DIGITAL LITERACY IN THE TRANSFORMATION OF HISTORICAL LEARNING IN THE TIME OF COVID-19
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anis, M. Z. A., Putro, H. P. N., Susanto, H., & Hastuti, K. P. (2020). Historical Thinking Model in Achieving Cognitive Dimension of Indonesian History Learning. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 17(7), 7894-7906.
Anis, M. Z. A., Sriwati, S., & Mardiani, F. (2020) Sisi Abu-Abu Kausalitas Dan Evaluasinya Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Socius, 9(2), 169-180.
Benson, V., & Kolsaker, A. (2015). Instructor approaches to blended learning: A tale of two business schools. The International Journal of Management Education, 13(3), 316-325.
Djono, D., Joebagio, H., & Abidin, N. F. (2020) Gerak Sejarah Integratif-Multidimensional: Warisan Sartono Kartodirdjo Bagi Filosofi Pendidikan Sejarah Menuju Society 5.0. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 9(1), 32-46.
Fuadi, T. M., Musriandi, R., & Suryani, L. (2020). Covid-19 : Penerapan Pembelajaran Daring Di Perguruan Tinggi. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 4(2), 193–200.
Ginting, E.S. (2021). Penguatan Literasi di Era Digital. In Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia (SemNas PBSI)-3 (pp.35-38). FBS Unimed Press.
Harususilo, Y. E. (2018). "Ki Hajar Dewantara dan Guncangan Pendidikan Era Industri 4.0". Retrieved from https://edukasi.kompas.com/read/ 2018/05/0215561621/ki-hadjar-dewantara-dan-guncangan-pendidikan-era-industri-4.0
Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Online Learning as a Study From Home (SFH) Effort During the Covid Pandemic 19. Journal of Office Administration Education (JPAP), 8(3), 496-503.
Herdiana, D. (2020, September). Inovasi Proses Pembelajaran Daring Bagi Mahasiswa Kelas Karyawan Di Masa Pandemi Covid-19. In UrbanGreen Conference Proceeding Library (Vol. 1, pp. 129-137).
Hutauruk, A. F. (2018). Digital Citizenship: Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Sejarah di Era Global. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 2(2), 1-6.
Kasmadi, K. (2013). Membangun Soft skills Anak-anak Hebat Pembangunan Karakter & Kreativitas Anak. Bandung: Alfabeta.
Koltay, T. (2011). The media and the literacies: Media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211-221.
Maudiarti, S. (2018). Penerapan E-Learning Di Perguruan Tinggi Santi Maudiarti Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti. PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan, 32(1), 53–68.
Moleong, Lexy J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, cetakan ke-36, Bandung : PT. Remaja Rosdakarya Offset
Montebello, V. (2016). Digital Literacy in Post-certification Healthcare Education. Journal of Perspectives in Applied Academic Practice. Vol 4, Issue 1, pp. 26-35.
Nelson, K., Courier, M., & Joseph, G. W. (2011). An investigation of digital literacy needs of students. Journal of Information Systems Education, 22(2), 95-110.
Noor, A. F., & Wangid, M. N. (2019). Interaksi energetik guru dan siswa pada pembelajaran abad 21. Anterior Jurnal, 18(2), 107-112.
Restianty, A. (2018). Literasi Digital, Sebuah Tantangan Baru Dalam Literasi Media. Gunahumas, 1(1), 72-87.
Rianto, P. (2019). Literasi digital dan etika media sosial di era post-truth. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(2), 24-35.
Santika, I. G. N. (2021). Grand Desain Kebijakan Strategis Pemerintah Dalam Bidang Pendidikan Untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Jurnal Education and Development, 9(2), 369-377.
Subiyakto, Bambang dan Mutiani. (2019). Internalisasi Nilai Pendidikan Melalui Aktivitas Masyarakat Sebagai Sumber Belajar ilmu Pengetahuan Sosial. Khazanah: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, Vol. 17 (1), 2019, pp. 137-166.
Schuster, K., Plumanns, L., Groß, K., Vossen, R., Richert, A., & Jeschke, S. (2015). Preparing for Industry 4.0–Testing collaborative virtual learning environments with students and professional trainers. International journal of advanced corporate learning, 8(4), 14.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Shidiq, A. S., & Yamtinah, S. (2019, February). Pre-service chemistry teachers’ attitudes and attributes toward the twenty-first century skills. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1157, No. 4, p. 042014). IOP Publishing.
Sujana, A., & Rachmatin, D. (2019). Literasi digital abad 21 bagi mahasiswa PGSD: apa, mengapa, dan bagaimana. In Current Research in Education: Conference Series Journal (Vol. 1, No. 1, pp. 003-013).
Supriatna, E. (2012). Transformasi pembelajaran sejarah berbasis religi dan budaya untuk menumbuhkan karakter siswa. ATIKAN, 2(1).
Susilo, A., Darojat, O., & Suhardi, D. A. (2019). Survei Kesiapan Dan Kepuasan Mahasiswa Terhadap Layanan Proses Pembelajaran Dalam Jaringan Universitas Terbuka Saat Pandemic Covid 19. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 20(2), 114-130.
Wardani, A., & Ayriza, Y. (2020). Analisis kendala orang tua dalam mendampingi anak belajar di rumah pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: jurnal Pendidikan anak usia dini, 5(1), 772-782.
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/jurnalsocius.v10i2.11198
Article Metrics
Abstract view : 2096 timesPDF - 1162 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Has been indexed and abstracted by: