Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Melalui Metode Tutor Sebaya
Abstract
The level of student engagement in the classroom has a significant impact on their learning outcomes. Various models and methods employed to enhance student engagement can influence these outcomes. This study aims to investigate the effects of applying the peer tutor method on student engagement and learning outcomes in Class VIII F at SMP Negeri 27 Banjarmasin. The research follows a four-stage process: planning, implementation, observation, and reflection. Data were collected through observation sheets and student engagement records. The results of the study reveal that the implementation of the peer tutor method has a positive impact on student engagement and learning outcomes in Class VIII F at SMP Negeri 27 Banjarmasin. This improvement is evident through the percentages obtained in both Cycle I and Cycle II: Student engagement increased from 34% in Cycle I to 84% in Cycle II. Student learning outcomes improved from 52% in Cycle I to 96% in Cycle II.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amirudin, A., Supriyatin, S., Dewi, S., & Ismeliantika, Y. (2021). Strategi Menghidupkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid-19 Melalui Kelompok Belajar. Eduprof : Islamic Education Journal, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.47453/eduprof.v3i`1.82
Anggorowati, N. P. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Tutor Sebaya Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Komunitas, 3(1). https://doi.org/10.15294/komunitas.v3i1.2303
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Arjanggi, R., & Suprihatin, T. (2010). Metode Pembelajaran Tutor Teman Sebaya Meningkatkan Hasil Belajar Berdasar Regulasi-Diri. Makara Human Behavior Studies in Asia, 14(2), 91–97. https://doi.org/10.7454/mssh.v14i2.666
Arsya, G. T. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Double Loop Problem Solving Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Materi Keanekaragaman Hayati (Studi eksperimen di kelas X MIPA SMAN 4 Tasikmalaya Tahun Ajaran 2022/2023) (Sarjana, Universitas Siliwangi). Universitas Siliwangi. https://doi.org/10/DAFTAR%20PUSTAKA.pdf
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. SAGE Publications.
Fajrin, F., & Salam, R. (2020). Efektivitas Pembelajaran Ips Menggunakan Model Pembelajaran Tutor Sebaya Plus Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 7 Semarang. Sosiolium: Jurnal Pembelajaran IPS, 2(1), 54–62. https://doi.org/10.15294/sosiolium.v2i1.39630
Farhan, M., & Arisona, R. D. (2022). Problem Based Learning (PBL) Berorientasi Higher Order Thinking Skills (HOTS) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. PAKIS (Publikasi Berkala Pendidikan Ilmu Sosial), 2(2). https://doi.org/10.20527/pakis.v2i2.5861
Fitriani, R. (2021). Peningkatan oral and mental activities melalui model problem based learning. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(2), 62–69. (SDN Mojorejo 1 Batu). https://doi.org/10.22219/jppg.v2i2.16045
Gunadi, E. (2019). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS pada Kompetensi Dasar Permintaan dan Penawaran Serta Terbentuknya Harga Pasar dengan Metode Tutor Sebaya Kelas VIII SMP. Jurnal Riset Intervensi Pendidikan (JRIP), 1(1), 11–15.
Handayani, T. (2023). Peningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPS Materi Pokok Kerja Sama Antar Negara Dengan Metode Tutor Sebaya Pada Siswa Kelas IX. Jurnal Locus Penelitian Dan Pengabdian, 2(6), 564–582. https://doi.org/10.58344/locus.v2i6.1288
Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v1i1.236
Nurkhin, A. (2013). Efektivitas Pembelajaran Tutor Sebaya Dalam Pembelajaran Akuntansi Biaya I. Dinamika Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.15294/dp.v8i1.4896
Nurmala, D. A., Tripalupi, L. E., & Suharsono, N. (2014). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi. 4(1).
Prayitno, M. A. (2021). Gerakan Siswa Mengajar (GSM) Implementasi Metode Tutor Sebaya Di Smpn 1 Mejayan Kabupaten Madiun. Kurikula : Jurnal Pendidikan, 6(1), 15–27. https://doi.org/10.56997/kurikula.v6i1.541
Rahmawati, E., & Dewi, G. K. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Peta Tiga Dimensi Melalui Pembelajaran Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV SDN Banjaran Kecamatan Driyorejo Kabupaten Gresik. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(2). https://doi.org/10.58258/jime.v6i2.1340
Sa’adah, S. A., Aris, A., & Puspitasari, R. (2022). Pengaruh Metode Edutainment terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS. PAKIS (Publikasi Berkala Pendidikan Ilmu Sosial), 2(1). https://doi.org/10.20527/pakis.v2i1.5207
Sholihat, E. L. (2023). Pengaruh Model Project Based Learning Terhadap Ecoliteracy Peserta Didik Dalam Pembelajaran IPS. PAKIS (Publikasi Berkala Pendidikan Ilmu Sosial), 3(1), 1–15. https://doi.org/10.20527/pakis.v3i1.6426
Sugiyono, S. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta. (Bandung). Retrieved from //digilib.unigres.ac.id%2Findex.php%3Fp%3Dshow_detail%26id%3D43
Upoyo, A. B. (2022). Peningkatan Kemampuan Berpikir Analitis Siswa Menggunakan Lembar Kerja Siswa (LKS) Metode Penemuan Terbimbing. PAKIS (Publikasi Berkala Pendidikan Ilmu Sosial), 2(2). https://doi.org/10.20527/pakis.v2i2.5753
Zain, A., & Djamarah, S. B. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
DOI: https://doi.org/10.20527/pakis.v3i2.9756
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office:
Jurusan Pendidikan IPS
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Lambung Mangkurat
Jalan Brigjen H. Hasan Basri, Pangeran, Kec. Banjarmasin Utara, Kota Banjarmasin, Kalimantan Selatan 70123
E-mail:pakis@ulm.ac.id
Sidharta Adyatma
Phone: +6281351668688
Email: sidharta.adyatma@ulm.ac.id
Supporting contact:
Wisnu Subroto
Phone: +62-81350220303
Email: wisnusubroto@ulm.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.