Validity Analysis of Popular Scientific Books Fish Type Diversity as Environmental Material tor Vertebrate Zoology Course

Riya Irianti, Mahrudin Mahrudin

Abstract


Validation of teaching materials is needed to see the suitability of the teaching materials developed with learning outcomes, so that these teaching materials are suitable for use in learning. One type of written work that can be used as teaching material is popular scientific books. Popular scientific books are used by students to increase knowledge about the material being studied. The purpose of this study was to analyze the validity of the popular scientific book Diversity of Fish Species as Enrichment Material for Vertebrate Zoology Courses. Descriptive quantitative research method, to find information on the validity of popular scientific books compiled based on research results. The subjects of the validity data are 3 validators (expert judgment). Data were analyzed descriptively. The results showed that popular scientific books were compiled for aspects of coherence 95.8%, readability 83.3%, vocabulary 87.5%, active and passive sentences 100%, systematics 83.3%, writing method 100%, applications and implications 100 %, definitions and explanations 91.67%, and other styles of devices 87.5%. Based on the results of the study, the average validity score was 92.13% with a very valid category.

Abstrak

Validasi terhadap bahan ajar diperlukan untuk melihat kesesuaian antara bahan ajar yang dikembangkan dengan capaian pembelajaran, sehingga bahan ajar tersebut layak digunakan dalam pembelajaran. Salah satu jenis karya tulis yang dapat digunakan sebagai bahan ajar adalah Buku ilmiah popular. Buku ilmiah populer dimanfaatkan mahasiswa untuk menambah pengetahuan tentang materi yang dibelajarkan. Tujuan penelitian ini adalah menganalisis validitas buku ilmiah populer Keanekaragaman Jenis Ikan Sebagai Bahan Pengayaan Mata Kuliah Zoologi Vertebrata. Metode penelitian deskriptif kuantitatif, untuk menemukan informasi validitas buku ilmiah populer yang disusun berdasarkan hasil penelitian. Subyek data validitas yaitu 3 orang validator (expert judgement). Data dianalisis secara deskriptif. Hasil penelitian menunjukan bahwa buku ilmiah populer yang disusun untuk aspek koherensi 95.8%, keterbacaan 83,3%, kosa kata 87,5%, kalimat aktif dan pasif 100%, sistematika 83,3%, metode penulisan 100%, aplikasi dan implikasi 100%, definisi dan penjelasan 91,67%, serta gaya lain perangkat 87,5%. Berdasarkan hasil penelitian didapatkan untuk rerata skor validitas 92,13% dengan kategori sangat valid.


Keywords


Validity Analysis; Popular Scientific Books; Diversity; Fish; Vertebrated Zoological

Full Text:

PDF

References


Akbar, Sa’dun. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Belawati, Tian. (2003). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Universitas Terbuka.

Depdiknas. (2006). Pedoman Memilih dan Menyusun Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.

Hardiansyah, H., and Mahrudin, M. (2016). Keragaman Jenis Ikan Familia Bagridae Di Kawasan Rawa Kalang Desa Hakurung Daha Utara Hulu Sungai Selatan Sebagai Bahan Pengayaan Berupa Buku Ilmiah Populer Mata Kuliah Zoologi Vertebrata Konsep Pisces. WAHANA-BIO: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 8(1), 1-6.

Hera, R., Khairil, K., and Hasanuddin, H. (2014). Pengembangan Handout Pembelajaran Embriologi Berbasis Kontekstual Pada Perkuliahan Perkembangan Hewan Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa di Universitas Muhammadiyah Banda Aceh. Jurnal EduBio Tropika, 2(2), 187-250.

Fajeriadi, H., Zaini, M., and Dharmono, D. (2019). Validity of the Gastropods Popular Scientific Book in the Pulau Sembilan Kotabaru Coastal Area for High School Students. Journal of Biology Education, 8(2), 142-149.

Johnson, E. B. (2010). Contextual Teaching and Learning. Bandung: Kaifa Learning.

Khairoh, L., Rosilowati, A., Nurhayati, S. (2014). Pengembangan Buku Cerita IPA Terpadu Bermuatan Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan pada Tema Pencemaran Lingkungan. UNNES Science Education Journal, 3(2), 519-527.

Lufri. (2007). Kiat Memahami Metodologi Melakukan Penelitian. Padang: Universitas Negeri Padang.

Novana, T., Sajidan., and Maridi. (2014). Pengembangan Modul Inkuiri Terbimbing Berbasis Potensi Lokal pada Materi Tumbuhan Lumut (Bryophyta) dan Tumbuhan Paku (Pteridophyta). Jurnal Pasca UNS, 3(2), 108-122.

Nurdyansyah, N.M.. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alam bagi Siswa. Sidoarjo: Fakultas Agama Islam Muhammadiyah.

Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

RI, Undang-Undang Nomor 5 Tahun 1990 tentang Konservasi Sumber Daya Alam dan Ekosistemnya.

Sanjaya, Wina. (2013). Perencanaan Dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sukmadinata, N.S. (2005). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: PPS UI dan Remaja Rosdakarya.

Suparman, M. A. (2012). Desain Instruksional Modern. Jakarta: Erlangga.

Trianto. (2010). Mendesain Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning) Di Kelas. Cerdas Pustaka Publisher: Plomp

Victorino, D. (2004). Global Responsibility and Local Knowledge System. Conference held in Egypt.

Wibowo, W. (2008). Berani Menulis Artikel. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i2.10602

Article Metrics

Abstract view : 209 times
PDF - 74 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License