Profile of Students' Problem Solving Skills and the Implementation of Structured Inquiry Models in Senior High Schools

Selonita Oldi Devanti, Hainur Rasyid Achmadi, Binar Kurnia Prahani

Abstract


This study aims to get a profile of students' problem-solving skills and the implementation of structured inquiry models in senior high schools. This type of research used in this study is preliminary research, with data collection techniques in the form of student interview questionnaires, teacher interviews, and written tests. Then the data that has been obtained will be analyzed descriptively qualitatively. This research was conducted on 24 students of class XII-SCIENCE in one of the high schools in the district of Gresik. Based on the results of the study found findings in the form of 1) The ability of students to solve problems in the low category with a range of grades from 0 to 1.00 as many as 11 students and the medium category with a range of grades from 1.01-2.00 as many as 13 students, 2) Criteria for the lowest problem-solving skills at point A- Assen the problem (Identifying the principles of the problem needed to solve the problem) with an average value of 0.375, 3) The application of structured inquiry models is expected to be able to improve problems solving skills possessed by students. It can be concluded if the problems solving skills possessed by students are low, so it is necessary to increase the problems solving skills of students by using new learning methods that have never been taught to students.


Keywords


PhET; Problem Solving Skills; Structured Inquiry Model

Full Text:

Untitled

References


Agustina, K., Sahidu, H., & Gunada, I. (2020). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing berbantuan media phet terhadap kemampuan pemecahan masalah dan berpikir kritis fisika peserta didik sma. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 6(1), 17–23.

Aisyah, S. (2016). Perbedaan kemampuan problem solving pada siswa yang tinggal di pondok dan yang tinggal di rumah. Doctoral Disertation, UIN Sunan Ampel Surabaya, 2.

Anggareni, N. W., Ristiati, N. P., & Widiyanti, N. L. (2013). Implementasi strategi pembelajaran inkuiri terhadap kemampuan berpikir kritis dan pemahaman konsep ipa siswa smp. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 3(1), 1–10.

Anisah, A., Wati, M., & Mahardika, A. I. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran getaran dan gelombang dengan model inkuiri terstruktur untuk siswa kelas viiia smpn 31 banjarmasin. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 4(1), 1–12.

Baharuddin, E. N. W., & Wahyuni, E. N. (2015). Teori belajar dan pembelajaran. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Handriani, L., Harjono, A., & Doyan, A. (2015). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terstruktur dengan pendekatan saintifik terhadap kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar fisika siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(3), 210–218.

Hartati, T., Corebima, A., & Suwono, H. (2015). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terstruktur dan siklus belajar 5e terhadap keterampilan proses sains dan hasil belajar kognitif siswa pada kemampuan akademik berbeda. Jurnal Pendidikan Sains, 3(1), 22–29.

Hasanah, J., Jamaluddin, & Prayitno, G. (2019). Bahan ajar ipa berbasis inkuiri terstruktur untuk meningkatkan literasi sains peserta didik smp. Jurnal Pijar MIPA, 14(2), 18–23.

Hayati, S., Hikmawati, & Wahyudi. (2017). Pengaruh model pembelajaran inkuiri dengan menggunakan media simulasi terhadap hasil belajar fisika siswa kelas x mia sman 1 lingsar lombok barat tahun pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 3(1), 48–53.

Hidayat, R., Hakim, L., & Lia, L. (2019). pengaruh model guided discovery learning berbantuan media simulasi phet terhadap pemahaman konsep fisika siswa. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 7(2), 97–104.

Jannah, S., Doyan, A., & Harjono, A. (2015). Pengaruh model pembelajaran kooperatif dengan pendekatan problem posing ditinjau dari pengetahuan awal terhadap kemampuan pemecahan masalah fisika siswa smk. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(4), 256–262.

Kohar, S., Jatmiko, B., & Raharjo. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis inkuiri terbimbing menggunakan simulasi phet untuk mereduksi miskonsepsi siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains, 6(2), 3–10.

Kusdiastuti, M., Harjono, A., Sahidu, H., & Gunawan. (2016). Pengaruh model pembelajaran inkuiri berbantuan laboratorium virtual terhadap penguasaan konsep fisika peserta didik. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 2(3), 116–121.

Marlena, D., Sari, D., Yanti, R. A. R., & Walid, A. (2019). Penyusunan instrumen tes keterampilan proses sains pada mata pelajaran ipa di smpn 14 kota bengkulu. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains, 9(1), 2–3.

Noviatika, R., Gunawan, & Rokhmat, J. (2019). Pengaruh model pembelajaran berbasis masalah berbantuan mobile pocket book fisika terhadap kemampuan pemecahan masalah peserta didik. Jurnal Pendidikani Fisika Dan Teknologi, 5(2), 240–245.

Primadani, R., Tukiran, & Jatmiko, B. (2016a). Pengembangan perangkat pembelajaran fisika model structured inquiry untuk meningkatkan keterampilan pemecahan masalah siswa pada materi fluida statis. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains, 6(1), 2–3.

Primadani, R., Tukiran, & Jatmiko, B. (2016b). Pengembangan perangkat pembelajaran fisika model structured inquiry untuk meningkatkan keterampilan pemecahan masalah siswa pada materi fluida statis. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains, 6(1), 3–10.

Rahmi, K., Zainuddin, & Suriasa. (2013). Penerapan model pembelajaran penemuan terbimbing suatu upaya meningkatkan proses sains siswa. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 1(1), 4–10.

Sari, A. S., Munasir, & Jatmiko, B. (2018). The practically of PO2E2W learning material model assisted PhET media to improve the students physics problem solving skills. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains, 8(1), 2–5.

Sari, D., Tjandrakirana, & Kuntjoro, S. (2018). Applying science learning PhET simulation to improve process skill and knowledge aspect of junior high school student. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains, 7(2), 3–4.

Sutarno, S., A., S., A., K., I., & Putri, D. (2017). Keterampilan pemecahan masalah mahasiswa dalam pembelajaran bandul fisis menggunakan model problem solving virtual laboratory. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 3(2), 164–170.

Teodorescu, R., Bennhold, C., Feldman, G., & Medsker, L. (2013). Curricular reforms that improve students' attitudes and problem-solving performance. European Jurnal of Physics Education, 5(1), 7–9.

Widyaningsih, S. W., & Yusuf, I. (2018). Penerapan simulasi phet terhadap hasil belajar mahasiswa pada mata kuliah fisika ii di program studi ilmu kelautan universitas papua. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(1), 4–7.

Yusuf, I., & Widyaningsih, S. W. (2018). Implementasi pembelajaran fisika berbasis laboratorium virtual terhadap keterampilan proses sains dan persepsi mahasiswa. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(1), 18–28.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bipf.v8i3.8229

Article Metrics

Abstract view : 231 times
Untitled - 144 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


  Indexed by:

                    

The journal has been listed in:

Statistics Counter

1. From August 10, 2016 to present (broken code but the stats is still working)

 joomla
visitor View My Stats

2. From December 28, 2018 to present (updated stats)

View My Stats

 

 

Flag Counter

Berkala Ilmiah Pendidikan fisika is licensed under a  Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License