ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI MAHASISWA DALAM MENGKONSTRUKSI REPRESENTASI BINER BILANGAN REAL

Yuni Suryaningsih, Noor Fajriah

Abstract


Higher-order thinking skills (HOTS) are needed to determine the student's ability to construct an answer. In this study, researchers analyzed the higher-order thinking skills of students of the Mathematics Education Study Program in constructing one of the test answers, namely constructing a binary representation of real numbers in the Introduction to Real Analysis course. Fifty-two students taking the Introduction to Real Analysis course in the odd semester 2020/2021 are the subjects of this research. Data was collected using a test that was analyzed based on the indicator of higher-order thinking ability created (C6). It was revealed that the students' higher-order thinking skills were in the sufficient category. This means that most students have not been able to construct and analyze information into the right strategy. The results of this study are expected to be a reference for the lecture process where students are familiarized with giving HOTS-oriented questions during exams and practice questions for lectures to help develop higher-order thinking skills.

Keywords: Bloom's taxonomy-C6; higher order thinking skill; binary representation

Kemampuan berpikir tingkat tinggi diperlukan untuk mengetahui kemampuan mahasiswa mengkonstruksi suatu jawaban. Pada studi ini, peneliti menganalisis kemampuan berpikir tingkat tinggi mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika dalam mengkonstruksi salah satu jawaban tes yaitu mengkonstruksi representasi biner bilangan real pada mata kuliah Pengantar Analisis Real. Lima puluh dua mahasiswa yang sedang mengambil mata kuliah Pengantar Analisis Real pada semester ganjil 2020/2021 sebagai subjek penelitian ini. Data dikumpulkan dengan tes yang dianalisis berdasarkan indikator kemampuan berpikir tingkat tinggi create (C6). Terungkap bahwa kemampuan berpikir tingkat tinggi mahasiswa berada pada kategori cukup. Ini berarti sebagian besar mahasiswa belum mampu mengkonstruksi dan menganalisis informasi menjadi strategi yang tepat. Hasil penelitian ini diharapkan menjadi acuan untuk proses perkuliahan dimana mahasiswa dibiasakan dengan pemberian soal yang berorientasi HOTS baik itu pada saat ujian maupun latihan-latihan soal perkuliahan untuk membantu mengembangkan kemampuan berpikir tingkat tinggi.

Kata Kunci:  taksonomi Bloom-C6; kemampuan berpikir tingkat tinggi; representasi biner


Full Text:

PDF

References


Adamura, F., & Susanti, V. D. (2018). Penalaran matematis mahasiswa dengan kemampuan berpikir intuitif sedang dalam memecahkan masalah analisis real. Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 6(2), 77–92. https://doi.org/10.25273/jems.v6i2.5366

Anderson, L. W., Krathwohl Peter W Airasian, D. R., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: David McKay Company,Inc.

Anisah, & Lastuti, S. (2018). Pengembangan bahan ajar berbasis hots untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa. KREANO: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 9(2), 191–197. https://doi.org/10.15294/kreano.v9i2.16341

As’ari, A. R., Mahmudi, A., & Nuerlaelah, E. (2017). Our prospective mathematic teachers are not critical thinkers yet. Journal on Mathematics Education, 8(2), 145–156.

Bartle, R. G., & Sherbert, D. R. (1992). Introduction to Real Analysis. New York: John Wiley & Sons, Inc.

Budiarti, I. S., Suparmi, A., Sarwanto, & Harjana. (2017). Analyzes of students’ higher-order thinking skills of heat and temperature concept. Journal of Physics: Conference Series, 909(1), 0–6.

Dosinaeng, W. B. N. (2019). Analysis of students’ higher order thinking skills in solving basic combinatorics problems. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 133–147. https://doi.org/10.33654/math.v5i2.611

Fajriah, N., Sari, A., & Suryaningsih, Y. (2020). Higher-order thinking (HOT) oriented learning: Exploration of mathematics teachers’ perception. Journal of Physics: Conference Series, 1422(1).

Fajriah, N., & Suryaningsih, Y. (2020). The development of constructivism-based student worksheets. Journal of Physics: Conference Series, 1470(1).

Hatton, N., & Smith, D. (1995). Reflection in teacher education: Towards definition and implementation. Teaching and Teacher Education, 11(1), 33–49.

Hendroanto, A., Fitriyani, H., & Anggoro, R. P. (2019). Level berpikir van hiele dan kemampuan spasial: apakah pengaruhnya terhadap ketrampilan HOTS mahasiswa? Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 1–6. https://doi.org/10.26877/jipmat.v4i1.3662

Irawati, T. N. (2018). Analisis kemampuan berfikir tingkat tinggi siswa smp dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah matematika pada materi bilangan bulat. Jurnal Gammath, 03(2), 1–7.

Lestari, K. E. (2015). Analisis kemampuan pembuktian matematis mahasiswa menggunakan pendekatan induktif-deduktif pada mata kuliah analisis real. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2), 128–135.

Nugroho, P. B., Nusantara, T., As’ari, A. R., Sisworo, Hidayanto, E., & Susiswo. (2018). Critical thinking disposition: Students skeptic in dealing with ill-logical mathematics problem. International Journal of Instruction, 11(3), 635–648.

Nurmala, R., & Mucti, A. (2019). Efektivitas penggunaan LKM berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills) terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika. Journal of Honai Math, 2(2), 117–128.

Pasani, C. F., & Kamaliyah, M. (2017). Developing student worksheet for learning matrix. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 100(1), 58–60.

Perbowo, K. S., & Pradipta, T. R. (2017). Pemetaan kemampuan pembuktian matematis sebagai prasyarat mata kuliah analisis real mahasiswa pendidikan matematika. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 81–90. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol2no1.2017pp81-90

Prasetyani, E., Hartono, Y., & Susanti, E. (2016). Trigonometri berbasis masalah di sma negeri 18 palembang. Jurnal Gantang Pendidikan Matematika FKIP - UMRAH, 1(1), 31–40.

Puspa, R. D., As’ari, A. R., & Sukoriyanto. (2019). Order thinking skills (HOTS) ditinjau dari tahapan pemecahan. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika (JKPM), 3(2017), 86–94.

Septian, A. (2014). Pengaruh kemampuan prasyarat terhadap kemampuan penalaran matematis mahasiswa dalam matakuliah analisis real. ATIKAN: Jurnal Kajian Pendidikan, 4(2), 179–188.

Setiawan, A., Malik, A., Suhandi, A., & Permanasari, A. (2018). Effect of higher order thinking laboratory on the improvement of critical and creative thinking skills. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 306(1), 0–7.

Siswono, T. Y. E. (2018). Pembelajaran matematika berbasis pengajuan dan pemecahan masalah. Bandng: Remaja Rosdakarya.

Supeno, Astutik, S., Bektiarso, S., Lesmono, A. D., & Nuraini, L. (2019). What can students show about higher order thinking skills in physics learning? IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 243(1), 0–10.

Syahlan, & Saragih, H. S. (2020). Analisis higher order thinking skill mahasiswa pendidikan matematika pada materi geometri. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(2), 89–99.

Umam, H., Dafik, & Irvan, M. (2019). The Analysis of implementation of discovery based learning to improve students higher order thinking skills in solving r-dynamic vertex coloring problem based on their reflective thinking skill. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 243(1), 0–17.

Wulan, D. A., Susanti, E., & Aisyah, N. (2017). Meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa sma melalui teknik probing – prompting. JES-MAT, Vol. 3 No.2 September 2017, 3(2), 205–216.

Yunita, Y., Wahidin, W., & Tsurayya, A. (2018). The development of mathematics higher order thinking skills instrument for grade VIII junior high school. Journal of Physics: Conference Series, 1088(1), 0–6.

Zulkarnain, I., Kusumawati, E., & Marlina, L. (2018). Insrumen penilaian berbasis lingkungan lahan basah untuk mengukur higher order thinking skills (HOTS) siswa kelas xi mipa di sman 7 banjarmasin. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 125–134. https://doi.org/10.20527/edumat.v6i2.5656




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/jvk.v35i2.10539

Article Metrics

Abstract view : 452 times
PDF - 278 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Vidya Karya

Indexed By

Creative Commons License

Vidya Karya is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.