Penggunaan Metode Problem Solving Dengan Gallery Walk Pada Materi Masa Pendudukan Jepang Di Indonesia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar

Sri Fatmawati

Abstract


Teachers have various techniques at their disposal to improve students' learning effectively. Of all the learning methods, problem-solving is a potent means to enhance students' understanding. However, it remains challenging for educators to select the appropriate method for students and align it with the academic curriculum. The primary objective of this study was to analyse the effectiveness of the problem-solving method, media gallery walk, in improving student learning outcomes on the topic of Japanese occupation in Indonesia. The research was conducted on class XI MIPA2 students at SMA Negeri 10 Banjarmasin using the classroom action research methodology. The study encompassed 35 students as its participants, and the data collected included teacher and student activity data gathered through observation and student learning outcomes data acquired from tests. The research findings indicated that the teacher's activity score increased from 12 in a meeting I to 19 in meeting IV. Similarly, the student activity percentage rose from 37% in meeting I to 100% in meeting IV, meeting II recorded a 51% activity score, and meeting III obtained an 88% score. In conclusion, using the problem-solving method, media gallery walk, can substantially increase teacher and student engagement and enhance the overall student learning outcomes for class XI MIPA2 students at SMA Negeri 10 Banjarmasin.

Keywords: Student activity, learning outcomes, problem-solving, gallery walk.


Full Text:

PDF

References


Aulia, R. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sifat-sifat Cahaya Menggunakan Model Problem Based Instruction (PBI) di Kelas V SDN Pengambangan 8 Banjarmasin. Universitas Lambung Mangkurat.

Daryanto. (2010). Belajar dan Mengajar. Bandung: Yrama Widya.

Djamarah, S. B. (2014). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga : Upaya Membangun Citra Membentuk Pribadi Anak. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamalik, O. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Indrayana, I. D. (2009). Hubungan Interaksi Belajar Mengajar Guru dan Siswa Dengan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Gambar Teknik di SMK Negeri 2 Kota Bandung No Panggil STM IND h-2009. Universitas Pendidikan Indonesia.

Kunandar. (2008). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Muttafiq, A. M. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Historical Analysis dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI IPS 2 SMA Negeri Grujugan Tahun Ajaran 2017/2018. Universitas Jember.

Nurasiah, N. (2018). Efektifitas Model Problem Solving dalam Pembelajaran Sejarah Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Riwayat: Educational Journal of History and Humanities, 1(1).

Putriyanti, C. C., & Fensi, F. (2017). Penerapan Metode Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS di Kelas IX SMP Santa Maria Monica, Bekasi Timur. Psibernetika, 10(2). https://doi.org/10.30813/psibernetika.v10i2.1047

Rosyidah, I. (2019). Peran Guru Kelas Dalam Menciptakan Suasana Pembelajaran yang Efektif dan Menyenangkan untuk Meningkatkan Motiasi Belajar Siswa (Studi Kasus di Kelas II Umar MI Darul Ulum Wates Ngaliyan Semarang) Tahun 2017/2018. UIN Walisongo.

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sanjaya, W. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Shoimin, A. (2014). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Siregar, E., & Nara, H. (2011). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media.

Sutarmi, K., & Suarjana, I. M. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode Problem Solving dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(2), 75–82. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i2.10141

Wardhani, D. K. (2017). Peran Guru dalam Menerapkan Pembelajaran Matematika yang Menyenangkan bagi Anak Usia Dini. JURNAL PAUD AGAPEDIA, 1(2), 153–159. https://doi.org/10.17509/jpa.v1i2.9355

Wulandini, N. P. W., Wiweka, I. W. E., & Bayu, G. W. (2021). Efektivitas Metode Diskusi Pada Pembelajaran Daring Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(2), 143–149.




DOI: https://doi.org/10.20527/pakis.v3i1.8317

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Jurusan Pendidikan IPS
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Lambung Mangkurat
Jalan Brigjen H. Hasan Basri, Pangeran, Kec. Banjarmasin Utara, Kota Banjarmasin, Kalimantan Selatan 70123
E-mail:pakis@ulm.ac.id

Principal contact: 
Sidharta Adyatma
Phone: +6281351668688
Email: sidharta.adyatma@ulm.ac.id
 
Supporting contact:
Wisnu Subroto
Phone: +62-81350220303
Email: wisnusubroto@ulm.ac.id
 
Indexing:
     
Licensed:

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter