Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 2 Pematang Karau pada Pembelajaran IPA Materi Gerak Tumbuhan Menggunakan Media Foto Handphone

Amir Amir

Abstract


In science learning, the material is not contextual, most teachers still carry out traditional learning, teacher centered learning, and explains the photos in the book without giving a real picture in the environment. The situation has the potential to cause boredom, reduce interest, motivation, and deep meaning of what students are learning. The purpose of this study was to describe the increase in learning interest of eighth grade students of SMPN 2 Pematang Karau on plant movement material using mobile photo media. The research method uses action research which consists of 2 cycles. The results showed that learning on plant movement material with mobile photo media became more optimal and the learning outcomes of students increased in interest in learning, cognitive aspects, cheerfulness, enthusiasm, attention, and activities.

Keywords


Photos; Mobile phones; Learning interest; Plant movements; Junior high school

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (1998). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Audina, M., Ugiarto, M., & Cahyono, B. (2017). Media Pembelajaran Kontekstual Berbasis Desktop pada Pendidikan Lingkungan Hidup di Taman Kanak-Kanak Samarinda. JURTI, 1(1): 18-26.

Farchanah, Y. (2010). Upaya Meningkatkan Minat Siswa Kelas VIII SMP Negeri 8 Yogyakarta dalam Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan LKS (Lembar Kerja Siswa) Kreatif. http://eprints.uny.ac.id/2308/1/BAGAN _SKRIPSI.pdf, diakses 13 Juli 2017.

Ginting, K. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS SISWA Kelas V SD Negeri 060885 Medan. Jurnal Tematik, 3(1): 1-22

Jihad, A., & Haris, A. (2012). Evaluasi Pembelajaran Yogyakarta: Multi Pressindo.

Priyono, S. (2016). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Kontekstual terhadap Hasil Belajar IPA Siswa KELAS IV SD Negeri Karangjati. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar UNY, 9(5):894-903.

Putri, D.T.N., & Isnani, G. (2015). Pengaruh Minat Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Pengantar Administrasi Perkantoran. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen,1(2): 118-124.

Purwendri, R. (2013). Penggunaan Media Pembelajaran dengan Program Berbasis Lectora untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar IPA Konsep Gerak Tropisme pada Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Ilmiah Guru “COPE”, 17(2): 12-18

Riefani, M.K. (2019a). Pengembangan Handout Keanekaragaman Jenis Capung di Kawasan Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin. Unpublished Tesis. Banjarmasin: Program Magister Pendidikan Biologi FKIP Universitas Lambung Mangkurat.

Riefani, M.K. (2019b). Validitas dan Kepraktisan Panduan Lapangan “Keragaman Burung” di Kawasan Pantai Desa Sungai Bakau. Jurnal Vidya Karya, 34 (2), 193-2014.

Sabamia, I.D.P., SriWahyuni, I.G.A.N., & Widiasih, N.N. (2015). Pengembangan Perangkat Praktikum Berorientasi Lingkungan Penunjang Pembelajaran IPA SMP sesuai Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(2):675-685.

Sulistiyono, F. (2014). Peningkatan Minat Belajar Siswa terhadap Pembelajaran Tematik Kelas I melalui Metode Story Telling di SDN Gembongan Sentolo Kulon Progo. Unpublished Skripsi. Yogyakarta: FMIPA UNY.

Utami, N. H. & M. K. Riefani, (2017). The Measurement of Science Process Skills for First Year Students at Biology Education Departement. The 5th South East Asia Development Research. Atlantis Press Conference Proceeding 100: 382-384.

Zahara, N., Djufri., & Muhibbuddin. (2014). Optimalisasi pembelajaran dengan E-Book dan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA pada Materi Dunia Tumbuhan. Jurnal Biotik, 2(2):77-137.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/wb.v11i2.11137

Article Metrics

Abstract view : 342 times
PDF - 920 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Wahana-Bio Journal is abstracting & indexing in the following databases:   


Collaborate with:


Managed by:

Program of Biology Education, Mathematics and Natural Science Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lambung Mangkurat

Brigjen H. Hasan Basri, Kayu Tangi, Banjarmasin, Indonesia, Telp/Fax: (0511) 3304914, Mail Box 70123 No. HP: 081255118112

Email: [email protected], Website: https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/wb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.