Persepsi Guru Terhadap Gerakan Literasi Sekolah Di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Banjarmasin
Abstract
The School Literacy Movement (GLS) is a government program that involves reading non-textbooks for 15 minutes before learning begins. Teacher participation is needed to encourage the implementation of activities to run smoothly. As supervisors of implementing activities, teachers can undoubtedly understand the conditions for implementing activities well, so it is essential to know the teachers' perceptions. This research analyses teachers' perceptions of implementing GLS at MAN 1 Banjarmasin. The research method used is descriptive qualitative. Data collection is done through observation, interviews, and document study. Data analysis techniques use Miles and Huberman references: data collection, data reduction, data presentation, and conclusion. This research shows that teacher perceptions can be seen from the teacher's understanding of the implementation of GLS and students' literacy skills. It can be concluded that teachers' perceptions of GLS can vary depending on influencing factors. Teachers are expected to be able to provide encouragement and support through innovation to increase students' interest in reading and literacy skills.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustin, S., & Cahyono, B. E. H. (2017). Gerakan literasi sekolah untuk meningkatkan budaya baca di SMA Negeri 1 Geger. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 1(2), 55–62. https://doi.org/10.25273/linguista.v1i2.1973
Amalia, N. (2021). Bahan Ajar Digital Kerajaan Kuningan untuk Meningkatkan Literasi Sejarah. Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung IV, 2(1).
Astuti, E. (2022). Gerakan literasi sekolah untuk menumbuhkan nilai budi pekerti anak. Jurnal Ilmia Pendidikan, Sejarah, Dan Humaniora, 6(2), 17–24.
Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi hasil PISA (the programme for international student assesment): Upaya perbaikan bertumpu pada pendidikan anak usia dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 30–41.
Kemendikbud. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 23 Tahun 2015 Tentang Penumbuhan Budi Pekerti. , (2015).
Praptanti, I., & Ernawati, A. (2019). Evaluasi pelaksanaan program gerakan literasi sekolah (GLS) pada sekolah menengah atas negeri dan swasta di wilayah Purwokerto Kota. Prosiding Seminar Nasional LPPM UMP, 289–296. Lembaga Publikasi Ilmiah dan Penerbitan (LPIP). Retrieved from http://semnaslppm.ump.ac.id/index.php/semnaslppm/article/view/50/50
Prawitasari, M., Sriwati, & Susanto, H. (2021). Retrogresi Penggunaan Media Daring Dalam Pembelajaran Sejarah Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Education and Development, 9(4), 173–177.
Purwo, S. (2017). Peran gerakan literasi sekolah dalam pembelajaran kreatif-produktif di sekolah dasar. Karya Ilmiah Dosen, 3(1).
Putro, H. P. N. (2012). MODEL PEMBELAJARAN SEJARAH UNTUK MENINGKATKAN KESADARAN SEJARAH MELALUI PENDEKATAN INKUIRI. Paramita: Historical Studies Journal, 22(2). https://doi.org/10.15294/paramita.v22i2.2121
Rochgiyanti, R., Hadi, S. P., Purwanto, H., Yuwanto, Y., & Teguh, Y. (2021). The Perception of Swamp Buffalo Breeders Towards Palm Oil Plantations in Kuripan District Barito Kuala Regency South Kalimantan Provice. Internationl Journal of Education and Sociaal Science Research, 4(3), 504–522.
Shambodo, Y. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Persepsi Khalayak Mahasiswa Pendatang UGM Terhadap Siaran Pawartos Ngayogyakarta Jogja TV. Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 1(2), 98–110. https://doi.org/10.36722/jaiss.v1i2.464
Subandiyah, H. (2015). Pembelajaran literasi dalam mata pelajaran bahasa indonesia. Paramasastra: Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra Dan Pembelajarannya, 2(1).
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Wandasari, Y. (2017). IMPLEMENTASI GERAKAN LITERASI SEKOLAH (GLS) SEBAGAI PEMBENTUK PENDIDIKAN BERKARAKTER. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 2(2). https://doi.org/10.31851/jmksp.v2i2.1480
Yulinda, V., & Fernandes, R. (2019). Implementasi Pendidikan Literasi Intrakurikuler Pada Mata Pelajaran Sosiologi SMA Negeri 1 Linggo Sari Baganti Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 120–126. https://doi.org/10.24036/sikola.v1i2.15
DOI: https://doi.org/10.20527/pakis.v4i1.12081
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office:
Jurusan Pendidikan IPS
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Lambung Mangkurat
Jalan Brigjen H. Hasan Basri, Pangeran, Kec. Banjarmasin Utara, Kota Banjarmasin, Kalimantan Selatan 70123
E-mail:pakis@ulm.ac.id
Sidharta Adyatma
Phone: +6281351668688
Email: sidharta.adyatma@ulm.ac.id
Supporting contact:
Wisnu Subroto
Phone: +62-81350220303
Email: wisnusubroto@ulm.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.