IMPLEMENTASI MODEL STAD UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI SUHU DAN PEMUAIAN

Rahmadi Rahmadi

Abstract


preparation to learn natural science concepts. In fact, many students have difficulties in understanding the concepts, so that the average value of student achievement does not reach the standard. The purpose of this study was to improve students' learning and understanding, as well as evaluate the response of the 7th grade students of SMPN 1 Rantau towards temperature and expansion concepts using STAD method. The method used in this study was action research. Data collection applied in this study was tests and questionnaires techniques. The data was analyzed by using percentage. This research was conducted at SMPN 1 Rantau. There are 33 of seventh grade students involved as the subject in this study. The results showed that student learning outcomes in concepts of temperature and expansion improved by the use of STAD model, students and teachers activities in learning were running well. Students were also have positive response to the implementation of STAD model.

 

Keywords: Temperature, Expansion, STAD model

 

Abstrak. Konsep suhu dan pemuaian merupakan konsep yang sangat penting untuk dikuasai siswa sebagai bekal mempelajari konsep-konsep IPA selanjutnya. Padahal, justru banyak siswa mengalami kesulitan dalam memahami konsep suhu dan pemuaian, sehingga nilai rata-rata prestasi siswa tidak mencapai standar yang telah ditetapkan. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan proses pembelajaran dan pemahaman siswa, serta mengetahui respon siswa kelas VII SMPN 1 Rantau terhadap pembelajaran konsep suhu dan pemuaian menggunakan metode STAD. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah action research. Pengumpulan data menggunakan teknik tes dan angket. Analisis data menggunakan teknik persentase. Penelitian ini dilaksanakan di  SMPN 1 Rantau  dengan subjek 33 orang siswa kelas VII A. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan pembelajaran kooperatif tipe STAD dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada materi suhu dan pemuaian, aktivitas belajar siswa dan mengajar guru berlangsung baik, serta respon siswa terhadap pembelajaran konsep suhu dan pemuaian menggunakan model kooperatif tipe STAD positif.

 

Kata Kunci: Suhu, Pemuaian, model STAD.


Full Text:

PDF

References


Anggoro, R. P. (2016). Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dan TGT Dengan Pendekatan Kontekstual Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Kognitif dan Sosial Siswa. Jurnal Ilmiah Admath Edu. 6(2).

Depdiknas. (2001). Upaya Optimalisasi Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi Aksara.

Efe, R., Efe, H. U. (2011). Using Student Group Leaders to Motivate Students in Cooperative Learning Methods in Crowded Classrooms. Educational Research and Reviews, 6(2): 187-196.

Ibraheem, T. L. (2011). Effects of Two Modes of Student Teams-Achievement Division Strategies on Senior Secondary School Students' Learning Outcomes in Chemical Kinetics. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 12(2).

Karacop, A. (2016). Effects of Student Teams-Achievement Divisions Cooperative Learning with Models on Students' Understanding of Electrochemical Cells. International Education Studies. 9(11): 104-120.

Muhadjir. (1993). Ilmu Pendidikan dan Perubahan Sosial Suatu Teori Pendidikan. Yogyakarta : Rake Sasarin.

Putra, W. (1997). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Universitas Terbuka.

Sapitri, S., Hartono, H. (2015). Keefektifan cooperative learning STAD dan GI ditinjau dari kemampuan berpikir kritis dan komunikasi matematis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 2(2).

Soetomo. (1993). Dasar-dasar Interaksi Belajar Mengajar. Surabaya: Usaha Nasional.

Suwarsono. (2002). Teori-teori Perkembangan Kognitif dan Proses Pembelajaran yang Relevan Untuk Pembelajaran Matematika. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional (DEPDIKNAS).

Usman; Setiawati. (2001). Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Bandung : Remaja Rosda Karya.

Wang, K.P. (2012). The Impact of Nursing Students' Chemistry Learning Performance Assessment in Taiwan: Competitive versus Non-Competitive Student Team Achievement Division Approaches. Research in Science & Technological Education, 30(2): 131-149.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/jvk.v31i2.3992

Article Metrics

Abstract view : 584 times
PDF - 599 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Vidya Karya

Indexed By

Creative Commons License

Vidya Karya is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.