PERBEDAAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA AUDIO VISUAL DAN MEDIA BERBASIS KOMPUTER PADA MATERI POKOK PEMBANGUNAN BERKELANJUTAN KELAS XI SMA NEGERI 7 BANJARMASIN TAHUN AJARAN 2014/2015

Yeni Febriani, Karunia Puji Hastuti, Parida Angriani

Abstract


Title in this research is “Difference Of Student’s Learning Result Whose Taught Using Audio Visual Media and Computer Based Media On The Subject Matter Of Sustainable Development At Class XI SMA 7 Banjarmasin Academic Year 2014/2015". This research aims to find out the difference of student’s learning result whose taught using audio visual media and computer based media on the subject matter of sustainable development at class XI SMA 7 Banjarmasin academic year 2014/2015.

Population of this research is all students at class XI IPS in SMA Negeri 7 Banjarmasin. The sample obtained used purpossive sample technique, the sample is all students at class XI IPS 2 and class XI IPS 3. The first experiment class is XI IPS 2 whose taught using computer based media, and the second class using audio visual media. Primary data obtained throuh observation in the field, and the values of the pre test and post test. Secondary data obtained from the study of document and literature. The technique of data analysis is percentage technique and t test analysis.

The result calculation which used t test analysis techniques both at pre-test and post-test showed that thitung < ttable 5%. The calculation results showed that there was no significant difference between student learning result are taught using audio visual media and computer based media, then Ha is rejected and H0 accepted.

 

Keywords: Difference, Student’s learning result, Media Audio Visual,Computer Based Media


Full Text:

PDF

References


Ananda Yeni Nodia Citra . 2011. Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar di SMP Negeri 1 Pelaihari Tahun Ajaran 2013/2014. Skripsi. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.

Arikunto Suharsimi. 2013. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Arsyad Azhar. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Asyhar Rayandra. 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi Jakarta.

Dosen Pendidikan Geografi. 2011. Pedoman Penulisan Karya Ilmiah. Yogyakarta: Eja Publisher.

Hardianty Siti. 2012. Pengaruh Motivasi dan disiplin Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XII IPS MA Negeri 5 Amuntai Tahun Ajaran 2012/2013. Skripsi. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.

Isdisusilo. 2012. Panduan Lengkap Menyusun Silabus Dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Kata Pena

Mudyahardjo, Redja. 2008. Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Qodriyah Annie. 2011 . Hubungan Antara Gaya Belajar Dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Siswa Kelas IV MI Miftakhul Akhlaqiyah Bringin Ngaliyan Semarang. Skripsi. Semarang: Institut Agama Islam Walisongo (http://library.walisongo.ac.id/digilib/files/disk1/113/jtptiain-gdl-annieqodri-5602-1-093111142.pdf diakses pada 20 Februari 2015).

Rahmawati Fitria Ningtias. 2011 . Studi Komparasi Antara Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dengan Metode Ceramah Bervariasi Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Materi Jurnal Penyesuaian Pada Siswa Kelas XI IPS Madrasah Aliyah Negeri Purwodadi Tahun Ajaran 2010/2011. Skripsi. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah (http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/3107/1/FITRIA%20NINGTIAS%20RAHMAWATI-FITK.pdf diakses pada 20 Februari 2015).

Riyana Cepi. 2012. Komponen-Komponen Pembelajaran. Modul Kurikulum Pembelajaran, (Online), (http://file.upi.edu/Direktori/FIP/JUR._PEND._ LUAR._BIASA/196209061986011-AHMAD_MULYADIPRANA/PDF/ Komponen_Pembelajaran.pdf , diakses pada 10 Februari 2015).

Saputra Ilham Joko. 2011. Studi Komparasi Antara Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dengan Metode Ceramah Bervariasi Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Materi Jurnal Penyesuaian Pada Siswa Kelas XI IPS Madrasah Aliyah Negeri Purwodadi Tahun Ajaran 2010/2011. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang (http://lib.unnes.ac.id/7739/1/10301.pdf diakses pada 09 Februari 2015).

Sudijono Anas. 2012. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Undang – Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.

Yuliana. 2011. Pemanfaatan Media Pembelajaran Guru Geografi Berdasarkan Badan Standar Nasional Pendidikan Di sekolah Menengah Atas dan sederajat Di Kota Barabai Kabupaten Hulu Sungai Tengah. Skripsi. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/jpg.v2i5.1433

Article Metrics

Abstract view : 266 times
PDF - 408 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 JPG (Jurnal Pendidikan Geografi)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Indexed by:

                  

 

View My Stats

 JPG (Jurnal Pendidkan Geografi) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License