Validitas Modul Interaktif Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif

Heny Mawarni, Arif Sholahuddin, Badruzsaufari Badruzsaufari

Abstract


The development of creativity is included in one of the focuses of the Law of the Republic of Indonesia Number 20 of 2003 concerning the National Education System. One way to develop students' creativity is to develop creative thinking skills. This study aims to describe the validity of interactive modules in science learning to improve students' creative thinking skills in junior high schools. This study uses a 4D research and development model design. Data were collected using validity instruments and legibility test questionnaires, then analyzed descriptively. The research subjects consisted of 5 expert validators and 2 students. The results showed (1) the validity of the interactive science learning module met the very valid category with an average result of 86.07. (2) the readability test of the interactive science learning module met the "good enough" category, with an average result of 70.83. The interactive science learning module is declared valid to improve students' creative thinking skills in junior high schools.

Keywords


Interactive module; Science; Creative Thinking; Research and Development

Full Text:

PDF

References


Aisyi, F.K., Elvyanti, S., Gunawan, T., & Mulyana, E. (2013) Pengembangan Bahan Ajar TIK SMP Mengacu pada Pembelajaran Berbasis Proyektor. Invotec, 9 (2): 117-128.

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.

Andira, N., Noorhidayati, N., & Riefani, M.K. (2021). Kelayakan Buku Panduan Lapangan “Keanekaragaman Pohon di Lingkungan Kampus Universitas Lambung Mangkurat sebagai Sumber Belajar Mandiri Konsep Keanekaraman Hayati. Wahana-Bio: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 13(1), 19-30.

Arini, W. & Asmila. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif pada Materi Cahaya Siswa KELAS VIII SMP Xaverius Kota Lubuklinggau. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 1 (1): 23-28.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. PT Rajagrafindo Indonesia: Jakarta

Astuti, N., Kaspul, K. & Riefani, M.K. (2022). Validitas Modul Elektronik “Pembelahan Sel” Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Eksakta Pendidikan, 6(1), 94-102.

Aulia, D., Kaspul, K., & Riefani, M.K. (2021). Google Site as a Learning Media in the 21st Century on the Protists Consept. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(3), 173-178.

Darwanto, D. (2019). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis (Pengertian dan Indikatornya). Jurnal Eksponen Pendidikan Matematika, 9 (2), 20-26. Diakses dari https://media.neliti.com/media/publications/338969

Darwanto, D., Caswita, C., & Suharsono, S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar dengan Model PBL untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 5 (1), 30-41.

Deviana, T. (2018). Analisis Kebutuhan Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Kabupaten Tulungagung untuk Kelas V SD Tema Bangga sebagai Bangsa Indonesia. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, 6 (1), 47-56. Diakses dari https://doi.org/10.22219/jp2sd.v6i1.5902

Departemen Pendidikan Nasional (Depdiknas). (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.

Dharmono, D., Mahrudin, M., & Riefani, M.K. (2019). Kepraktisan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Rawa dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1 (2): 105-110.

Dharmono, D., & Riefani, M.K. (2019). Kepraktisan dan Keefektifan Handout Populasi Tumbuhan Hutan Pantai Tabanio sebagai Materi Pengayaan Mata Kuliah Ekologi Tumbuhan. Wahana-Bio: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 11 (1): 48-58.

Fanny, A.M., & Suardiman, S.P. (2013). Pengembangan Multimedia Interaktif untuk Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Sekolah Dasar Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 1(1): 1-9.

Feriyanti, N. (2019). Pengembangan E-Modul Matematika untuk Siswa SD. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 6 (1): 1-12.

Hasanah, U., & Nulhakim, L. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Film Animasi sebagai Media Pembelajaran Konsep Fotosintesis. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 1 (1): 91-106.

Himala, S.P.T., Ibrahim, M., & Fitrihidajati, H. (2016). Keterbacaan Teks Buku Ajar Berbasis Aktivitas pada Materi Ruang Lingkup Biologi Kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 5(3): 445-448.

Irwandi, S.A., & Hidayat, S. (2017). Pengembangan Vitur sebagai Media Pembelajaran Fisika untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika/Lensa, 3 (1): 233-238.

Kartika, Y. & Wahyuni, R. (2017). Pengembangan Modul Digital Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Compact Disc of Math (Cd-M) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Jurnal Pendidikan Almuslim, 1 (5), 28-33. Diakses dari https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/876648

Kurniawati, I.D., Wartono, W., & Diantoro, M. (2014). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Integrasi Peer Instruction terhadap Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 10 (1): 34-46.

