Kelayakan Buku Saku Elektronik “Mangifera di Bantaran Sungai Desa Beringin Kencana” sebagai Materi Pengayaan Konsep Keanekaragaman Hayati

Syifa Fauzia, Hardiansyah Hardiansyah, Mahrudin Mahrudin

Abstract


Research and development is oriented towards field data. The results of the field research were then developed into an HTML 5-based electronic pocket book. The electronic pocket book contains Mangifera diversity on the riverbanks of Beringin Kencana Village as material for enriching the concept of biodiversity. The aim of the study was to describe the feasibility of the electronic pocket book "Mangifera on the Riverbanks of Beringin Kencana Village" as material for enriching the concept of Biodiversity in SMA. Research and development used the Borg and Gall model. The research subjects were 2 expert lecturers and 1 Biology subject teacher (expert validation) and 7 students of class X IPA 1 SMA Negeri 1 Tamban (readability test). The results showed that the electronic pocket book product test was feasible to be used for material enrichment on the concept of biodiversity.

Keywords


Feasibility; Electronic Pocket Book; Biodiversity; Enrichment Materials

Full Text:

PDF

References


Aisyi, F.K. Elvyanti, S. Gunawan, T. & Mulyana, E. (2013). Pengembangan bahan ajar pelajaran TIK SMP berbasis proyek. INVOTEC. 9(2) 87-96.

Alimah, S. (2019). Kearifan Lokal Dalam Inovasi Pembelajaran Biologi: Strategi Membangun Anak Indonesia Yang Literate Dan Berkarakter Untuk Konservasi Alam. Jurnal Pendidikan Hayati, 5(1).

Andira, A. Noorhidayati, N., & Riefani, M.K. (2021). Kelayakan Buku Panduan Lapangan “Keanekaragaman Pohon di Lingkungan Kampus Universitas Lambung Mangkurat” sebagai Sumber Belajar Mandiri Konsep Keanekaragaman Hayati. Wahana-Bio: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya. 13(1): 19 – 30.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Asyhar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press Jakarta.

Aulia, D., Kaspul, K., & Riefani, M.K. (2021). Google Site as a Learning Media in the 21st Century on the Protists Consept. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(3), 173-178.

Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP). (2010). Paradigma Pendidikan Nasional di Abad 21. Jakarta: BNSP.

Dharmono, D. Mahrudin, M. & Riefani, M.K. (2019). Kepraktisan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Rawa dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan. Vol. 1 (2): 105-110.

Fanny, M. & Suardiman, S. (2013). Pengembangan Multimedia Interaktif untuk Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Sekolah Dasar Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 1(1): 1-9.

Fauzia, S. (2021). Keanekaragaman Jenis Mangifera Di Bantaran Sungai Desa Beringin Kencana Kecamatan Tabunganen Sebagai Bahan Pengayaan Konsep Keanekaragaman Hayati Dalam Bentuk Buku Saku Elektronik Di SMA. Skripsi.

Hidayati, N. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Topik Energi Dalam Sistem Kehidupan Di Madrasah Tsanawiyah. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), Vol. 2(2): 389-399. DOI https://doi.org/10.22219/jinop. v2i2.3283.

Ilma, S., & Wijarini, F. (2017). Developing of Enviromental Education Textbook Based on Local Potencies. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia. 3(3):194-201

Imtihana, M., Martin, P. F., & Priyono, B. (2014). Pengembangan Booklet Berbasis Penelitian Sebagai Sumber Belajar Materi Pencemaran Lingkungan di SMA. Unnes Journal of Biology Education, 3(2): 182 - 192.

Irianti, R. & Mahrudin, M. (2021). Analisis Kepraktisan Buku Ilmiah Populer Keanekaragaman Jenis Ikan Berbasis Penelitian Sebagai Bahan Pengayaan Mata Kuliah Zoologi Vertebrata Konsep Ikan. Wahana-Bio: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya. 13(1): 52– 63.

Lepiyanto, A. & Pratiwi, D. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kontekstual Pada Matakuliah Biologi Umum. Bioedukasi, Jurnal Pendidikan Biologi Universitas Muhammadiyah Metro, 6(1): 22-29.

Mahrudin, M. & Dharmono, D. (2018). Pengembangan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Kawasan Tepi Sungai Maluka Kabupaten Tanah Laut Pada Mata Kuliah Ekologi Tumbuhan. In Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, Vol. 3 (2). 563-56. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.

Millah, E.S., Budipramana, L.S., & Isnawati, I. (2012). Pengembangan Buku Ajar Materi Bioteklogi di Kelas XII SMA IPIEMS Surabaya Berorientasi Sains, Teknologi, Lingkungan, dan Masyarakat (SETS). Jurnal Bio Edu, 1(1), 19-24.

Monica & Laura, C. J. (2011). Efek Warna dalam Dunia Desain dan Periklanan. Humaniora, 2(2), 1084-1096.

Muhson, A. (2010). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2).

Panjaitan, R.G.P., et al. (2016). Pengembangan Media E-Comic Bilingual Sub Materi Saluran Dan Kelenjar Pencernaan. Unnes Science Education Journal, 5(3): 1379-1387.

Prastowo, A. (2014). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. DIVAPress: Yogyakarta.

Rahmatih, A.N., Yuniastuti, A., & Susanti, R. (2017). Pengembangan Booklet Berdasarkan Kajian Potensi dan Masalah Lokal Sebagai Suplemen Bahan Ajar SMK Pertanian. Journal of Innovative Science Education, 6(2): 162 - 169.

Rahmi, F. Noorhidayati, N. & Riefani, M.K (2020). The Validity of the Human Circulatory System Concepts Handout at Class XI IPA SMAN 6 Banjarmasin. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan. Vol. 2 (1): 14-19. DOI: 10.20527/bino.v2i1.7885.

Resiani, N.K., Agung, A.A.G. & Jampel, I.N. (2015). Pengembangan Game Edukasi Interaktif pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas VII Semester Genap di SMPN 7 Singaraja Tahun Ajaran 2014/2015. E-journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan, 3(1): 1-10.

Riefani, M.K. (2019). Validitas dan Kepraktisan Panduan Lapangan “Keragaman Burung” di Kawasan Pantai Desa Sungai Bakau. Jurnal Vidya Karya. Vol 34 (2): 193-204.

Riefani, M.K. & Mahrudin (2020). Validitas Panduan Lapangan (Field Guide) Matakuliah Zoologi Vertebrata Materi Aves. Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, 5 (3): 63-69.

Riefani, M.K. Badruzsaufari. & Dharmono. (2020). “The practicality of odonata handout in invertebrate zoology course,”. Phys. Conf. Ser. Vol. 1422 (1). doi: 10.1088/17426596/1422/1/012028.

Rofiqoh, A. & Subyantoro. (2020). Pengembangan buku pengayaan membaca teks berita bohong bidang SARA. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(2), 123-131. DOI: https://doi.org/10.15294/jpbsi.v9i2.42296.

Sardiman. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Septiani, K. S. Noorhidayati. & M. K. Riefani. (2020). The Validity of Question Wheel "Karunia" Learning Media in the Archaebacteria and Eubacteria Students of Class X IPA of SMAN 7 Banjarmasin. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2 (1): 7-13. DOI: 10.20527/bino.v2i1.7883

Shavira, A.S., Dharmono, D., Riefani, M.K. (2022). Validity Of 3d Pageflip-Based Pocket Book About Pteridophyta in The Mangrove Area, Kurau District, South Kalimantan, Indonesia. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 7 (1): 64-70.

Situmorang, R. P. (2016). Analisis Potensi Lokal Untuk Mengembangkan Bahan Ajar Biologi di SMA Negeri 2 Wonosari. Jurnal Pendidikan Sains, 4 (1):51-57. DOI https://doi.org/10.26714/jps.4.1.2016.51-57.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulistyani, N.H.D., Jamzuri dan Rahordjo, D.T. (2013). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Antara Menggunakan Media Pocket Book dan Tanpa Pocket Book pada Materi Kinematika Gerak Melingkar Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika. 1(1):164-172.

Sullasri, M., Risdawati, R., & Susanti, D. (2014). Pengembangan Handout Bergambar yang Diawali Peta Konsep Pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan untuk SMP/MTSN. e-Journal Pelangi, 1(1): 1-7.

Suparman, M. A. (2012). Panduan Para Pengajar Desain Instruksional Modern. Jakarta: Erlangga.

Supit, M.W.M., Dharmono, D., & Riefani, M.K. (2021). Validitas buku saku famili Myrtaceae di Kawasan Mangrove Desa Sungai Bakau berbasis 3D Pageflip. Oryza, 10(2): 19-25.

Suswina, M. (2011). Hasil Validitas Pengembangan Bahan Ajar Bergambar Disertai Peta Konsep untuk Pembelajaran Biologi SMA Semester I kelas XI. Jurnal Pendidikan Biologi. STKIP PGRI. 14(1): 50.

Triana, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Validitas Reliabilitas Praktikalitas Efektivitas Bahan Ajar Non Cetak berupa Video. Makalah Program Studi Magister Pendidikan Fisika Universitas Negeri Padang.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/wb.v14i2.12057

Article Metrics

Abstract view : 235 times
PDF - 187 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Wahana-Bio Journal is abstracting & indexing in the following databases:   


Collaborate with:


Managed by:

Program of Biology Education, Mathematics and Natural Science Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lambung Mangkurat

Brigjen H. Hasan Basri, Kayu Tangi, Banjarmasin, Indonesia, Telp/Fax: (0511) 3304914, Mail Box 70123 No. HP: 081255118112

Email: wahanabio@ulm.ac.id, Website: https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/wb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.