IMPROVING CHILDREN'S COGNITIVE USING THE TALKING STICK MODEL AND FLANELBOARD MEDIA IN GROUP B TK PERTIWI

Ratna Purwanti, maisyati mukaramah, Miftha Huljannah

Abstract


 

This research is motivated by the low cognitive activity of children in recognizing number symbols. This is caused by one-way learning, monotonous and uninteresting. The purpose of this study was to describe cognitive aspects of the ability to recognize number symbols using the Talking stick model and the Flannel Board media at the PERTIWI Anjir Pasar TK Children. The research used a qualitative approach and the type of classroom action research with research subjects 4 boys and 5 girls group B TK PERTIWI Anjir Pasar. The study was carried out in 4 meetings with the result showing that applying the combination of the Talking stick model and the Flannel Board media can increase teacher activity up to 97%, children's activities reach 100% and children's cognitive development result reach 100%. The result of this study can be used as an alternative in the selection of model in developing children's cognitive abilities.

Keywords: Cognitive, Numbers, Talking Stick, Flannel Board


Full Text:

PDF

References


Adiputri, I. A., Wahyuningsih, S., & Sukarno. (2015). Peningkatan kemampuan mengenal lambang bilangan melalui model pembelajaran Talking stick pada anak kelompok A tk Aisyiyah Busthanul Athfal Bulurejo Juwiring Klaten Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Fkip Universitas sebelas maret , vol 3, no.1 hal. 6.

Arikunto, S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Asniwati, Hidayat, A., & Rafianti, W. R. (2019). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Mata pelajaran Matematika Pada Materi Penjumlahan Pecahan Menggunakan Kombinasi Model Think Pair Share (TPS), Numbered Heads Together (NHT) dan Talking Stick Pada Siswa Kelas IV SDN Tatah Pemangkih Laut 2. Prosiding Seminar Nasional PS2DMP ULM, (pp. 49-62).

Daryanto. (2012). Media Pembelajaran. Bandung: PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Fadillah, M. (2017). Bermain & Permainan. Jakarta: Kencana.

Fadillah, M. (2013). Desain Pembelajaran Paud. Jogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Handaryani, N. M., Suniasih, N. W., & Putra, I. K. (2016). Penerapan model pembelajaran talking stick untuk meningkatkan kemampuan bahasa lisan anak. E-Jurnal PAUD Universitas Pendidikan Ganesha, Vol. 4, No.1, Hal. 2.

Huda, M. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Indris. M. (2014). Menjadi Pendidik Yang Menyenangkan Dan Profesional. Jakarta:PT. Luxima metro media.

Kuntilangensari, A. R., & Asmar, M. (2021). Mengembangkan Kemampuan Aspek Nilai, Agama Dan Moral Menggunakan Kombinasi Model Role Playing Dengan Metode Story Telling Dan Model Talking Stick Untuk Anak Usia Dini. E-CHIEF Journal, 1(1), 6-11.

Manispal. (2014). Siap Menjadi Guru dan Pengelola PAUD Profesional. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Masitoh. dkk. (2014). Strategi Pembelajaran TK. Jakarta: Universitas Terbuka.

Mentari, Gesang, Eca. (2020). Manajemen Perkembangan Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hijaz Pustaka Mandiri.

Milana, H. (2021). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Melalui Metode Story Telling, Model Talking Stick Dan Model Picture And Picture Pada Anak Usia Dini. Jurnal Tugas Akhir Mahasiswa PG PAUD (JIKAD), 1(1), 8-12.

Mulyasa, E. (2012). Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.

Mursid. (2015). Belajar dan pembelajaran PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Naimah. (2015). Perkembangan Kemampuan Mengenal Pola ABC-ABC Melalui Model Talking stick Di Kelompok A TK Damai Banjarmasin. Jurnal Edukasi AUD, 40-67.

Nopayama, S., Rostika, D., & Ismail, H. (2016). Upaya Meningkatkan Pemahaman konsep bilangan Beserta Lambang bilangan pada anak Melalui Media Papan Flanel Modifikasi. Jurnal pendidikan anak usia dini Cakrawala dini , vol 7 No.1 hal 2.

Purwanti, R., & Suhaimi. (2020). Model GELPITAS (gerak & lagu, picture & picture, talking stick) untuk meningkatkan perkembangan bahasa Inggris anak taman kanak-kanak. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat) , 124-134.

Purwanti, R., Suriansyah, A., Aslamiah, & Dalle, J. (2018). Introducing Language Aspect (English) To Early Childhood Through The Combination Of Picture And Picture Model, Talking Stick Model, Flashcard Media, And Movement And Song Method In B1 Group At Matahariku Bilingual Kindergarten Landasan Ulin Tengah Banjar. European Journal of Education Studies , 26-34.

Sanjaya, W. (2012). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.

Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Sitepu, B.P. (2014). Pengembangan Sumber Belajar. Jogyakarta: Rajawali Pers.

Sumardi, Rahman, T., & Gustini, I. S. (2017). Peningkatan kemampuan anak usia dini mengenal lambang bilangan melalui media playdough. Jurnal paud Agapedia, 191.

Suriansyah,A. Aslamiah, Sulaiman & Norhafizah. (2014). Strategi pembelajaran. Jakarta: Rajawali pers.

Wahyudi, M. D. (2021). Mengembangkan Kemampuan Aspek Motorik Halus Menggunakan Model Explicit Instruction Dikombinasikan Dengan Model Talking Stick Dan Media Kertas Pada Anak Kelompok A. Jurnal Tugas Akhir Mahasiswa PG PAUD (JIKAD), 1(1), 19-24.




DOI: https://doi.org/10.20527/e-chief.v1i2.4117

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats