DEVELOP LANGUAGE SKILL USING CERMAT CARD FOR CHILDREN GROUP A
Abstract
The research interest in RA children can bring up new ideas that can improve children's ability to express sentences and enrich vocabulary that becomes a reference in speaking on language skill. The purpose of this study was to describe teacher activities, children’s activities and the result of developing language skill in repeating simple sentences and enriching vocabulary. This study uses a qualitative approach with the type of classroom action research carried out in three meetings. The research subjects were ten children, there are five boys and five girls. The result showed that the teacher activities were carried out very well. Children's activities increased with the very active category and the result of the development of children's language skill obtained the Very Good Developing category (BSB). It is hoped that the result of this study can be used as a reference to develop children's abilities in aspect of language development.
Keywords: Language, Repeating Simple Sentences and Enhancing Vocabulary, Method of Speaking, Articulation, Model and Make a Match.
Full Text:
PDFReferences
Ananda Rusyadi. 2019. Perencanaan Pembelajaran. Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI)
Agustini, N. L. E., Agung, A. A. G., & Suarni, N. K. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Artikulasi Berbantuan Media Kartu Gambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Kelompok A TK Kumara Sari Denpasar. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 2(1).
Suriansyah, A., Aslamiah., Sulaiman, S., & Noorhafizah, 2014. Strategi Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo persada
Fadillah, M. 2017. Bermain & Permainan Anak Usia Dini. Jakarta: Prenadamedia Group
Hamalik, Oemar. 2013. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara
Madyawati, Lilis. 2016. Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Kencana
Marisa, R. 2015. Permasalahan Perkembangan Bahasa dan Komunikasi Anak. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 1(2), 47-55.
Mursid. 2015. Pengembangan Pembelajaran PAUD. Bandung. PT Remaja Rosdakarya
Otto, Beverly. 2015. Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Jakarta: Prenamedia Group
Purwanti, R., & Suhaimi. (2020). Model GELPITAS (gerak & lagu, picture & picture, talking stick) untuk meningkatkan perkembangan bahasa Inggris anak taman kanak-kanak. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat) , 124-134.
Rahyuni, S. A. P., Agung, A. A. G., & Suarni, N. K. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Make A Match Berbantuan Media Kartu Bergambar untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Kelompok B Tk Ganesha Denpasar. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 2(1)
Rifma. 2016. Optimalisasi Pembinaan Kompetensi Pedagogik Guru. Jakarta: Kencana
Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Soetjiningsih, Christiana H. 2012. Perkembangan Anak Sejak Pembuahan Sampai Dengan Kanak-Kanak Akhir. Jakarta: Prenadamedia Group
Sujiono, Y. N. 2013. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks
Suriansyah, A & Aslamiah. 2011. Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini. Banjarmasin: COMDES
Susanto, A. 2011. Perkembangan Anak Usia Dini Pengantar Dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Prenamedia Group
Wahyudi, M. D. 2015. Implementasi authentic assessment di PAUD. 1(1). rumahjurnal.net
DOI: https://doi.org/10.20527/e-chief.v1i2.4131
Refbacks
- There are currently no refbacks.
View My Stats