Tantangan Pendidikan Sosiologi Di Era Industri 4.0

Hamsah Hamsah, Sangputri Sidik, Romi Mesra, Rahmat Nur

Abstract


This article is a study that highlights the various problems and challenges faced by the sociology education discipline in the Industrial 4.0 era. Included in it is to see the existence of sociology education in the midst of the current globalization. The method used in this writing is the method of literature by collecting various relevant research results. The conclusion of this study is that era 4.0 presents challenges to sociology education while providing opportunities if it is managed properly. Among the challenges are developments in information and communication technology, learning methods and curriculum changes.

Keywords


Challenge; Education; Sociology

Full Text:

PDF

References


Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Azis, F., Nur, R., & Setiawan, A. (2023). Integration of Character Value Models in Senior High School. 15, 113–120. https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i1.2001

Djunaidi. (2019). Upaya Menciptakan Pembelajaran Menyenangkan Melalui Optimalisasi Jeda Strategis Dengan Video Motivasi Dan Humor Dalam Belajar PPKN di Kelas XI MM SMKN 1 Bangkinang Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(1), 461–469.

Fathimah, S., Sidik, S., & Rahman, R. (2020). Google Docs Sebagai Solusi Pengerjaan Tugas Kelompok Dalam Pembelajaran Daring Di Tengah Pandemi Covid 19. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(3), 272–279. https://doi.org/10.58258/jisip.v4i3.1207

Freire, P. (1984). Pendidikan Sebagai Praktek Pembebasan, terj. Alois A. Nugroho. Jakarta: Jakarta: LP3ES.

Hamsah. (2021). Implementasi Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share Guna Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Sosiologi. Jurnal Pendidikan Modern, 6(1), 61–67. Retrieved from http://ejournal.stkipmodernngawi.ac.id/index.php/jpm/article/view/189/116

Hamsah. (2022). Jurnal Civic Education : Jurnal Civic Educatioan: Media Kajian Pancasila Dan Kewarganegaraan, 6(2), 104–112.

Mesra, R., Marleni, M., Wenno, Y. H., & Haumahu, C. P. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Online Pada Mata Pelajaran Ips Di Sma Negeri 2 Tondano. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2124–2133. https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3624

Moleong, L. J. (2017). Metodologi penelitian kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Nur, R. (2020a). Integrasi Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Sosiologi Wilayah Sul-Sel Kota. 2(1), 187–201. Retrieved from https://ppjp.ulm.ac.id/journals/index.php/padaringan/article/view/1618

Nur, R. (2020b). Penerapan Model Pembelajaran Tematik Pada Mata Pelajaran Sosiologi Siswa Kelas XII IPS SMAN 1 Sungguminasa Kabupaten Gowa. PADARINGAN (Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi), 2(3), 279. https://doi.org/10.20527/padaringan.v2i3.2434

Nur, R., Suardi, S., Nursalam, N., & Kanji, H. (2021). The Integration Model of the Development of Student Religious Character Education Based on Integrative Morals in Higher Education. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 6(1), 149–162. https://doi.org/10.26618/jed.v6i1.4692

Rahmatullah, S. S., Mulyadiprana, A., & Ganda, N. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Gamification Terhadap Partisipasi Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar. PADARINGAN (Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi), 4(3), 150. https://doi.org/10.20527/pn.v4i3.6287

Ruswinarsih, S., Apriati, Y., & Malihah, E. (2023). Penguatan Karakter Melalui Seni Bela Diri Pencak Silat Kuntau Pada Masyarakat Kalimantan Selatan, Indonesia. Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi, 5(1), 50–62.

Sabda, S. (2016). Pengem-bangan Kurikulum. In Cetakan Ke-1. Bandung: PT Refika Aditama. Retrieved from http://repository.uinbanten.ac.id/2000/

Sanjaya. (2006). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

STEARNS. PETER N. (2018). T he I ndustrial R evolution in W orld H istory. 4th ed., 330.

Suardi. (2023). Penguatan Karakter Beriman, Bertaqwa kepada Tuhan yang Maha Esa, dan Berakhlak Mulia melalui Kegiatan HIMA Prodi PPKn. 05(2), 117–130.

Suarjana, I. W. G., & Fathimah, S. (2021). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw sebagai Wujud Penerapan Nilai-Nilai ANEKA dalam Proses Belajar Mengajar. Journal Civics & Social Studies, 5(2), 221–232. https://doi.org/10.31980/civicos.v5i2.1485

Tjandrawina, R. R. (2016). Industri 4.0: Revolusi industry abad ini dan pengaruhnya pada bidang kesehatan dan bioteknologi. Jurnal Medicinus, Vol 29, No(1), 31–39. https://doi.org/10.5281/zenodo.49404

Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718




DOI: https://doi.org/10.20527/pn.v5i03.9463

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Padaringan Indexed By :

    

      

        

 

Lisensi Creative Commons
The work is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.