DEVELOPING FINE MOTOR CAPABILITIES IN CREATING GEOMETRY PATTERN USING CUCHING LARI DAN DEMO RIANG IN GROUP A
Abstract
The problem in this research is the development of fine motor aspect in making geometric pattern in RA. Raudatul Ilmi Gambut, there are children who are not yet skilled in making geometric pattern, using the contextual teaching and learning model with demonstration method and giving assignment will overcome children who are less interested and enthusiastic about learning activity, especially in making geometric pattern. This study uses a qualitative approach with the type of classroom action research (CAR). The setting of this research is group A children in RA Raudatul Ilmi. There are 11 children consist of 6 boys and 5 girls. The data collection technique was observation with qualitative data analysis. The result showed that the teacher's activity gets very good criteria. The children activity gets very active category and the result of the development of the children fine motor skill obtained the Undeveloped (BB) category at the first meeting and experienced development at the third meeting with the developing category very good (BSB). The use of this research can be suggested as varied learning for eaelychildhood.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Dewi, N. K. A. R., Suara, I. M., & Zulaikha, S. (2014). Metode Pemberian Tugas Berbantuan Media Konkret Kegiatan Menganyam Kertas Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Kelompok B TK Kumara Jaya. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 2(1).
Dewi, N. P. I. R., Suarni, N. K., & Agung, A. A. G. (2014). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning Berbantuan Media Alam Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Pada Anak Kelompok B Tk Margarana. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 2(1).
Djoehaeni, H. (2016). The implementation of contextual teaching and learning model in environment education in kindergarten. EDUTECH, 15(1), 81-97.
Erni, E. (2017). Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Melalui Metode Demonstrasi di Kelompok B TK Al Khairat Perumnas Tinggede. Bungamputi, 4(1).
Fadlillah, M. (2017). Bermain & Permainan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.
Fatimah, S., Herawati, N., & Purwanti, E. (2019). Pengenalan Membaca Permulaan Anak Usia Dini Menggunakan Media Gambar Pada Usia 5-6 Tahun Di Raudlatul Athfal Darul Isitiqomah 2 Karang Anyar. Azzahra: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 53-68.
Hadiyati, H. (2018). Upaya Peningkatan Kemampuan Motorik Halus (Kolase) Anak Tk Kelompok B Melalui Penerapan Metode Demonstrasi Dan Pemberian Tugas Dengan Media Kulit Telur. Jurnal Literasiologi, 1(2), 10-10
Hardjodipuro. (2014). Penelitian Tindakan kelas. Jakarta: Rineke Cipta
Huda, K., Sarilah, S., & Rizka, M. A. (2019). Pelatihan Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak Melalui Pendekatan Contextual Teaching & Learning Di Tk Darul Muhsinin Kab. Lombok Tengah. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 2(4).
Juhji. (2016). Peran Urgen Guru Dalam Pendidikan. Jurnal Ilmiah Pendidikan , 53.
Jumiatin, D. (2015). Pengaruh Pembelajaran Contextual Teaching & Learning (CTL) Terhadap Keterampilan Sosial Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 1(1), 73-81.
Kompri. (2015). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.
Masnipal. (2013). Siap Menjadi Guru dan Pengelola PAUD Profesional (Pijakan Mahasiswa, Guru, dan Pengelola TK/RA/KB/TPA). Jakarta: Kelompok Gramedia.
Munirah, & Arif, M. (2020). Wanita Muslimah dan Pendidikan Anak Usia Dini. Sumatra Barat: Balai Insan Cendikia Mandiri.
Mursid. (2015). Pengembangan Pembelajaran PAUD. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Murtondo, M. (2015). Peningkatan Kreativitas Belajar Anak Dalam Mengembangkan Kognitif Tentang Mengklasifikasikan Benda Melalui Metode Demostrasi Dan Pemberian Tugas. Jurnal Ilmiah Didaktika PGRI, 1(2), 151-160.
Nurmiati, N. (2018). Meningkatkan Penerapan Akhlak Melalui Metode Demonstrasi Pada Anak Kelompok B Tk Al-Ikhlas. ECEIJ (Early Childhood Education Indonesian Journal), 1(2), 79-87.
Prastowo, A. (2015). Menusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu Implementasi Kurikulum 2013 untuk SD/MI. Kencana: Kencana.
Purnamasari, H. (2021). Meningkatkan Keterampilan Menganyam Melalui Metode Demonstrasi Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Stimulus: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 26-38.
Safitri, N., Kuswanto, C. W., & Alamsyah, Y. A. (2019). Metode Penanaman Nilai-Nilai Agama Dan Moral Anak Usia Dini. Journal of Early Childhood Education (JECE), 1(2), 29-44.
Saifuddin. (2018). Pengelolaan Pembelajaran Teoretis dan Praktis. Yogyakarta: Deepublish.
Sanjaya, W. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengebangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.
Saputri, A. T. W., & Mawardi, M. (2018). Pengembangan Desain Pembelajaran Tematik Integratif Berbasis Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 104-114.
Sarjono, I. (2015). Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak Dalam Menyebut Bilangan 1 Sampai 10 Melalui Metode Demonstrasi Dan Pemberian Tugas Pada Kelompok B Tk Marsudi Ilmu 2 Lasem. Jurnal Ilmiah Didaktika PGRI, 1(2), 161-168.
Solihudien, Y. (2020). Strategi Melesatkan Trio Raksasa Kecerdasarn Anak. Jawa Timur: Qiara Media.
Sudrajat, J. (2020). Kompetensi Guru di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah , 100-110.
Sulistiyana, S. (2021). Mengembangkan Motorik Halus Menggunakan Metode Demonstrasi, Pemberian Tugas, Dan Teknik Mozaik Tk Al-Amin Martapura. E-CHIEF Journal, 1(2), 18-24.
Suriansyah, A., & Aslamiah. (2011). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini. Banjarmasin: Comdes.
Suriansyah, A., Aslamiah, Sulaiman, & Noorhafizah. (2014). Strategi Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Susanti, S., Rachmawati, Y., & Gustiana, A. D. (2020). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningkatkan Kemampuan Pengukuran dalam Pembelajaran Matematika Anak Usia Dini. Edukids. Edukids: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, dan Pendidikan Anak Usia Dini, 17, 11-18.
Susanto, A. (2015). Bimbingan dan Konseling di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Prenadamedia Group.
Sutiah, (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.
Suyanto, (2008). Konsep Dasar Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Wedyawati, N., & Lisa, Y. (2019). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Yogyakarta: DEEPUBLISH.
Zaini, B., & Saputri, M. P. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Contextual Teaching and Learning (CTL) Untuk Siswa Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di PAUD SAHABAT. PINTER: Jurnal Pendidikan Teknik Informatika dan Komputer, 1(2), 90-100.
DOI: https://doi.org/10.20527/e-chief.v2i1.5257
Refbacks
- There are currently no refbacks.
View My Stats