ENHANCING LETTER RECOGNITION THROUGH PLAYING PLASTICIN IN GROUP A PAUD TERPADU QATHRUN NADA BANJARMASIN
Abstract
The background of this research is the low cognitive development of children in recognizing letters caused by the less attractive learning strategies and media used. The solution used to improve children's ability to recognize letters is through playing with plasticine. The aim of this research is to improve learning to increase children's ability to recognize letters. This research used the Classroom Action Research (PTK) method which was carried out in 2 cycles with research subjects of 9 children in group A of Integrated PAUD Qathrun Nada Banjarmasin. Based on the results of research conducted, playing with plasticine can increase teacher activity by up to 97%, children's activity reaches 100%, and children's ability to recognize letters reaches 100%. Based on these results, it can be concluded that playing plasticine can improve children's ability to recognize letters in group A of Integrated PAUD Qathrun Nada Banjarmasin.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adelia, W., & Hananik, I. (2023). Mengembangkan Kemampuan Bahasa (Ekspresif) Melalui Metode Bercerita, Media Gambar Seri, Dan Model Talking Stick. Jurnal Inovasi, Kreatifitas Anak Usia Dini (JIKAD), 3(1), 1. https://doi.org/10.20527/jikad.v3i1.7706
Aman, B. (2013). Media dan Sumber Belajar TK. Universitas Terbuka.
Apriliani, N. W., Agung, & Kristiantan, R. (2013). Penerapan Model Number Head Together Dengan Media. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 1(1), 3. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/view/1044
Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No. 20 tahun 2003 tentang Sisdiknas.
Dewi, R., Musi, M. A., & Syahriah, A. (2022). Meningkatkan Kemampuan Anak Mengenal Huruf Melalui Kegiatan Bermain Plastisin. EDUSTUDENT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(4), 215. https://doi.org/10.26858/edustudent.v1i4.27183
Isna, A. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Al-Athfal, 2(2), 62–69.
Kartini, K., & Sujarwo, S. (2014). Penggunaan Media Pembelajaran Plastisin Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 199. https://doi.org/10.21831/jppm.v1i2.2689
Kusumawati, A., & Sunaria. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Permulaan Pada Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Permainan Plastisin (Penelitian Tindakan Kelas di Taman Kanak-Kanak Al-Faruqiyah Cipondoh Tangerang). Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 7–13. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/YaaBunayya/article/view/1717
Mukaramah, M., Purwanti, R., & Huljannah, M. (2021). Meningkatkan Kognitif Anak Menggunakan Model Pembelajaran Talking Stick Dan Media Papan Flanel. E-CHIEF Journal, 1(2), 35. https://doi.org/10.20527/e-chief.v1i2.4117
Mulyasa, E. (2017). Strategi Pembelajaran PAUD (P. Latifah (ed.); 1st ed.). PT. REMAJA ROSDAKARYA. http://webadmin-ipusnas.perpusnas.go.id/ipusnas/publications/books/124033
Mursid, M. (2015). Belajar dan pembelajaran PAUD (N. N. Muliawati (ed.)). PT Remaja Rosdakarya.
Nursyafitri, A., & Rizalie, A. M. (2023). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Kelompok B Menggunakan Model Talking Stick Dengan Media Flashcard. Jurnal Inovasi, Kreatifitas Anak Usia Dini (JIKAD), 3(1), 28–34.
Sitepu, B. P. (2014). Pengembangan Sumber Belajar. Rajawali Pers.
Siwanti, D. (2012). Meningkatkan Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah Melalui Metode Vakt Dengan Media Plastisin Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(September), 122–133. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu
Sumardi, S., Rahman, T., & Gustini, I. S. (2017). Peningkatan Kemampuan Anak Usia Dini Mengenal Lambang Bilangan Melalui Media Playdough. Jurnal Paud Agapedia, 1(2), 190–202. https://doi.org/10.17509/jpa.v1i2.9359
Suriansyah, A., & Aslamiah. (2011). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini (1st ed.). Comdes. http://eprints.ulm.ac.id/5223/1/Buku - Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini.pdf
Tue, E., Asmah, A., & Haryono, S. E. (2021). Meningkatkan Kemampuan Pengenalan Bentuk Geometri Melalui Bermain Playdough pada Anak Taman Kanak-Kanak. Lucerna : Jurnal Riset Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 49–55. https://doi.org/10.56393/lucerna.v1i2.561
Wahyuningrum, M. D. S., & Watini, S. (2022). Inovasi Model ATIK dalam Meningkatkan Motorik Halus pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5384–5396. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.
DOI: https://doi.org/10.20527/e-chief.v3i2.10832
Refbacks
- There are currently no refbacks.
View My Stats