Digital Marketing Socialization on the Development of Batik Nagari Tanjung Bonai Aur in Improving Marketing
Abstract
Tanjung Bonai Aur Batik, a mainstay product from Nagari Tanjung Bonai Aur in Sijunjung district, is a type of written batik that carries typical motifs from local culture. The rich culture of Minang inspires this batik motif. Even though we already have meetings at batik houses, further efforts are needed to increase Tanjung Bonai Aur Batik's understanding and popularity. One method of expanding the batik market is through digital marketing. By looking at these problems, this service activity was carried out to increase the marketing of Batik Tanjung Bonai Aur through socialization and digital marketing assistance. The results of this community service have implications for improving marketing and are expected to increase competitiveness and product sales more widely. The welfare of the people of Nagari Tanjung Bonai Aur can be further improved.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbari, T. (2023). Sosialisasi digital marketing untuk pemasaran produk umkm di desa kurungdahu, kecamatan cadasari, kabupaten pandeglang. Media Abdimas, 2(2), 64-70.
Amalia, A., Hidayat, W., & Budiatmo, A. (2012). Analisis strategi pengembangan usaha pada UKM batik semarangan di Kota Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 1(2), 282-294.
Ariska, R. A., Soebandhi, S., & Purwitasari, F. (2021). Pelatihan pemasaran digital pada umkm batik di wilayah pakisaji, kabupaten malang. Jurnal Abdimas Sangkabira, 2(1), 53-56.
Christiana, I., & Putra, R. A. (2022). Edukasi penerapan digital marketing bagi pengarajin umkm batik. ABDI SABHA (Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat), 3(3), 24-29.
Hariyoko, Y., Soesiantoro, A., & Junaidi, M. A. (2021). Pemberdayaan umkm batik tulis di kampoeng batik jetis oleh dinas koperasi dan usaha mikro kabupaten sidoarjo. Dinamika Governance: Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 11(1), 1-10.
Hermawan, W., Noor, T. I., & Setia, H. B. (2020). Faktor–faktor yang mempengaruhi produksi sawi hijau (Suatu Kasus di Desa Sukamaju Kecamatan Cimaung Kabupaten Bandung). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Agroinfo Galuh, 7(2), 399-410.
Junaidi, M. A. (2020). Pemberdayaan umkm batik tulis di kampoeng batik jetis oleh dinas koperasi dan usaha mikro kabupaten sidoarjo (Doctoral dissertation, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya).
Mardiansyah, D., Akmal, E. F., Chairunnisa, S., Kurniawan, D., Salsabila, A., Maulana, V., & Dias, U. H. (2023). Edukasi perilaku hidup bersih dan sehat (phbs) di sdn 08 tanjung bonai aur. Jurdimas (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) Royal, 6(4), 667-672.
Mardiansyah, D., Andini, P., Arrahman, B., Fridayanti, A., Fauziyah, N., Fikri, I., ... & Manik, M. M. (2023). Serunya bermain origami ceria sebagai media belajar kreatif di tk negeri 2 sumpur kudus. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 4(4), 3594-3599.
Mardiansyah, D., Fikri, I., Fauziyah, N., Fridayanti, A., Andini, P., Arrahman, B., ... & Rapitri, J. F. D. (2023). Penambahan lokasi umkm dan tempat umum kedalam geogle maps di nagari tanjung bonai aur kecamatan sumpur kudus. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 4(4), 4849-4855.
Mardiansyah, D., Fardela, R., Annisa, H. F., Rifwandi, R., Rapitri, J. F. D., & Armysa, R. (2023). Edukasi fisika dan praktik roket air di mts n 6 sijunjung. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(4), 2552-2556.
Mardiansyah, D., Maulana, V., Dias, U. H., & Zaafira, A. I. (2023). Penyuluhan dan pelatihan pembuatan (urea molasses block) umb pada peternak sapi potong di nagari tanjung bonai aur, kecamatan sumpur kudus, kabupaten sijunjung. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(4), 3061-3066.
Mirzam, M. R. (2020). Strategi survival umkm batik tulis pekalongan di tengah pandemi covid-19 (studi kasus pada “batik pesisir” pekalongan). BALANCA: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 2(2), 1-26.
Mudrikah, S., Aeni, I. N., Pitaloka, L. K., & Widiatami, A. K. (2024). Digitalisasi pengelolaan keuangan pada komunitas umkm karya mapan kota salatiga. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 104-114.
Nawangsari, E. R. (2016). Analisis program pemberdayaan masyarakat pada usaha menengah kecil dan mikro (umkm)(studi di umkm pengrajin batik kampoeng jetis dan pengrajin koperasi intako tanggulangin sidoarjo). JPSI (Journal of Public Sector Innovations), 1(1), 12-16.
Rachmawati, D., Ramadhani, N., & Komarullah, T. A. (2021). Sosialisasi peranan digital marketing bagi umkm di desa ujung genteng. Proceedings Uin Sunan Gunung Djati Bandung, 1(29), 89-104.
Riani, A. L., Sarungu, J. J., & Margana, M. (2015). Kondisi umkm batik di kabupaten sragen propinsi jawa tengah. Jurnal Bisnis & Manajemen, 15(2), 13-22.
Rosyada, M., & Tamamudin, T. (2020). Pengembangan ekonomi kreatif batik tulis kota pekalongan sebagai upaya pelestarian budaya dan peningkatan pendapatan masyarakat. Darmabakti: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 41-50.
Sari, C. D. M., & Setiyana, R. (2020). Sosialisasi digital marketing pada usaha mikro kecil menengah (umkm). Jurnal Pengabdian Masyarakat: Darma Bakti Teuku Umar, 2(1), 63-73.
Septian, F., Syaripudin, A., Punkastyo, D. A., & Nugroho, F. A. (2021). Sosialisasi dan pelatihan digital marketing bagi umkm dan pemuda karang taruna cilandak barat. JAMAIKA: Jurnal Abdi Masyarakat, 2(1), 72-80.
Sulaksono, J. (2020). Peranan digital marketing bagi usaha mikro, kecil, dan menengah (umkm) desa tales kabupaten kediri. Generation Journal, 4(1), 41-47.
Tunggal, A. R., Darmaningrum, K., & Fajri, R. N. (2022). Peningkatan daya saing umkm batik tulis lasem mustika canting melalui upgrading produk dan digital marketing. Al-Khidmat, 5(2), 82-88..
DOI: https://doi.org/10.20527/btjpm.v6i3.10219
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed by: Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat is licensed under From March 27, 2020 to June 3, 2020 From Juni 4, 2020 to the present (updated stats) |