Hubungan Interaksi Sosial Dengan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial di SDN Maccini Sombala Makassar

Resky Putri Syam, Suardi Suardi, Syamsuriyanti Syamsuriyanti

Abstract


The main problem of lack of social interaction among students is known to be one of the research problems. The research objective was to analyze the relationship between social interaction and social studies learning outcomes at SDN Maccini Sombala. This study uses a mixed strategy (Mixed Methods). The quantitative respondents used a probability sampling of 30 people, while the qualitative used a purposive sampling of 3 people. Data collection techniques are questionnaires, observation, documentation and interviews. The data analysis technique is descriptive statistics. The results of the study show that there is a strong relationship between social interaction and learning outcomes. This can be seen from the results of the measurement of r count which is more prominent than 0.997 ≥ 0.374 or r count ≥ rtable, from the information handling that has been carried out shows that the interaction and learning outcomes at level IV have a strong relationship. The conclusion is that social interaction plays an important role in improving student learning outcomes.

Keywords


Social interaction ; Learning outcomes ; Social science

Full Text:

PDF

References


Anna Nuryuliani. (2019). Pengaruh Interaksi Sosial Teman Sebaya Terhadap Hasil Belajar IPS Sisw Kelas VIII MTS Al- Musryidiyyah Pamulang. In Sifonoforos (Vol. 1).

Arianti. (2019). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181

Aziz, M. A., Tarmedi, E., & Untung, S. H. (2016). Hubungan Antara Kelompok Teman Sebaya Dengan Prestasi Belajar Siswa Smkn. Journal of Mechanical Engineering Education, 2(2), 233. https://doi.org/10.17509/jmee.v2i2.1484

Bagja Sulfemi, W., & Supriyadi, D. (2018). Pengaruh Kemampuan Pedagogik Guru Dengan Hasil Belajar Ips. Jurnal Ilmiah Edutecno, 18(2), 1–19.

Barona, C. S., & Muntasir, M. (2017). Hubungan Interaksi Sosial Pelajar terhadap Hasil Belajar Siswa IPS Terpadu di SMP Negeri 2 Juli Kabupaten Bireuen. … Sain Ekonomi Dan Edukasi (JSEE), VII(2), 83–86.

Ekawati, R. (2021). No Hubungan interaksi sosial dengan hasil belajar ips siswa kelas IV di SDN 06 Tebat Karai Kabupaten kepahiang Title. In Pesquisa Veterinaria Brasileira (Vol. 26).

Faiz, A., Hakam, K. A., Sauri, S., & Ruyadi, Y. (2020). INTERNALISASI NILAI KESANTUNAN BERBAHASA MELALUI PEMBELAJARAN PAI DAN BUDI PEKERTI. JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL, 29(1), 13–28. https://doi.org/10.17509/jpis.v29i1.24382

Fatonah, S. (2021). Hubungan Interaksi Sosial Siswa Dengan Hasil Belajar Ips Kelas V Sdn 44 Kota Bengkulu.

Fernanda, M. M., Sano, A., & Nurfarhanah, . (2012). Hubungan antara Kemampuan Berinteraksi Sosial dengan Hasil Belajar. Konselor, 1(2), 1–8. https://doi.org/10.24036/0201212698-0-00

Hapnita, W., Abdullah, R., Gusmareta, Y., & Rizal, F. (2018). Faktor Internal Dan Eksternal Yang Dominan Mempengaruhi Hasil Belajar Menggambar Dengan Perangkat Lunak Siswa Kelas Xi Teknik Gambar Bangunan Smk N 1 Padang Tahun 2016/2017. CIVED (Journal of Civil Engineering and Vocational Education), 5(1). https://doi.org/10.24036/cived.v5i1.9941

Herman, A. (2016). komunikasi kesehatan suatu pengantar ringkas.

Kahar, I. (2018). Pengaruh Motivasi dan Minat Belajar Siswa Kelas X Terhadap Hasil Belajar Servis Atas Bola Voli SMA Negeri 18 Luwu. Energies, 6(1), 1–8.

Kanji, H., Nursalam, N., Nawir, M., & Suardi, S. (2019a). Evaluasi Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 4(2), 56–63. https://doi.org/10.26618/jed.v4i2.2386

Kanji, H., Nursalam, N., Nawir, M., & Suardi, S. (2019b). Model Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahun Sosial di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 5(2), 104–115. https://doi.org/10.31932/jpdp.v5i2.458

Kanji, H., Nursalam, N., Nawir, M., & Suardi, S. (2020a). Integration Of Social Care Characters and Moral Integratif on Social Science Lessons In Elementary School. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 12(2), 413–427. https://doi.org/10.35445/alishlah.v12i2.260

Kanji, H., Nursalam, N., Nawir, M., & Suardi, S. (2020b). Supporting and Inhibiting Factors of Character Education in Learning Social Studies at Primary Schools. JED (Journal of Etika Demokrasi), 5(1), 1–14. https://doi.org/10.26618/JED.V5I1.2966

Laksono, N. R. (2017). Pengaruh Interaksi Sosial Terhadap Motivasi Kerja Pada Mahasiswa Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang Ynagn Bekerja Part time. 87(1,2), 149–200.

Listriana, D. (2016). Hubungan Interaksi Sosial Siswa dengan Hasil Belajar IPS. In Hubungan Interaksi Sosial Siswa dengan Hasil Belajar IPS.

