RESPON SISWA TERHADAP PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN OLEH GURU IPA BIOLOGI DI KECAMATAN KENDAWANGAN

Misliani Misliani, Ruqiah Ganda Putri Panjaitan

Abstract


This research is aimed to determine the students’ response toward the learning media usage by the Biology science teacher in Kendawangan. Descriptive of case study is used as the research method. The population of this research are the students of SMPN 1 Kendawangan, SMPN 3 Kendawangan, SMPN 4 Kendawangan, MTs. At-Taqwa Kendawangan, and SMKN 1 Kendawangan. The sample amount is about 56 students of SMPN 1 Kendawangan, 16 students of SMPN 3 Kendawangan, 6 students of SMPN 4 Kendawangan, 20 students of MTs. At-Taqwa Kendawangan, and 20 students of SMKN 1 Kendawangan. Indirect communication is used as the technique of data collecting. Meanwhile, the tool of data collecting is questionnaire. The result shows that the students’ response toward the learning media usage applied by the Biology science teacher in SMKN 1 and SMPN 1 Kendawangan is high, while in SMPN 3, SMPN 4, and MTs. At- Taqwa is very high. It is concluded that the students like the learning media usage by the teacher very much.

 

Keywords: Students’ response, learning media

Full Text:

PDF

References


Arsyad, Azhar. 2008. Media Pembelajaran. Jakarta : PT Rajagrafindo Persada. Hlm. 1-27

Asnewastri. (2006). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah. Jurnal Ilmu Pendidikan. (online) (http://isjd.pdii.lipi.go.id, diakses tanggal 17 Maret 2012).

Asyhar, Rayandra. 2011. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta : Gaung Persada Press. Hlm. 27-78

Djamarah dan Zain. 2006. Strategi Belajar dan Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta. Hlm. 56-87

Fatra, Maifalinda. 2008. Penggunaan Komik Matematika pada Pembelajaran Matematika di MI. Algoritma. 3 (1): 59-73

Ismail, Hasan. 2009. Pengertian Respon. (Online). (http://hasanismailr.blogspot.com, diakses tanggal 28 Januari 2011).

Kurniasari, Wahyu. 2008. Upaya Meningkatkan Respon Siswa dalam Pembelajaran Biologi Melalui Optimalisasi Penggunaan Media Pembelajaran dengan Problem Based Instruction (PBI). Skripsi (Abstrak).(online) http://etd.eprints.ums.ac.id, diakses tanggal 15 Februari 2012).

Mukhammad, Afif. 2008. Penggunaan Media Foto Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X A MAN Kota Blitar. Skripsi (Abstrak). (online) (http://etd.eprints.ums.ac.id, diakses tanggal 15 Februari 2012).

Munadi, Yudhi. 2008. Media Pembelajaran; Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press. Hlm. 49-57

Nawawi, Hadari. 2007. Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press. Hlm. 65-99

Riduwan. 2008. Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta. Hlm. 1-23

Riyana, Cepi & Rudi Susilana. 2007. Media Pembelajaran. Bandung: CV. Wacana Prima. Hlm. 1-10

Sudibyo, Elok. 2005. Respon Siswa SLTP Khodijah Surabaya Terhadap Kegiatan Uji Coba Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu. Jurnal Pendidikan Dasar. 6 (2): 88-96.

Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai. 2007. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo. Hlm. 1-7

Sukardi. 2011. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara. Hlm. 157-164


Article Metrics

Abstract view : 102 times
PDF - 83 times

Refbacks