EFFECTIVENESS OF TEACHER’S LEARNING STRATEGY FOR CHILDREN’S MOTIVATION, RELIGIOUS AND MORAL VALUE ASPECT
Abstract
This examination was roused by the low advancement of children's religious and moral values in group A of TK Kasih Ibu Barito Kuala in sequencing ablution worship movements. The cause is a lack of motivation to follow learning; learning is less interesting and fun. The motivation behind this study is to portray educator exercises, analyze the increase in children's activities, learning motivation, and children's development results in reducing the ablution worship movement. The research method is CAR with a qualitative approach, conducted with 3 meetings with a total of 15 children consisting of 9 boys and 6 girls, which was done with group A children of TK Kasih Ibu Barito Kuala. The results of this study show that teacher activities at meetings I to III get criteria good to very good, the children's activities at meetings I to III get criteria active enough to criteria very active, the learning motivation at meetings I to III get criteria moderately motivated to criteria very motivated, and the results of religious and moral values development meetings I to III get criteria Starting to develop criteria to very well developed criteria.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agusta, A. R., & Suriansyah, A. (2020). 98 Model Pembelajaran Bermuatan Pemecahan Masalah Literasi Kolaborasi Dan Learning Is Fun. Yogyakarta: Nutamedia.
Ariandi, Y. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Aktivitas Belajar Pada Model Pembelajaran Pbl. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, X(1996), 579–585. Https://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Prisma/Article/View/21561
Asti, I. (2017). Strategi Pengembangan Moral Dan Nilai Agama Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 51–64.
Atika, N. (2019). Mengembangkan Kemampuan Nilai Agama Dan Moral Dalam Meniru Gerakan Berwudhu Menggunakan Kombinasi Model Picture And Picture, Expilict Intruction Dan Talking Stick Pada Anak Kelompok A Taman Kanak-Kanak Cahaya Banjarmasin Selatan. Http://Digilib.Ulm.Ac.Id/Archive/Digital/Detailed.Php?Code=7457. Http://Www.Scopus.Com/Inward/Record.Url?Eid=2-S2.0-84865607390&Partnerid=Tzotx3y1http://Books.Google.Com/Books?Hl=En&Amp;Lr=&Amp;Id=2limmd9fvxkc&Amp;Oi=Fnd&Amp;Pg=Pr5&Amp;Dq=Principles+Of+Digital+Image+Processing+Fundamental+Techniques&Amp;Ots=Hjrheus_
Cinantya, C., Suriansyah, A., & Asniwati, A. (2018). The Model Of Religion-Based Character Education (Multi-Site Integrated Islamic Paud Sabilal Muhtadain And Paud Islam Mawaddah Banjarmasin, Indonesia). European Journal Of Education Studies, 5(7), 1–13. Https://Doi.Org/10.5281/Zenodo.1494158
Fadlilah, A. N. (2020). Strategi Menghidupkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini Selama Pandemi Covid-19 Melalui Publikasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 373. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V5i1.548
Fitriana, & Faqihatuddiniyah. (2022). Mengembangkan Kemampuan Nilai Agama Dan Moral Dalam Meniru Gerakan Shalat Menggunakan Kombinasi Model Explicit Instruction Dan Habit Forming. Jikad Jurnal Inovasi Kreatifitas Anak Usia Dini, 2(3), 50–60.
Jannah, R. (2019). Upaya Mengembangkan Kemampuan Aspek Nilai Agama Moral Anak Dalam Membiasakan Diri Beribadah (Wudhu) Menggunakan Kombinasi Model Talking Stick, Model Picture And Picture, Dan Model Explicit Intruction Pada Anak Kelompok B Tk Islam Al-Khair Banjarmasin. Http://Digilib.Ulm.Ac.Id/Archive/Digital/Detailed.Php?Code=6710.
