francisco: John Wiley & Sons).




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/jvk.v34i1.6443

Article Metrics

Abstract view : 19 times
PDF - 15 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Vidya Karya

Indexed By:

               

 

 

Creative Commons License

Vidya Karya is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.