Training Chemistry Teachers' Understanding in Creating Learning Evaluation Media Using the Wordwall Application

Rilia Iriani, Leny Leny, Misi Jini Rinaya, Misbah Misbah, Andy Azhari, Nana Nana, Nika Sopranti, Muhaimin Muhaimin, Hakki Norhasanah

Abstract


This community service activity aims to assist chemistry teachers in the Banjar Regency Chemistry Teachers Working Group (MGMP) in developing learning evaluation materials. This training aims to improve the quality of learning in the Independent Curriculum for chemistry teachers in creating learning evaluations using Wordwall. Based on the questionnaire results filled out by MGMP chemistry teachers in the Banjar Regency, it was found that 50% of teachers stated that they were skilled enough in using technology in preparing learning evaluation materials. The methods in this activity are divided into three stages: pre-implementation, implementation, and post-implementation. Considering this condition, the community service team needs to address the problems teachers face by conducting training on preparing IT-based teaching materials held at SMAN 1 Martapura with two offline meetings attended by 21 teachers. Based on the training results, there was an improvement in teachers' understanding of creating interactive evaluation materials using Wordwall, and teachers' responses to the activity showed a good category. The interactive evaluation products produced can be used to assist the chemistry learning process.

Keywords


chemistry; evaluation; technology; wordwall

Full Text:

PDF

References


Barnabas, H. W., Tambingon, H. N., Rawis, J. A., & Mangantes, M. L. (2022). Supervisi dan evaluasi pendidikan dalam perspektif merdeka belajar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 1696-1701.

Gandasari, P., & Pramudiani, P. (2021). Pengaruh aplikasi wordwall terhadap Motivasi belajar IPA siswa di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3689–3696.

Hartati, S., Fatmawati, L., & Krismilah, T. (2020). Upaya meningkatkan minat hasil belajar siswa dengan game edukatif pada pembelajaran tematik muatan ipa kelas v sd masjid syuhada. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(2).

Isnaini, K. N., Sulistiyani, D. F., & Putri, Z. R. K. (2021). Pelatihan desain menggunakan aplikasi canva. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 5(1), 291–295.

Khairunisa, Y. (2021). Pemanfaatan fitur gamifikasi daring maze chase-wordwall sebagai media pembelajaran digital mata kuliah statistika dan probabilitas. MEDIASI: Jurnal, 2(1), 43–46.

Latifah, U., & Damayanti, M. I. (2022). Pengembangan alat evaluasi pembelajaran menggunakan platform wordwall.net untuk siswa kelas ii sekolah dasar. JPGSD, 10(6), 1415–1424.

Maghfiroh, K. (2018). Penggunaan media word wall untuk meningkatkan hasil belajar matematika pada siswa kelas iv mi roudlotul huda. Jurnal Profesi Keguruan, 4(1), 64–70.

Mahirah, B. (2017). Evaluasi belajar peserta didik (siswa). Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2).

Mahyudi, A. (2022). Penggunaan media wordwall dalam meningkatkan penguasaan bahasa baku siswa di sekolah menengah pertama. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(6), 1687–1694.

Marhaeni, N. H., Fitri, I. A., & Fariha, N. F. (2023). Pelatihan pembuatan game edukasi wordwall bagi guru sma dharma amiluhur yogyakarta. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(4), 988-997.

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).

Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan media pembelajran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2852–2860.

Nizaruddin, N., Muhtarom, M., & Nugraha, A. E. P. (2021). Pelatihan penggunaan quizizz sebagai media evaluasi pembelajaran daring. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 12(2), 291-296.

Novalinda, R., Ambiyar, A., & Rizal, F. (2020). Pendekatan evaluasi program tyler: Goal-oriented. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 18(1), 137-146.

Nurzannah, N., & Setiawan, H. R. (2020). Program kemitraan masyarakat di tengah pandemi covid-19 bagi guru sd (pembuatan media evaluasi pembelajaran online). Jces (Journal Of Character Education Society), 3(2), 299-310.

Purnomo, A. H., Nasution, D. R., Annisa, R. M., Syaroh, M., & Sari, D. M. (2022). Evaluasi program pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 2235-2241.

Putri, M. (2020). Efektivitas penggunaan aplikasi wordwall dalam pembelajaran daring (online) matematika pada materi bilangan cacah. Jurnal UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 1(1), 145–165.

Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi quizzin dan wordwall pada pembelajaran ipa bagi guru-guru SDIT Al-Kahfi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 195–199.

Sun’iyah, S. L. (2020). Media pembelajaran daring berorientasi evaluasi pada mata pelajaran pai di tingkat pendidikan dasar. Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 7(1), 1–18.

Surahmawan, A. N. I., Arumawati, D. Y., Palupi, L. R., Widyaningrum, R., & Cahyani, V. P. (2021). Penggunaan media wordwall sebagai media pembelajaran sistem pernafasan manusia. Proceeding of Integrative Science Education Seminar, 95–105.

Wafiqni, N., & Putri, F. M. (2021). Efektivitas penggunaan aplikasi wordwall dalam pembelajaran daring (online) matematika pada materi bilangan cacah kelas 1 di min 2 kota tangerang selatan. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 82.




DOI: https://doi.org/10.20527/btjpm.v6i2.10086

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat is licensed under
Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0

From March 27, 2020 to June 3, 2020
View My Stats

From Juni 4, 2020 to the present (updated stats)
View My Stats