Khairani, A. (2019). Meningkatkan Kinerja Guru Dalam Menerapkan Model Pembelajaran Pada Pendekatan Pakem Melalui Supervisi Akademik Di Sdn 1 Datar Ajab Kecamatan Hantakan Kabupaten Hulu Sungai Tengah Tahun Ajaran 2018 / 2019. Jurnal Penelitian Tindakan Dan Pendidikan, 5(3), 111–116.
Khusni, M. F. (2018). Fase Perkembangan Anak Dan Pola Pembinaannya Dalam Perspektif Islam. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 2(2). Https://Doi.Org/10.21274/Martabat.2018.2.2.361-382
Maryanto, L., Setyowani, N., & Migiarso, H. (2013). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Layanan Penguasaan Konten Dengan Teknik Bermain Peran. Indonesian Journal Of Guidance And Counseling: Theory And Application, 2(3), 1–8. Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Jbk
Masni, H. (2015). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Dikdaya, 5(1), 34–45.
Metroyadi. (2017). Upaya Mengembangkan Aspek Nilai-Nilai Agama Dan Moral Dalam Membedakan Perbuatan Baik Dan Buruk Menggunakan Model Examples Non Examples Dengan Variasi Media Audio Visual Pada Anak Kelompok B Di Tk Aisyiyah Bustanul Athfal 31 Banjarmasin. Sagacious Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Sosial, 4(1), 7–12.
Punin, Marzuki, & Kaswar. (2016). Aktivitas Belajar Peserta Didik Menggunakan Metode Kerja Kelompok Pada Pembelajaran Tematik. 15(2), 1–23.
Revita, D., & Hartati, S. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Ibadah Wudhu Di Taman Kanak-Kanak Islam Terpadu Dar El-Iman 2 Kota Padang. Jurnal Ilmiah Pesona Paud, 7(1), 26. Https://Doi.Org/10.24036/108650
Salsabila, N., & Novitawati. (2021). Mengembangkan Kemampuan Anak Dalam Aktivitas Eksploratif Melalui Model Picture And Picture, Metode Eksperimen Dengan Media Loose Parts. Jurnal Inovasi, Kreatifitas Anak Usia Dini (Jikad), 1(2), 42–51. Www.Irjet.Net
Saputra, A. (2018). Pendidikan Anak Pada Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(2), 192–209. Https://Core.Ac.Uk/Download/Pdf/228822655.Pdf
Saputri, R. A. (2022). Upaya Mengembangkan Nilai Agama Dan Moral Melaksanakan Ibadah Sehari-Hari (Berwudhu) Dengan Menggunakan Kombinasi Picture And Picture Dan Metodedemonstrasi Pada Anak Kelompok B2 Tk Negeri Pembina Kuala Kapuas. Http://Digilib.Ulm.Ac.Id/Archive/Digital/Detailed.Php?Code=22898.
Suriansyah, A., & Aslamiah. (2011). Strategi Pembelaiaran Anak Usia Dini (Pp. 1–13).
Syamsudin, A. (2017). Pengaruh Iklim Keagamaan Lembaga Paud Terhadap Perkembangan Nilai Agama Dan Moral Anak Usia Dini Se-Kota Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta, 6(2), 99–108.
Yurina. (2022). Upaya Mengembangkan Aspek Nilai-Nilai Agama Dan Moral Dalam Menirukan Gerakan Beribadah (Berwudhu) Menggunakan Kombinasi Model Picture And Picture Dengan Metode Praktik Langsung Pada Kelompok B Ditaman Kanak-Kanak Annisa Kota Banjarmasin. Http://Digilib.Ulm.Ac.Id/Archive/Digital/Detailed.Php?Code=19391.
Zulfida, Y. (2023). Meningkatkan Motivasi, Aktivitas Dan Perkembangan Nilai Agama Dan Moral Menggunakan Model Diraut Pada Anak Kelompok B. JIKAD Jurnal Inovasi Kreatifitas Anak Usia Dini, 3(2), 44–56.
DOI: https://doi.org/10.20527/e-chief.v3i2.10068
Refbacks
- There are currently no refbacks.
View My Stats