Instruction on Creating Interactive Quizzes Using Mentimeter Application in Civics Education Learning
Abstract
This community service activity is grounded in the challenge that teachers face when teaching civics education in the classroom, given the students' circumstances and confronted with the necessity to adjust to education in the twenty-first century, which is based on technology and information aligning with the Merdeka curriculum. Engaging in enjoyable learning activities can facilitate students' comprehension and retention of academic material. This service activity intends to enable teachers to utilize interactive learning media in the classroom using the Mentimeter application. The community service is conducted by implementing service learning at SMA Negeri 3 Palu in collaboration with the service team. The attendees comprised representatives from both the teaching and student communities. The implementation phase comprises the coordination phase, the program implementation phase (preceded by a pre-test), material provision, teacher and student trial, and the evaluation phase (post-test). The results of the service indicated that both teachers and students were unfamiliar with the Mentimeter application prior to the activity. Following the instruction, teachers and students engaged in practical exercises. Teachers are intrigued by the prospect of incorporating this application into their lessons due to the enthusiasm of students and their fondness for the media.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Z. (2021). Manajemen peningkatan mutu pendidikan karakter berbasis agama, budaya, dan sosiologi. al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 4(1), 181-202.
Adini, M. H., Sukmawati, R. A., & Purba, H. S. (2022). Pelatihan penggunaan multimedia pembelajaran interaktif berbasis geogebra. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 430-435. https://doi.org/10.20527/btjpm.v4i2.4776
Aini, Y. I. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran quizizz untuk pembelajaran jenjang pendidikan dasar dan menengah di bengkulu. Jurnal Kependidikan, 2(25), 1–6.
Alanur, S. N., Jamaludin, & Imran. (2016). Permainan tradisional nogarata to kaili sebagai media pendidikan Pkn dalam membangun nilai karakter kewarganegaraan siswa SMP Negeri 13 Palu. Edu Civic, 4(1).
Aslamiah, A., Cinantya, C., & Rafianti, W. R. (2023). Pelatihan Pembuatan media pembelajaran berbasis multimedia interaktif bagi guru–guru sekolah dasar di banjarmasin. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 143-150.
https://doi.org/10.20527/btjpm.v5i1.6520
Bahar, A. J., & Sham, F. M. (2023). Pendekatan sabar dalam pembentukan akhlak muslim pelajar. E-Bangi : Journal of Social Sciences and Humanities, 20(1), 1–16.
Darman, R. A. (2017). Mempersiapkan generasi emas indonesia tahun 2045 melalui pendidikan berkualitas. Jurnal Edik Informatika Penelitian Bidang Komputer Sains Dan Pendidikan Informatika, 3(2), 73–87.
Dewi, D. A., Yunarti, Y., Mulyati, T., & Wahid, R. (2023). Rancang bangun media pembelajaran pkn berbasis multimedia interaktif mobile learning dalam mengembangkan literasi kewarganegaraan siswa. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Dan Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 1610–1617.
Erisa, F., Munir, S., Muchlis, L. S., & Khairat, A. (2023). Validitas media pembelajaran interaktif berbasis autoplay dalam mata pelajaran pai dan budi pekerti untuk sekolah dasar. Fondatia : Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 123–135.
Ghufron, M. . (2018). Revolusi industri 4.0: Tantangan, peluang, dan solusi bagi dunia pendidikan. Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 2018, 1(1), 332–337.
https://www.proceeding.unindra.ac.id/index.php/dispanas2018/article
/viewFile/73/45
Hakim, A. R., & Windayana, H. (2016). Pengaruh penggunaan multimedia interaktif dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan hasil belajar siswa SD. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 4(2). https://doi.org/10.17509/eh.v4i2.2827
Herlawati, Nidaul Khasanah, F., & Sari, R. (2021). Pelatihan mentimeter sebagai media interaksi dalam pembelajaran daring pada sman 14 bekasi. Journal Of Computer Science Contributions (JUCOSCO), 1(1), 42–52. https://doi.org/10.31599/jucosco.v1i1.454
Jamaludin, J., Amus, S., Hasdin, Alanur, S. N., Makmur, W., & Nasran, N. (2023). Peningkatan civic skill melalui pelatihan penulisan karya ilmiah bagi guru di sd kecil olobaru kabupaten parigi moutong. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(3), 1386–1392.
Jamaludin, J., & Alanur, S. N. (2021). Pengembangan civic knowledge dan literasi informasi di masa pandemi covid-19 melalui case method pada mahasiswa pendidikan pancasila dan kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 11(01), 28–36. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v11i01.10083
Manurung, P. (2020). Multimedia interaktif sebagai media pembelajaran pada masa pandemi COVID 19. Jurnal Ilmiah Al Fikru, 14(1), 1–12.
https://doi.org/https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i1.33
Prihadi, E. (2018). Pengembangan keterampilan 4c melalui metode poster comment pada mata pelajaran pai dan budi pekerti (penelitian di sma negeri 26 bandung). Jurnal Pendidikan Islam Rabbani, 2(1), 464–479.
Prihatini, A., Putra, C. R. W., & Sunaryo, H. (2022). Implementasi model pembelajaran kooperatif kritis untuk meningkatkan kualitas produk pemikiran tulis pada matakuliah puisi. Panrita Abdi-Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 6(2), 356–368.
Rahayuningsih, F. (2022). Internalisasi filosofi pendidikan ki hajar dewantara dalam mewujudkan profil pelajar pancasila. SOCIAL : Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 1(3), 177–187. https://doi.org/10.51878/social.v1i3.925
Rahmawati, E., Wardhani, N. A., & Ummah, S. M. (2023). Pengaruh proyek profil pelajar pancasila terhadap karakter bernalar kritis peserta didik. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 614–622. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4718
Sari, R. M., Sahudra, T. M., & Urfan, F. (2024). Penguatan kompetensi implementasi kurikulum merdeka melalui pelatihan teknologi digital berbasis website terintegrasi pada guru. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(1), 90–98.
Sumiasyih, Okimustava, & Sharfina. (2023). Pemanfaatan mentimeter pada pelajaran ipa dengan cooperatif learning. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 4(1), 19–27.
Syahroni, M. (2020). Pelatihan implementasi media pembelajaran interaktif guna peningkatan mutu pembelajaran jarak jauh. International Journal of Community Service Learning, 4(3), 170–178. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v4i3.28847
Wijayanto, G., Rivai, Y., Bagus Made Wisnu Parta, I., & Amahoru, A. (2023). Pelatihan teknis penggunaan aplikasi artificial inteligences (AI) mentimeter bagi dosen pemula untuk meningkatkan kualitas perkuliahan yang interaktif dan inovatif. Journal of Human And Education, 3(3), 115–123.
Zahra, A. P., Efwinda, S., & Haryanto, Z. (2024). Education for prospective teachers on augmented reality ( AR ) learning media in science subjects. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2), 261–270.
Zeva, S., Rizqiana, I., Novitasari, D., & Radita, F. R. (2023). Moralitas generasi z di media sosial : Sebuah esai. Literaksi : Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 1–6.
DOI: https://doi.org/10.20527/btjpm.v6i2.10736
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed by: Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat is licensed under From March 27, 2020 to June 3, 2020 From Juni 4, 2020 to the present (updated stats) |