A Comparative Study of The Effect of Motivating Teachers on Independent Learning Curriculum Implementation on Learning Outcomes of Students

Akhmad Zulkarnain, Ellyna Hafizah, Yudha Irhasyuarna

Abstract


This research aims to (1) Determine whether the learning outcomes of students with motivating teachers are better than those without motivating teachers in junior high schools; (2) Identify the factors that play a role in influencing the learning outcomes of students by motivating and non-motivating teachers. The study involved 37 students from State Junior High School 9 Banjarmasin with motivating teachers and 33 students from State Junior High School 1 Banjarmasin with non-motivating teachers. The results showed (1) The average learning outcomes of students with motivating teachers were 64.59, while the average learning outcomes of students with non-motivating teachers were 78.65. A significant difference was based on the Independent-Samples T-Test One-Tailed with a P-value of 0.000 < 0.05. The research findings indicate that the learning outcomes of students with motivating teachers are not better than those of students with non-motivating teachers; (2) Factors influencing the learning outcomes of students by motivating and non-motivating teachers include the school principal, colleagues, facilities, and infrastructure, learning motivation, teacher's abilities, teacher's leadership, work experience, and the working environment.


Keywords


comparative study; learning outcomes; motivating teacher

Full Text:

PDF

References


Azmi, F., & Ginting, L. R. (2021). Movement teacher. International Journal of Islamic Education, Research and Multiculturalism (IJIERM), 3(2), 142-156.

Budiwanto, B. (2017). Metode Statistika. Malang: Universitas Negeri Malang.

Fahmi, A., & Hariasih, M. (2016). Pengaruh motivasi, pengalaman kerja, dan lingkungan kerja terhadap prestasi kerja guru smk muhammadiyah 1 ngoro jombang. JBMP (Jurnal Bisnis, Manajemen dan Perbankan), 2(2), 81-90.

Fitrotun, N. N., Huda, M. M., & Fikri, A. A. (2019). Persepsi calon guru pai terhadap merdeka belajar. Semata, 2(1).

Hentihu, V. R., Badu, T. K., Mukadar, S., Loilatu, S. H., & Lisaholit, S. (2022). Optimalisasi peran guru penggerak dalam pendidikan merdeka belajar di smp negeri 2 jikumerasa. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 409-416.

Kadir, K. (2015). Statistika terapan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada

Karmini, K. (2020). Statistika non parametrik. Samarinda: Mulawarman University Press.

Kemdikbud. (2020). https://www.kemdikbud.go.id/main/tentang-kemdikbud/visi-dan-misi. Diambil pada 01 Desember 2021.

Kemdikbud. (2021). https://sekolah.penggerak.kemdibud.go.id./gurupenggerak. Diakses pada 10 Juni 2022.

Kemendikbud. (2019). “Surat Edaran No.14 Tahun 2019 tentang Penyederhanaan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran”. Diakses dari https://www.dapodik.co.id

Lampiran Keputusan Direktur Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Nomor 3028/B/GT/2020 tentang Pedoman Pendidikan Guru Penggerak.

Lantaeda, S. B., Lengkong, F. D., & Ruru, J. (2017). Peran Badan Perencanaan Pembangunan Daerah dalam Penyusunan Rpjmd Kota Tomohon. Jurnal Administrasi Publik, 4(48).

Lubis, A.F. (2021). Perjalanan panjang tni dalam menjaga negara kesatuan republik indonesia dari ancaman terorisme (memandang terorisme dari sudut pandang ancaman kedaulatan negara). Jawa Timur: CV Penerbit Qiara Media.

Mansyur, A. R. (2022). Wawasan kepemimpinan guru (teacher leadership) dan konsep guru penggerak. Education and Learning Journal, 2(2).

Mulyasa, H. (2021). Menjadi guru penggerak merdeka belajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nuryadi, N., Astuti, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. (2017). Dasar dasar statistik. Yogyakarta: Gramasurya.

Prabowo, A. (2021). Apakah Saya bisa menjadi Penggerak? (Exploratory Obstacle pada profil Guru Profesional). Universitas Negeri Semarang: LPPM UNNES.

Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022) Potret kurikulum merdeka, wujud merdeka belajar di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4).

Ratnamulyani, I. A., & Maksudi, B. I. (2018). Peran media sosial dalam peningkatan partisipasi pemilih pemula di kalangan pelajar di kabupaten bogor. Sosiohumaniora. 20(2).

Sabriadi, H. R., & Wakia, N. (2021) Problematika implementasi kurikulum merdeka belajar di perguruan tinggi. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2021, 11(2).

Salinan Lampiran, Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 56/M/2022 Tentang Pedoman Penerapan Kurikulum Dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran, 4.

Satriawan, W., Santika, I. D., dan Naim, A. (2021). Guru penggerak dan transformasi sekolah dalam kerangka inkuiri apresiatif. Jurnal Kependidikan Islam, 11(1), 1–12.

Shamdas, G. B. (2019). Peran guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik kelas x ipa pada pembelajaran biologi di man 1 palu. Journal of Biology Science and Education, 7(1), 414-421.

Simonson, M., Zvacek, S. M., & Smaldino, S. (2019). Teaching and learning at a distance: foundations of distance education 7th edition.

SK Dirjen GTK Kemendikbud Ristek, No. 1302 Tahun 2022 Tentang Pedoman Pendidikan Guru Penggerak.

Specia, A., and Osman, A. A. (2015). Education as a practice of freedom: Reflections on bell hooks. Journal of Education and Practice, 6, 195-198

Sugrah, N. (2019). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(2), 121-138.

Suparno, P. (1997). Filsafat konstruktivisme dalam pendidikan” Yoyakarta: Kanisius.

Widyastuti, A. (2020). Persepsi guru tentang konsep merdeka belajar mendikbud nadiem makarim dalam pendidikan agama islam di mts negeri 3 sleman. Universitas Islam Indonesia.

Wijaya, A., Mustofa, M. S., & Husain, F. (2020). Sosialisasi program merdeka belajar dan guru penggerak bagi guru smpn 2 kabupaten maros. Jurnal Puruhita, 2(1), 46–50.

Yamin, M., & Syahri (2020). Pembangunan pendidikan merdeka belajar (telaah metode pembelajaran). Jurnal ilmiah mandala education, 6(1), 126-136.




DOI: https://doi.org/10.20527/jmscedu.v4i1.10824

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Creative Commons License

Journal Of Mathematics Science and Computer Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.