Bibliometric Analysis of Research Trends on Differentiated Learning In Merdeka Curriculum

Muhdi Harto, Misbah Misbah, Desy Purwasih, Fadilah Umar, Nurlaela Muhammad

Abstract


This research employed bibliometric analysis which aimed to analyze differentiated learning research trends in the Merdeka Curriculum and visualize them. The database used was Google Scholar. Based on the search results with the keyword "differentiated learning" through Publish or Perish (PoP), 41 articles were obtained and then analyzed into 28 articles based on predetermined criteria. Vosviewer was used to visualize the data obtained. From the results of the analysis, it was found that publications on differentiated learning start from 2020-2023, and the number continues to increase every year. The articles analyzed came from accredited national journals Sinta 3, Sinta 4, Sinta 5, and national journals. In addition, ten authors with the highest number of citations were obtained. The findings of this research show that differentiated learning topics in 2023 and beyond can continue to develop in various fields both in research subjects, subjects, implementation or the influence of differentiated learning on teacher competence.

Full Text:

PDF

References


Anggraena, Y., Felicia, N., G, D. E., Pratiwi, I., Utama, B., Alhapip, L., & Widiaswati, D. (2021). Kajian akademik kurikulum untuk pemulihan pembelajaran. Pusat Kurikulum Dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi, 123.

Aprima, D., & Sari, S. (2022). Analisis penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam implementasi kurikulum merdeka pada pelajaran matematika sd. Cendikia: Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 95–101.

Astiti, K. A., Supu, A., Sukarjita, I. W., & Lantik, V. (2021). Pengembangan bahan ajar ipa terpadu tipe connected berbasis pembelajaran berdiferensiasi pada materi lapisan bumi kelas vii. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 4(2), 112–120.

Azis, F., Kaharuddin, K., Arifin, J., Yumriani, Y., Nawir, M., Nursalam, N., Quraisy, H., Rosa, I., Nuramal, N., & Karlina, Y. (2022). Pendampingan penguatan model pembelajaran paradigma baru bagi guru-guru sekolah muhammadiyah di kecamatan bontonompo selatan. Jurnal Abdimas Indonesia, 2(4), 515–523.

Garza-Reyes, J. A. (2015). Lean and green-a systematic review of the state of the art literature. Journal of Cleaner Production, 102, 18–29. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.04.064

Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi pada pembelajaran matematika di kurikulum merdeka. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636–646.

Hardi, E., & Mudjiran, M. (2022). Diversitas sosiokultural dalam wujud pendidikan multikultural, gender dan pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 8931–8942.

Herdianto, Y. (2023). Pengembangan pembelajaran diferensisasi untuk students well-being pada siswa kelas iv sdn beji 02 kecamatan junrejo kota batu. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora, 2(1), 70–92.

Himmah, F. I., & Nugraheni, N. (2023). Analisis Gaya belajar siswa untuk pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 4(1), 31–39.

Isa, I., Asrori, M., & Muharini, R. (2022). Peran kepala sekolah dalam implementasi kurikulum merdeka di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 9947–9957.

Iskandar, D. (2021). Peningkatan hasil belajar siswa pada materi report text melalui pembelajaran berdiferensiasi di kelas ix. a smp negeri 1 sape tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 123–140.

Jannati, P., Ramadhan, F. A., & Rohimawan, M. A. (2023). Peran Guru penggerak dalam implementasi kurikulum merdeka di sekolah dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 330–345.

Kamal, S. (2021). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi dalam upaya meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika siswa kelas xi mipa sma negeri 8 barabai. Julak: Jurnal Pembelajaran Dan Pendidik, 1(2807–5536), 89–100.

Khoirurrijal, Fadriati, Sofia, Makrufi, A. D., Gandi, S., Muin, A., Tajeri, Fakhrudin, A., Hamdani, & Suprapno. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka.

Lubaba, M. N., & Alfiansyah, I. (2022). Analisis penerapan profil pelajar pancasila dalam pembentukan karakter peserta didik di sekolah dasar. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 9(3), 687–706.

Manggalastawa, M. (2023). Analysis of differentiated learning in mathematics lessons for the independent curriculum in elementary schooL. Jurnal Analisis Ilmu Pendidikan Dasar, 4(1).

Marlina. (2020). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif.

Muslimin, M., Hirza, B., Nery, R. S., Yuliani, R. E., Heru, H., Supriadi, A., Desvitasari, T., & Khairani, N. (2022). Peningkatan hasil belajar matematika siswa melalui pembelajaran berdiferensiasi dalam mewujudkan merdeka belajar. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 8(2), 22–32.

Nurcahyono, N. A., & Putra, J. D. (2022). Hambatan guru matematika dalam mengimplementasikan kurikulum merdeka di sekolah dasar. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 6(3), 377–384.

Nurhidayati, U. (2022). Menempa kompetensi dan peran guru penggerak dalam memenuhi kebutuhan belajar murid melalui pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 8(3), 279–291.

Rosadi, K. D., Mujiburrahman, M., & Mukhlisah, I. (2022).

Implementasi merdeka belajar pada pendidikan agama islam di smk mandala bhakti surakarta. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 9(2), 402–408.

Saraswati, D. A., Sandrian, D. N., Nazulfah, I., Abida, N. T., Azmina, N., Indriyani, R., & Suryaningsih, S. (2022). Analisis kegiatan p5 di sma negeri 4 kota tangerang sebagai penerapan pembelajaran terdiferensiasi pada kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 185–191. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.578

Sasmito, E. (2023). Upaya mewujudkan student well being melalui peningkatan kompetensi guru dalam menerapkan pembelajaran berdefrensiasi di sma negeri 1. Jurnal Terapan Pendidikan Dasar Dan Menengah, 3(1), 131–139.

Setyawati, R. (2023). Pembelajaran diferensiasi untuk meningkatkan pemahaman tentang pancaindera manusia pada siswa kelass 4c sd negeri ngaglik 01 batu tahun ajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora, 2(1), 232–259.

Subekti, A. S., & Kurniawati, L. A. (2020). Pelatihan mendesain pembelajaran daring menarik selama pandemi Covid-19 dengan teknologi pembelajaran sederhana. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(4), 588–595.

Sutaga, I. W. (2022). Tingkatkan kompetensi guru melalui pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Inovasi, 8(9), 58–65.

Suwartiningsih, S. (2021a). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran ipa pokok bahasan tanah dan keberlangsungan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 80–94.

Suwartiningsih, S. (2021b). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran ipa pokok bahasan tanah dan keberlangsungan kehidupan di kelas ixb semester genap smpn 4 monta tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 80–94.

Swandewi, N. P. (2021). Implementasi strategi pembelajaran berdiferensiasi dalam pembelajaran teks fabel pada siswa kelas vii h smp negeri 3 denpasar. Jurnal pendidikan deiksis, 3(1), 53–62.

Untari, S. K. (2023). implementasi pembelajaran diferensiensi pada kegiatan intrakulikuler, ko-kulikuler/p5 dan ekstrakulikuler dengan strategi Vianestic. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 85–89.

Wati, N. N. K., Lestari, N. A. P., Sudiana, I. N., & Putrayasa, I. B. (2022). Analisis pendekatan cbsa dan pembelajaran berdeferensiasi dalam pembelajaran bahasa indonesia. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 6(3), 255–264.

Zainuddin, Z., Haryandi, S., Misbah, M., Mastuang, M., Ibrahim, M. A., Juliana, E. N., Munawarah, M., & Hidayati, M. (2021). Bibliometric analysis in astrophysics: Overview of education, religion, and local wisdom in 2016-2021. IJORER : International Journal of Recent Educational Research, 2(5), 501–514.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/jvk.v38i1.16063

Article Metrics

Abstract view : 1282 times
PDF - 446 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Vidya Karya

Indexed By

Creative Commons License

Vidya Karya is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.