STRATEGI PEMBELAJARAN KOLABORATIF TERINTEGRASI KECERDASAN MAJEMUK DAN HUBUNGANNYA DENGAN KECERDASAN LOGIKA MATEMATIKA DAN PEMAHAMAN KONSEP PADA MATERI KELARUTAN DAN HASIL KALI KELARUTAN

Hening Pertiwi, Atiek Winarti, Mahdian Mahdian

Abstract


Abstract. This study aimed to determine the effectiveness of collaborative learning strategies integrated of multiple intelligences to improve the intelligence of mathematical logic and the comprehension of concepts of experimental class in SMA Negeri 5 Banjarmasin. The research conducted to the experimental research method through pretest-posttest control group design. Class XI IPA 1 students as experiment group and XI IPA 4 students as control group. The control group used conventional methods, and then the experimental group implemented thru collaborative learning strategy integrated to multiple intelligences. Data collection used test and non-test techniques namely observation and multiple intelligence questionnaires. Data analysis technique used t-test and descriptive analysis. The result showed is that the collaborative learning strategies integrated of multiple intelligence effective to mathematical logic intelligence and concept comprehension of experimental group students compared with control group.
Keywords: collaborative, multiple intelligences, mathematical logic,
comprehension of concepts, solubility and solubility product.

Full Text:

PDF

References


Agustina, L. (2007). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Mahasiswa melalui Pembelajaran Kolaboratif dengan Pendekatan Pemecahan Masalah. Jurnal Pendidikan, 2(3), 271-314.

Armstrong, T. (2013). Multiple Intelligences in the Classroom 3rd Ed. Jakarta: PT Indeks.

Chatif, M. (2013). Sekolahnya Manusia. Bandung: Kaifa.

Emzir. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif & Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Gardner, H. (2003). Multiple Intelligences: Kecerdasan Majemuk dalam Teori dan Praktek. Disunting oleh Lyndon Saputra. Diterjemahkan oleh Alexander Sindoro. Batam: Interaksara.

Goleman. (1994). Kecerdasan Emosional. Jakarta: PT Gramedia Pustaka.

Hoer, T. (2007). Buku Kerja Multiple Intelligences. Bandung: Mizan Pustaka.

Liliawati, W., Nuryani, Y., & Andrian, R. (2015). Pembelajaran IPBA Terintegrasi pada Tema Musim untuk Mengakomodasi Kecerdasan Majemuk dan Meningkatkan Pemahaman Konsep. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains, (hal. 1181-1185). Surabaya.

Purnamasari, W. S; Setyo, A. (2015). Penerapan Pembelajaran Berdasarkan Teori Kecerdasan Majemuk untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA Kartika Wijaya Surabaya pada Materi Fluida Statis. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 4(2), 98-101.

Said, A., & Andi, B. (2016). Strategi Mengajar Multiple Intelligences. Jakarta: Prenada Media Group.

Salvin, R. (2006). Educational Psycology: Theory and Practice. Boston: Allyn and Bacon Pearson Education.

Saputra, T. M. A; Alben, A; Yuliana, H. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan, 1(1), 1-14.

Sastrika, I. A. K; Sadya, I. W; Muderwan, I. W. (2013). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Pemahaman Konsep Kimia dan Berpikir Kritis. Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 1(1), 1-10.

Sato, M. (2012). Dialog dan Kolaborasi di Sekolah Menengah Pertama Praktek “Learning Community” (Okamoto Sachie, Penerjemah). Jakarta: Pelita.

Satyawati, N. N. S. B. (2011). Pengaruh Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing berbasis LKS terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa ditinjau dari Kecerdasan Logis Matematis pada Kelas X SMAN 1 Bangli. Jurnal Penelitian Pascasarjana, 1(1), 1-17.

Suhendri, H. (2011). Pengaruh Kecerdasan Matematis-Logis dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 1(1), 29-39.

Warsono, & Hariyanto. (2012). Pembelajaran Aktif: Teori dan Asesmen. Bandung: Remadja Rosdakarya.

Winarti, A. (2015). Gambaran Kecerdasan Majemuk Siswa SMP dan SMA di Kota Banjarmasin Serta Hubungannya dengan Usia dan Jenis Kelamin. Prosiding Seminar Nasional Pendidika Sains, (hal. 899-904). Surabaya.

Winarti, Atiek; Leny, Y; Muhammad, N. (2015). Pengembangan Model Pembelajaran “Cerdas” berbasis Teori Multiple Intelligences pada Pembelajaran IPA. Jurnal Kependidikan, 45(1), 16-28.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/quantum.v8i2.4010

Article Metrics

Abstract view : 1298 times
PDF - 2442 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Publisher:

Universitas Lambung Mangkurat (ULM)
University of Lambung Mangkurat
website : https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/quantum/index
email    : [email protected]

 

 

QUANTUM Journal Indexed by :

              

                




Creative Commons License
QUANTUM: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License