MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS MATERI KELANGGKAAN SUMBER DAYA EKONOMI MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KUANTUM PADA SISWA KELAS VIIIA SMP NEGERI 2 JARO TAHUN PELAJARAN 2012-2013
Abstract
Study achievement of Social Science The rare of low economic resource item . The purpose of the research is to describe the using quantum learning model to increase students achievement and students’ responses to the rare of economic resource item class VIII A of SMP Negeri 2 Jaro.
This research is research class action. In this research, there are begin by planning, class action, and reflection. There are two steps (cycles) in this research. The sample in this research is Class VIII A with 20 students; 9 boys, and 11 girls. The research was began 16 july up to 30 November 2012.
The result of this research shown that 1) Quantum Learning model can increase study achievement of social science the rare of economic resource class VIIIA SMP Negeri 2 Jaro with good achievement, 2) the applying of Quantum model not only in the process but also in the result can be increased,especially the students class VIIIA of SMP Negeri 2 Jaro. It is because there are relationships the characteristic of quantum learning with the purpose of social science at SMP. And 3) the applying of Quantum model can increase positive responses to to the students while in the teaching and learning process. The all affects are to the students’ activity which active and communicative in teaching and learning process.
The researcher suggest that the teacher of social science especially economic science should using Quantum Learning model to increase students’ achievement. To the teacher who wants applying Quantum Learning model in the classes should understand the basics of quantum and act as quantum. To fix and increase students’ responses are hopely to the teacher while in the teaching and learning process use the method, model which is attractive and flexible.
Keywords: study achievement, the Rare of the Economic Resource Item, Quantum Learning Model.
Full Text:
PDFReferences
Agus, Gerrad Senduk. 2009. Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: Penerbit Universitas Negeri Malang.
Dahar, Ratna Willis. 1988. Teori-teori Belajar. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pengembangan
Darhim, 2007. Panduan Belajar IPS. Jakarta: Lentera Ilmu.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 1993. Kurikulum Pendidikan Dasar, GBPP untuk SMP Mata IPS. Jakarta: Depdikbud.
Departemen Pendidikan Nasional. 2003. Kurikulum 2004. Jakarta: Depdiknas.
DePorter, Bobby; Reardon, dan Nourie. 2010. Quantum Teaching: Mempraktikkan Quantum Learning di Ruang-ruang Kelas. Terjemahan oleh Ary Nilandari. . Bandung: Kaifa.
DePorter, Bobbi dan Mike Hernacki. 1992. Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Terjemahan oleh Alwiyah Abdurrahman. 2002. Bandung: Kaifa.
Dimyati dan Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Djaali. 2012. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Gunawan, Rudy. 2011. Pendidikan IPS: Filosofi, Konsep dan Aplikasi. Jakarta: Alfabeta
Himam, Fathul. 2004. Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Kasbolah, Kasihani. 2002. Penelitian Tindakan Kelas dan Refleksi Pembelajaran Guru SMP ( Makalah). Disajikan dalam Training of Trainer Mata Pelajaran Bahasa Inggris. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah. Direktorat Pendidikan Lanjutan Pertama, Jakarta, 27 September- 6 Oktober 2002.
Kaswari. 2001. Pengefektifan Pembelajaran Apresiasi Puisi Melalui Simulasi Kreatif di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 06 Bandung Rejosari Kotamadya Malang. Tesis Tidak Diterbitkan. Malang: Program Pascasarjana Universitas Negeri Malang.
Kemmis, Stephen dan Robin McTaggart. 1988. The Action Research Planner. Victoria: Deakin University.
Kompas. 24 Mei, 2004. Sistem Pendidikan Indonesia Tidak Mendidik Siswa Kreatif, hlm. 9.
Maryani, Enok. 2011. Pengembangan Program Pembelajaran IPS untuk Peningkatan Keterampilan Sosial. Jakarta: Alfabeta.
Meier, Dave. 2000. The Accelerated Learning: Handbook. Terjemahan oleh Rahmani Astuti. 2002. Bandung: Kaifa.
Miles dan Huberman. 1992. Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber tentang Metode-metode Baru. Diterjemahkan oleh Tjetjep Rohendi Rohidi. Jakarta: Universitas Indonesia Press.
Moleong, Lexy J. 1994. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. 2002. Kurikulum Berbasis Kompetensi: Konsep, Karakteristik, Implementasi, dan Inovasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nasution, S. 1989. Didaktik Azas-azas Mengajar. Bandung: Jermnas.
Nurbainah. 2010. Meningkatkan Motivasi Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 02 Kapar dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kuantum. Laporan PKP tidak diterbitkan. Banjarmasin: Unlam.
Nur, Muhamad. 2005. Pembelajaran Kooperatif. Jakarta: Pusat Sains dan Matematika Unesa
Pidarta, Made. 1997. Landasan Kependidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Puskur, Balitbang Depdiknas. 2002. Kurikulum Berbasis Kompetensi: Penilaian Berbasis Kelas. Jakarta: Balitbang Diknas.
Sardiman. 1992. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Saryono, Djoko. 2001. Pembelajaran Kuantum sebagai Model Pembelajaran. Jaro: UNM
Soemarmo, ed. 2003. Undang-Undang RI Nomor: 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Tahun 2003. Jakarta: Mini Jaya Abadi.
Sudjana, H. Nana. 1996. Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Suparno, Paul. 2001. Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Yogyakarta: Kanisius.
Yulianto, Dhadhang Eko. Pembelajaran Fisika: Menggunakan Teknik Analogi. Dalam Gentengkali , 4(5 dan 6): 51--56.
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/jurnalsocius.v1i2.2191
Article Metrics
Abstract view : 229 timesPDF - 292 times
Refbacks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Has been indexed and abstracted by: