Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Usaha Wirausaha Baru Pada Sektor Ekonomi Kreatif Di Kota Banjarmasin
Abstract
This study aims to (1) analyze the factors that influence the income of new entrepreneurs in the creative economy sector in Banjarmasin City (2) analyzing the dominant factors affecting the income of new entrepreneurs in the creative economy sector in Banjarmasin City. This type of research is a quantitative study using primary data obtained from questionnaires. Data was calculated by multiple linear regression analysis through the SPSS 26 program.
The results of this study prove that the factors of working capital, education, age, working hours, and gender statistically jointly affect business income. This means anything of the size or level of working capital, education, age, working hours, and gender will greatly affect the income of new entrepreneurs in the creative economy sector in Banjarmasin City. In addition, this study proves that working capital is a dominant factor influencing the income of new entrepreneurs in the creative economy sector in Banjarmasin City. It can be seen that the results of the research have the most significant effect. This is caused by working capital is a factor that plays an important role in running a business.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Artaman, D., Yuliarmi, N., & Djayastra, I. (2015). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang Pasar Seni Sukawati Di Kabupaten Gianyar. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 4(2).
Butarbutar, G., (2017). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Usaha Industri Makanan Khas di Kota Tebing Tinggi. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Ekonomi, 4(1).
BEKRAF. (2016). Data Statistik dan Hasil Survei Ekonomi Kreatif. Retrieved from Web Site Badan Ekonomi Kreatif: http:/www.bekraf.go.id
Cetak Biru Pengembangan Ekonomi Kreatif Nasional. (2008). Retrieved from elshinta.com
Florida, R. (2002). The Rise of Creative Class. Washington.
Ghozali, I. (2006). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS (Edisi Keempat). Semarang: Universitas Diponegoro.
Ghozali, I. (2013). Ekonometrika: Teori, Konsep dan Aplikasi dengan IBM SPSS 24. Semarang: Universitas Diponegoro.
Hayati, N., (2013). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Usaha Jasa Bengkel Motor di Kecamatan Banjarmasin Selatan. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Lambung Mangkurat.
Howkins, J. (2001). The Creative Economy: How People Make Money From Ideas. London: Penguin Press.
KEMENDAG. (2008). Retrieved from http://www.kemendag.go.id
KEMENPAREKRAF. (2014). Retrieved from http://www.kemenparekraf.go.id
Konadi, W., & Irawan, D. (2012). Tinjauan Konseptual Kewirausahaan dalam Bisnis Pembentukan Wirausaha Baru untuk Mengatasi Pengangguran. Jurnal ekonomika Universitas Almuslim Bireuen – Aceh, 3(5).
Kurniawan, I., & Utama, M. (2018). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan UKM Perak di Desa Celuk Kabupaten Gianyar. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, 2609-2638.
Muhson, A. (2012). Pelatihan Analisis Statistik dengan SPSS. Yogyakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.
Pamungkas, A., (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Usaha Kafe Di Kecamatan Banjarmasin Utara. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Lambung Mangkurat.
Pro Kalsel. (2016, Mei 3). Programkan Pengembangan Ekonomi Kreatif. Banjarmasin, Kalimantan Selatan.
Sasmitha, N., & Ayuningsasi, A. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Pengrajin pada Industri Kerajinan Bambu Di Desa Belega Kabupaten Gianyar. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, 6(1), 64-84.
Sukirno, S. (2004). Mikroekonomi: Teori Pengantar (Edisi Ketiga). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sukirno, S. (2013). Makroekonomi: Teori Pengantar (Edisi Ketiga). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sumitro. (1957). Retrieved from Hestanto Personal Web Site: http://www.hestanto.web.id
Suprapti, E., (2017). Pengaruh Modal, Umur, Jam Kerja dan Pendidikan Terhadap Pendapatan Pedagang Perempuan Pasar Barongan Bantul. E-Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 7(2).
Suryana. (2013). Ekonomi Kreatif: Ekonomi Baru: Mengubah Ide dan Menciptakan Peluang. Jakarta: Salemba Empat.
DOI: https://doi.org/10.20527/jiep.v4i2.4400
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 JIEP: Jurnal Ilmu Ekonomi dan Pembangunan
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.