The Use of Tangram Teaching Aids in Learning Plane Geometry for 8th-Grade Students

Rini Utami, Dewi Azizah, Amalia Fitri, Muhamad Najibufahmi, Dewi Mardhiyana, Nurina Hidayah, Sayyidatul Karimah, Dwi Ario Fajar

Abstract


Our activity aims to assist 8th-grade students at SMP Plus Muhammadiyah Doro in learning Geometry using tangram teaching aids. This is related to the lack of enthusiasm some students feel during the learning process, especially in Geometry. The community service activity was carried out through planning, implementation, and evaluation stages, using lectures, discussions, experiments, and demonstrations. The instruments used include questionnaires given to students before and after the activity. The results of this activity show that: 1) almost all students contend that teachers now need tangrams to help in explaining teaching materials in Plane Geometry; 2) almost all students are interested in the tangrams, which is due to their ease of making and using; 3) almost all students contend that tangrams can help them to train their understanding of mathematical concepts, especially in plane figures; 4) most students believe that tangrams can enhance their motivation to learn.


Keywords


conceptual understanding; learning motivation; plane geometry; tangram

Full Text:

PDF

References


Anggreini, D., & Priyojadmiko, E. (2022). Peran guru dalam menghadapi tantangan implementasi merdeka belajar untuk meningkatkan pembelajaran matematika pada Era Omicron dan Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional PGSD, 75–87.

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian pendidikan: suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.

Bartell, T. G., Webel, C., Bowen, B., & Dyson, N. (2013). Prospective teacher learning: Recognizing evidence of conceptual understanding. Journal of Mathematics Teacher Education, 16(1), 57–79. https://doi.org/10.1007/s10857-012-9205-4

Bohning, G., & Althouse, J. K. (1997). Using tangrams to teach geometry to young children. Early Childhood Education Journal, 24(4), 239–242.

BSNP. (2006). Model penilaian kelas. Depdiknas.

Estiningsih, E. (1994). Penggunaan alat peraga dalam pengajar matematika SD. PPPG Matematika.

Faniya, V. M., Karuniawati, A., Nugroho, D., Sutrianny, D. N., Sofia, & Ikashaum, F. (2023). Studi literatur: Penggunaan tangram sebagai media pembelajaran matematika. Asimtot: Jurnal Kependidikan Matematika, 4(2), 91–99.

Farihah, U. (2021). Media pembelajaran matematika. Lintas Nalar.

Hanifah, S. (2023). Pengaruh penggunaan media puzzle tangram terhadap pemahaman konsep bangun datar oleh siswa Kelas II. Bale Aksara: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 17–22.

Irawan, J. N., Priyatama, A. N., & Fitriani, A. (2020). Pengaruh permainan konstruktif tangram terhadap berfikir kreatif pada siswa sekolah dasar. Jurnal Intervensi Psikologi (JIP), 12(1), 37–50. https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol12.iss1.art4

Ismunandar, D., Rosyadi, R., Nandang, N., & Aziz, K. (2020). Pendampingan belajar matematika pada Materi Pecahan di Desa Lajer Kecamatan Tukdana Kabupaten Indramayu. Abdi Wiralodra: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 45–56. https://doi.org/10.31943/abdi.v2i1

Novitasari, L., & Leonard, L. (2017). Pengaruh kemampuan pemahaman konsep matematika terhadap hasil belajar matematika. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 758–766.

Nugroho, R., & Warmi, A. (2022). Pengaruh motivasi belajar terhadap hasil belajar matematika siswa di smpn 2 tirtamulya. Edumatsains: Jurnal Pendidikan, Matematika dan Sains, 6(2), 407–418. http://ejournal.uki.ac.id/index.php/edumatsains

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171–187.

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Sekretariat Negara (2003).

Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 289–302.

Runisah, R., Nandang, N., & Ismunandar, D. (2022). Pendampingan belajar bangun datar melalui media Tangram 7. Jurnal Pengabdian Masyarakat MIPA dan Pendidikan MIPA, 6(1), 57–62. http://journal.uny.ac.id/index.php/jpmmp

Sarah, S., & Lathifaturrahmah, L. (2017). Penggunaan media tangram dalam pembelajaran matematika pada materi kesebangunan di kelas ix mts siti mariam banjarmasin. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 81–102.

Sari, F. I., Sunendar, D., & Anshori, D. (2023). Analisis perbedaan Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 146–151.

Setiyoko, R. (2018). Hubungan motivasi belajar dengan kreativitas belajar siswa kelas X SMK PGRI 3 Kediri tahun pelajaran 2017/2018. Simki-Pedagogia, 2(2).

Sirajuddin, S., Hadaming, H., & Amelia, N. (2023). Penggunaan media tangram untuk meningkatkan minat dan hasil belajar matematika kelas IV. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 12(1), 79–92.

Sudarwanto, S., & Hadi, I. (2014). Pengembangan alat peraga pmbelajaran matematika sekolah dasar untuk meningkatkan kemampuan berpikir matematis siswa. Sarwahita, 11(1), 32–37.

Tim Gakko Tosho. (2021). Matematika untuk sekolah menengah pertama kelas viii. Kemdikbudristek.

Wardhani, I. S. (2020). Geometri dan permasalahannya dalam pembelajaran matematika di sekolah (suatu penelitian meta analisis). Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika dan Nilai-Nilai Islami), 3(1), 124–129.

Wasty, S. (2006). Psikologi pendidikan. Rineka Cipta.




DOI: https://doi.org/10.20527/btjpm.v6i2.10395

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat is licensed under
Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0

From March 27, 2020 to June 3, 2020
View My Stats

From Juni 4, 2020 to the present (updated stats)
View My Stats