Android-Based Learning Media Development to Improve Student Learning Achievement
Abstract
Android media is one of the learning media that is easy and interesting to use. This study aimed to develop an Android-based science learning media that fulfills valid, practical, and effective aspects. The research method used 3 stages of the 4D model, namely (1) define, (2) design, and (3) develop. The dissemination stage was not done because it took a long time. The research instruments were validation sheets, questionnaire, and test. The media validity test was carried out by material experts and media experts. Practicality tests were carried out by teachers and students. The effective tests were carried out by student. The data analysis techniques were qualitative and quantitative descriptive analysis. The effective test used a quasi-experimental method with an intact-group comparison design. The results showed that the android-based science learning media fulfilled valid criteria by material experts and media experts. The android-based science learning media fulfilled practical criteria by junior high school science teachers and students. There were differences in learning achievement for students who used Android-based science media and those who learned without using the media. The learning achievement for students who used Android-based science learning media was better than the students who learned without using android-based science learning media; this media can be the alternative of online learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afif, M. M. A., & Haryudo, I. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis android pada mata pelajaran instalasi tenaga listrik untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(2), 437–443.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Fatimah, S., & Mufti, Y. (2014). Pengembangan media pembelajaran ipa-fisika smartphone berbasis android sebagai penguat karakter sains siswa. J. Kaunia, 10(1), 59–64.
Hanafi, A. (2020). Kecenderungan anak bermain gawai hubungannya dengan motivasi dan prestasi belajar. Jurnal Pendidikan Dasar (Jurnal EduBase), 1(1), 30–40.
Ibrahim, N., & Ishartiwi. (2017). Pengembangan media pembelajaran mobile learning berbasis androidmata pelajaran IPA untuk siswa SMP. Jurnal Refleksi Edukatika, 8(1), 80–88.
Irwanto, I. (2017). Penggunaan smartphone dalam pembelajaran Kimia SMA. Journal For Islamic Social Science, 81–87.
Ismanto, E., Novalia, M., & Helandy, P. B. (2017). Pemanfaatan smartphone android sebagai media pembelajaran bagi guru SMA Negeri 2 Kota Pekanbaru. Jurnal Untukmu Negeri, 1(1), 42–47.
Ismatullah, K., & Fathoni, A. (2018). Pengembangan software fisika berbasis android sebagai media belajar pada materi asas black. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(2), 114–119.
Karman, K. (2019). Geografis Berbasis Android. Yogyakarta: Deepublis.
Kurniawan, A. R., Chan, F., Sargandi, M., Yolanda, S., Karomah, R., Setianingtyas, W., & Irani, S. (2019). Kebijakan sekolah dalam penggunaan gadget di sekolah dasar. Jurnal Tunas Pendidikan, 2(1), 72–81.
Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The Measurement of Observer Agreement for Categorical Data. Biometrics, 33(1), 159–174.
Lubis, I. R., & Ikhsan, J. (2015). Pengembangan media pembelajaran kimia berbasis android untuk meningkatkan motivasi belajar dan prestasi kognitif peserta didik SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(2), 191 – 201.
Ngurahrai, A. H., Farmaryanti, S. D., & Nurhidayati. (2019). Media pembelajaran materi momentum dan impuls berbasis mobile learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 7(1), 62–70.
Oktavia, N., & Mulabbiyah, M. (2019). Gawai dan kompetensi sikap sosial siswa MI (studi kasus pada siswa kelas V MIN 2 Kota Mataram). El-Midad: Jurnal PGMI, 11(1), 19–40.
Prasetyo, S. (2017). Pengembangan media pembelajaran IPA berbasis android untuk siswa SD/MI. JMIE: Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education, 1(1), 121–140.
Ramadhani, I., & Ikhsan, J. (2015). Pengembangan media pembelajaran kimia berbasis android untuk meningkatkan motivasi belajar dan prestasi kognitif peserta didik SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(2), 191–201.
Sari, W. M., Riswanto, R., & Partono, P. (2019). Validitas mobile pocket book berbasis android menggunakan adobe flash pada materi suhu dan kalor. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 7(1), 35–42.
Setiawan, H. W., & Wiyardi, R. S. (2015). Penggunaan app inventor dalam pembuatan game education berbasis android sebagai media pembelajaran yang mandiri dan interaktif untuk meningkatkan hasil belajar siswa TITL pada pembelajaran listrik dasar SMK Muhammadiyah Majenang. Edu Elektrika Journal, 4(1), 24–30.
Stafanus, M. M. (2018). Psikologi Pendidikan. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.
Wijaya, A. Y. P., & Wibawa, S. C. (2017). Pengembangan media pembelajaran jaringan komputer berbasis android untuk meningkatkan hasil belajar siswa di SMK antartika surabaya. Jurnal IT – Edu, 1(2), 49 – 53.
Wijaya, I., & Firmansyah, D. (2018). Perancangan dan pembuatan media pembelajaran berbasis android mata pelajaran teknologi perkantoran (studi kasus kelas X OTPS SMK Negeri 3 Padang). Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 5(2), 9–20.
Yektyastuti, R., & Ikhsan, J. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis android pada materi kelarutan untuk meningkatkan performa akademik peserta didik SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(1), 88–99.
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bipf.v9i2.8660
Article Metrics
Abstract view : 1401 timesPDF - 885 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed by:
The journal has been listed in:
Statistics Counter
1. From August 10, 2016 to present (broken code but the stats is still working)
2. From December 28, 2018 to present (updated stats)
Berkala Ilmiah Pendidikan fisika is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License