DEVELOPING LANGUAGE ASPECTS IN MENTIONING LETTER SYMBOLS IN GROUP B OF NURUTTAQWA KINDERGARTEN BANJARMASIN

setyana Oktavia, Akhmad Riandy Agusta

Abstract


This research was motivated  by the lack of development  of  children's  ability to mention letter symbols caused by the  media used by  teachers in the learning process  to recognize letters that did not attract children's hearts, thus making children less enthusiastic and not eager to participate in learning activities.  The purpose of this study is to improve and improve the quality of the learning process of group B in Nuruttaqwa Kindergarten Banjarmasin.  This research approach uses qualitative and quantitative approaches  with the type of classroom action research (PTK) held 4 meetings. Techniques for collecting observations of teacher activities, observation of children's activities, children's learning outcomes, language skills.   The results showed that teacher activity increased with a score of 25 criteria "Very Good" at meeting 4. Children's activity at each meeting increased with a percentage of 84.62% of the criteria being very active at meeting 4. Children's language development with a percentage of 92.31% or 30 children successfully developed at meeting 4.


Keywords


Language Aspect, Direct Instruction Model, Storytelling Method, Talking Stick, Image Arrangement Media

Full Text:

PDF

References


Ar-Rahmanna, T. A. (2016). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN FILM TERHADAP MINAT DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN SEJARAH KELAS XI IPS MA AL-BADRI GUMUKSARI-KALISAT JEMBER. Digital Repository Universitas Jember.

ASTUTI, D. P. (2022). No Titleהכי קשה לראות את מה שבאמת לנגד העינים. הארץ, 2(8.5.2017), 2003–2005.

Denny, Y. R., Utami, I. S., Rohanah, S., & Muliyati, D. (2020). The Development of Blended Learning Model using Edmodo to Train Student Critical Thinking Skills on Impulse-Momentum Topic. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 6(1), 113–120. https://doi.org/10.21009/1.06113

Dhieni, N., Fridani, L., Yarmi, G., & Kusniaty, N. (2005). Perkembangan Bahasa Anak. Universitas Terbuka.

Hendikawati, P., Nuriana DN, R., & Susilo, B. E. (2016). Pendampingan Penyusunan Proposal Penelitian Tindakan Kelas bagi Guru Madrasah Ibtidaiyah Roudlotul Huda Gunung Pati Semarang. Jurnal Abdimas, 20(1), 37–42.

Ita, E., Wewe, M., & Goo, E. (2020). ANALISIS PERKEMBANGAN KEMAMPUAN BAHASA ANAK KELOMPOK A TAMAN KANAK-KANAK Anak Usia Dini ( PAUD ). Dikutip dari Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 , pasal 1 ayat 14. 3(2), 174–186.

Ngura, E. (2018). Pengembangan Media buku cerita bergambar untuk meningkatkan kemampuan bercerita dan perkembangan sosial Anak Usia Dini Di TK Maria Virgo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti.

Nurgiyantoro, B. (2012). Penilaian Pembelajaran Sastra Berbasis Kompetensi. DIKSI Universitas Negeri Yogyakarta, 11(1), 91–116.

Putri, P. P., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2020). Pengaruh Permainan Treasure Hunt Terhadap Kecerdasan Interpersonal Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 118–130. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27203

Rakhmawati, I. (2015). Peran Keluarga dalam Pengasuhan Anak. Jurnalbimbingan Konseling Isla, 6(1), 1–18.

Rosmiyati, R. (2017). UPAYA MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN BAHASA PADA ANAK USIA DINI (3-4 TAHUN) MELALUI METODE BERCERITA DI PAUD KHADIJAH SUKARAME BANDAR LAMPUNG. 111.

Samiyah, S. S., & Anggraeni, C. A. (2021). Peningkatan Sikap Toleransi Melalui Kombinasi Model Direct Instruction, Metode Bercerita Dengan Cerita Rakyat Di Tk B. Jurnal Inovasi, Kreatifitas Anak Usia Dini (JIKAD), 1(2), 52. https://doi.org/10.20527/jikad.v1i2.4300

Samsudin, C. M. (2020). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. Konstruksi Pemberitaan Stigma Anti-China Pada Kasus Covid-19 Di Kompas.Com, 68(1), 1–12.

Saripudin, A. (2019). Analisis Tumbuh Kembang Anak Ditinjau Dari Aspek Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Equalita: Jurnal Pusat Studi Gender Dan Anak, 1(1), 114. https://doi.org/10.24235/equalita.v1i1.5161

Sugiantiningsih, I. A., & Antara, P. A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(3), 298–308. https://doi.org/10.23887/jippg.v2i3.15728

Sujiono, E. H. (2012). ANALISIS HASIL UJIAN NASIONAL DALAM RANGKA PEMETAAN DAN PENGEMBANGAN MUTU PENDIDIKAN DAN KABUPATEN JENEPONTO DAN KABUPATEN TAKALAR PROVINSI SULAWESI SELATAN.

Suriansyah, A. (2014). Strategi Pembelajaran. Rajawali Pers.

TAIBAH, NAPHATUT and Shalahudin, Shalahudin and Azim, F. (2021). PENERAPAN METODE BERCERITA BERBANTUAN MEDIA WAYANG KARTUN UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENYIMAK PESERTA DIDIK KELAS III MI NURUSSA’ADAH DESA TELUK TIGO KAB. SAROLANGUN.

Widaningsih, E. (2016). Pembelajaran Seni Budaya Dan Keterampilan Menumbuhkan Kecerdasan Moral Secara Kompetitif. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 4(2). https://doi.org/10.17509/eh.v4i2.2826




DOI: https://doi.org/10.20527/e-chief.v3i1.8627

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats