Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP pada Pembelajaran Materi Konsep Ekosistem Menggunakan Model Inkuiri Dipadu Kooperatif

Bimo Aji Nugroho, Muhammad Zaini, M. Arsyad

Abstract


The inquiry learning model is a process of collecting information through experimentation in solving problems. The school environment can be used in a meaningful learning process, instilling knowledge, awareness, positive attitudes and students’ behavior. This study aims to describe the effect of students' critical thinking skills through the use of an integrated cooperative inquiry model. The method used is descriptive method to describe students' critical thinking skills. The research sample was divided into treatment class (VII A and VII B) and control class (VII C). The results showed a good influence on students' critical thinking skills, such as formulating problems, making hypotheses, making observations, and making analyzes, while the activities of making conclusions were classified as quite good criteria.

Keywords


Inquiry; Critical Thinking Skills; Ecosystem Concepts; Cooperative; Junior High School

Full Text:

PDF

References


Afrizon, R. Ratnawulan. Ahmad, F. (2012). Peningkatan Prilaku Berkarakter dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas IX MTsN Model Padang pada Mata Pelajaran IPA-Fisika Menggunakan Model Problem Based Instruction. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 1(1): 1-16.

Amir, Z. & Risnawati. (2016). Psikologi Pembelajaran Matematika.Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Arikunto, S. (2010). Penelitian tindakan Kelas untuk Guru, Kepala Sekolah, dan Pengawas. Aditya Media, Yogyakarta

Dewi, N.L. Dantes, N. Sadia, I.W. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3: 1-10.

Dharmono. Mahrudin. & Riefani, M.K. (2019). Kepraktisan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Rawa dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1 (2): 105-110

Fadilah, S. Purwanto, A. & Risdianto, E. (2018). Penerapan model inkuiri terbimbing untuk meningkatkan sikap ilmiah dan hasil belajar siswa pada konsep alat-alat optik kelas XI SMAN 1 Mukomuko. Jurnal Kumparan Fisika, 1 (2), 8-14.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21 Kunci Sukses Implementasi Kurikulum 2013. Ghalia Indonesia. Bogor.

Mahrudin. & Dharmono. (2018). Pengembangan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Kawasan Tepi Sungai Maluka Kabupaten Tanah Laut Pada Mata Kuliah Ekologi Tumbuhan. In Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, 3 (2): 563-56. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat

Marissa, A. Lestari, N.A. Widodo, A.T. & Wijayati, N. (2016). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Guided-Inquiry Berstrategi Buzz Group. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10 (2):1721-1730.

Mudjiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta. Jakarta

Muliani, N.K.D. & Wibawa, C.I.M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Video Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3 (1):107-114.

Nur, M. (2011). Model Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Pusat Sains dan Matematika Sekolah UNESA.

Nurdin. & Adriantoni. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Riefani, M.K. (2019). Validitas dan Kepraktisan Panduan Lapangan “Keragaman Burung” di Kawasan Pantai Desa Sungai Bakau. Jurnal Vidya Karya, 34 (2): 193-204.

Riefani, M.K. Badruzsaufari. & Dharmono. (2020). “The practicality of odonata handout in invertebrate zoology course,”. Phys. Conf. Ser, 1422 (1). doi: 10.1088/17426596/1422/1/012028.

Sa’adah. & Kusasi, M. (2017). Meningkatkan sikap ilmiah dan pemahaman konsep menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbing (guided inquiry) pada materi kesetimbangan kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 8(1):78-88.

Salbiah. (2017). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Menggunakan Pembelajaran Discovery Inquiry pada Konsep Koloid. Jurnal Tadris Kimiya, 2(1):109–115.

Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana

Septiani, K.S. Noorhidayati. & Riefani, M.K. (2020). The Validity of Question Wheel "Karunia" Learning Media in the Archaebacteria and Eubacteria Students of Class X IPA of SMAN 7 Banjarmasin. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2 (1): 7-13. DOI: 10.20527/bino.v2i1.7883

Seranica, C. Purwoko, A.A. Hakim, A. (2018). Influence of guided inquiry learning model to critical thinking skill. IOSR Journal of Research & Method in Education, 12 (4): 407- 422.

Situmorang, R.P. (2016). Analisis Potensi Lokal Untuk Mengembangkan Bahan Ajar Biologi di SMA Negeri 2 Wonosari. Jurnal Pendidikan Sains, 4 (1): 51-57. DOI https://doi.org/10.26714/jps.4.1.2016.51-57

Susilo, H. Husnul, C. Yuyun, D.S. (2012). Penelitian Tindakan Kelas sebagai Sarana Pengembangan Keprofesionalan Guru dan Calon Guru. Bayumedia, Malang.

Suratsih. (2010). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Potensi Lokal dalam Kerangka Implementasi KTSP SMA di Yogyakarta. Laporan Penelitian Unggulan UNY (Multitahun). Yogyakarta: Lembaga Penelitian UNY.

Sutama, I.N. Ida, B.P.A. Ida, B.J.S. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Ketrampilan Berpikir Kritis dan Kinerja Ilmiah Pada Pelajaran Biologi Kelas XI Ipa SMA Negeri 2 Amlapura. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 4: 1-13

Utami, N.H. & Riefani, M.K. (2017). The Measurement of Science Process Skills for First Year Students at Biology Education Departement. The 5th South East Asia Development Research. Atlantis Press Conference Proceeding, 100: 382-384.

Utami, N.H. Riefani, M.K. Sarah, S. Musliha. (2021). Basic Science Process Skills in Senior High School for Solve Wetlands Problems. Proceedings of the 2nd International Conference on Social Sciences Education: 444-447.

Wahyuni. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dengan Metode Eksperiemen Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XII IPA SMAN 2 Martaram Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(4): 56-57.

Wulandari, D. (2012). Pengaruh Penggunaan Metode Inkuiri Terhadap Hasil Belajar IPA Materi Cahaya dan Sifat-Sifat Pada Siswa Kelas V SDN Mranggen Tengah Kecamatan Bansari Tahun Ajaran2011/2012. Skripsi. Universitas Kristen Satya Wacana.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/wb.v13i2.11670

Article Metrics

Abstract view : 300 times
PDF - 419 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Wahana-Bio Journal is abstracting & indexing in the following databases:   


Collaborate with:


Managed by:

Program of Biology Education, Mathematics and Natural Science Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lambung Mangkurat

Brigjen H. Hasan Basri, Kayu Tangi, Banjarmasin, Indonesia, Telp/Fax: (0511) 3304914, Mail Box 70123 No. HP: 081255118112

Email: wahanabio@ulm.ac.id, Website: https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/wb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.