Lomu, L., & Widodo, S. A. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar dan Disiplin Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 0(0), 745–751.

Lubis, maulana arafat, & Azizan, N. (2018). Penerapan strategi index card match dalam meningkatkan hasl belajar siswa pada mata pelajaran IPS di kelas V MIN 3 Tapanuli Selatan. Jurnal Ilmiah Al-Hadi, IV(1), 844–851.

Maslihah, S. (2011). Studi Tentang Hubungan Dukungan Sosial, Penyesuaian Sosial Di Lingkungan Sekolah Dan Prestasi Akademik Siswa Smpit Assyfa Boarding School Subang Jawa Barat. Jurnal Psikologi Undip, 10(2), 103–114. https://doi.org/10.14710/jpu.10.2.103-114

Muhsin, khansa nur haida. (2018). Hubungan Interaksi Sosial Siswa Dengan Hasil Belajar Kimia Di Pondok Pesantren Ibnul Qoyyim Yogyakarta.

Murtono, A. (2014). No Pengaruh hubungan sosial antar hasil belajar mata pelajaran siswa kelas IV SDN Gajahan Karanganyar tahun ajaran 2014. 139.

Muttaqin, faizal amrul. (2019). Budaya Hukum Malu Sebagai Nilai Vital Terwujudnya Kesadaran Hukum Masyarakat. Budaya Hukum Malu Sebagai Nilai Vital, 1(2), 187–207. https://doi.org/10.21154/syakhsiyyah.v1i2.2026

Nursalam, N., Nawir, M., Suardi, S., & Kanji, H. (2020). Model Pendidikan Karakter pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar (Vol. 1). Serang: CV. AA. RIZKY. Retrieved from https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=8tUKEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA63&dq=buku+suardi+nursalam+pendidikan+karakter&ots=1A--g2fQs4&sig=zVhj4kYePdGJVf09G4l9nxFs-H4&redir_esc=y#v=onepage&q=buku suardi nursalam pendidikan karakter&f=false

Nursalam, N., & Suardi, S. (2016). Sosiologi Pengantar Masyarakat Indonesia. Writing Revolution, pp. 1–340.

Putri, A. N., Nurhasanah, A., & Hakim, Z. R. (2020). Proses interaksi sosial untuk meningkatkan karakter percaya diri siswa kelas 1 SDN Tanggerang 19. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 11(02), 157–171.

Rahmawati, vivin eka, & Yani, dian puspita. (2014). Hubungan Interaksi Sosial Dengan Hasil Prestasi Belajar Mahasiswa Semester Iv Program Studi Diploma Iii Kebidanan Unipdu Jombang. Jurnal EduHealth, 4(2), 245770.

Rijal, S., & Bachtiar, S. (2015). Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v3i2.4149

Sari, D., Mutrofin, M., & Fitriyah, C. (2020). Hubungan Interaksi Sosial Dengan Hasil Belajar Afektif Siswa Kelas 5 SD Di Kecamatan Kaliwates Kabupaten Jember. DIDAKTIKA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1). https://doi.org/10.21831/didaktika.v3i1.28120

Sari, D. ratna, Mutrofin, & Fitriyah, C. Z. (2019). Korelasi Antara Interaksi Sosial Terhadap Hasil Belajar Afektif Siswa Kelas V Di SDN Se-Kecamatan Kaliwates Jember. Penelitian Ilmu Pendidikan, 1–7.

Simanjuntak, S. S. (2022). Hubungan Interaksi Sosial dengan Hasil Belajar pada Siswa Sekolah Dasar. ESJ: Elementary School Journal, 12(2), 128–135.

Suardi. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Sosiologi Pokok Bahasan Interaksi Sosial Melalui Metode Diskusi pada Siswa Kelas X MA. Muhammadiyah Panaikang Kacamatan Bissappu Kabupten Bantaeng. Jurnal Etika Demokrasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, II(1), 2339–2401. https://doi.org/10.26618/JED.V2I1.1145

Suardi, S., Megawati, M., & Kanji, H. (2018). Pendidikan Karakter di Sekolah (Studi Penyimpangan Siswa di Mts Muhammadiyah Tallo). JED (Jurnal Etika Demokrasi), 3(1), 75–84. https://doi.org/10.26618/jed.v3i1.1979

Sugiyono. (2011). Metode penelitian kombinasi (mixed methods). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif. 218–219.

Sukmanasa, E. (2016). Hubungan Antara Disiplin Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Kreatif : Jurnal Kependidikan Dasar, 7(1), 11–24. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/kreatif.v7i1.9363

Supartini, M. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dan Kreativitas Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi Di Sdn Mangunharjo 3 Kecamatan Mayangan Kota Probolinggo. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 10(2), 1858–4985.

Suparyanto & rosad. (2020). kajian teori interaksi sosial. Suparyanto Dan Rosad, 5(3), 248–253.

Tanoto. (2020). interaksi sesama siswa.

Tasya, N., & Abadi, A. P. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Sesiomedika, 660–662.

Ulfah, K. R., Santoso, A., & Utaya, S. (2016). Hubungan Motivasi dengan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan, 1(8), 1607–1611. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i8.6678




DOI: https://doi.org/10.20527/pn.v5i03.9499

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Padaringan Indexed By :

    

      

        

 

Lisensi Creative Commons
The work is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.