Kuswanto, J. (2019). Pengembangan Modul Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Terpadu Kelas VIII. Jurnal Media Infotama, 15 (2), 51-56.

Mulyadi, M. (2015). TingkatiKeterbacaaniReadingiMaterialsiDalamiMataiKuliahi Dipelajari TeksiBahasaiIng-grisiStAINiPamekasan. NUAMSA: Jurnal Penelitiian Inmu SosialidaniKeaganaan Islam.12(1):135-150.

Pangestika, M.W., Suyanto, E., & Viyanti, V. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Keterampilan Proses Sains (KPS) pada Kompetensi Dasar Menyelidiki Sifat–Sifat Zat Berdasarkan Wujudnya dan Penerapannya dalam Kehidupan Sehari-hari. Skripsi. Universitas Lampung

Pratiwi, A. L. D. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kontekstual Pada Mata kuliah Biologi Umum. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 6(1): 22-29.

Rahmi, F. Noorhidayati. & M. K. Riefani. (2020). The Validity of the Human Circulatory System Concepts Handout at Class XI IPA SMAN 6 Banjarmasin BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan. 2 (1): 14-19.

Resiani, N.K., Agung A.A.G., & Jampel, I.N. (2015). Pengembangan Game Edukasi Interaktif pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas VII Semester Genap di SMPN 7 Singaraja Tahun Ajaran 2014/2015. E-journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan, 3(1): 1-10.

Riefani, M.K., Badruzsaufari, B., & Dharmono, D. (2020) The practicality of odonata handout in invertebrate zoology course, Journal of Physics: Conference Series. Vol. 1422 (1). doi: 10.1088/1742- 6596/1422/1/012028.

Rofiah, E., Aminah, N. S., & Sunarno, W. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis High Order Thinking Skill (HOTS) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMP/ MTS. Jurnal Pendidikan IPA, 7 (2): 285-296.

Rohman, M. (2013). Desain Pengembangan Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Sani. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Sari, M., Murti, S.R., Habibi, M., Laswadi, & Rusliah, N. (2021). Pengembangan Bahan Ajar E-Book Interaktif Berbantuan 3D Pageflip Profesional pada Materi Aritmetika Sosial. Jurnal Pendidikan Matematika, 5 (01), 789-802.

Savira, Y. M., Budi, A. S., & Supriyati, Y. (2019). Pengembangan E-Modul Materi Momentum dan Impuls Berbasis Process Oriented Guided Inquiry Learning (Pogil) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMA Kelas X: Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), SNF VIII: 25-36. Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Jakarta.

Shavira, A.S., Dharmono, D., Riefani, M.K. (2022). Validity Of 3d Pageflip-Based Pocket Book About Pteridophyta in The Mangrove Area, Kurau District, South Kalimantan, Indonesia. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 7 (1): 64-70.

Soviana, M., Gummah, S., & Habiburrahman, L. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Kependidikan Fisika, 5 (2), 41-42.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, kualitatif dan R & D). Bandung: Alfabeta.

Supit, M.W.M., Dharmono, D., & Riefani, M.K. (2021). Validitas buku saku famili Myrtaceae di Kawasan Mangrove Desa Sungai Bakau berbasis 3D Pageflip. Oryza, 10(2): 19-25

Thiagarajan, S., Semmel, D.S., & Semmel, M.I. (1974). Instructional Development for Training Teacher of Exceptional Children. Bloomington Indiana: Indiana University.

Utami, N.H. & Riefani, M.K. Muchyar, M., Mirhanudin, M. (2017). The Measurement of Science Process Skills for First Year Students at Biology Education Departement. The 5th South East Asia Development Research (SEA-DR). Atlantis Press Conference Proceeding 100: 382-384.

Utami, N. H., Riefani, M. K., Sarah, S., & Musliha, M. (2021). Basic science process skills in senior high school for solve wetlands problems. Proceedings of the 2nd International Conference on Social Sciences Education (ICSSE 2020), 525(Icsse 2020), 442–445.

Widyaningsih, R. (2013). Pengembangan Handout Geografi Berbasis Penanggulangan Bencana Melalui Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) di Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Trawas. Swara Bhumi e-Journal Pendidikan Geografi FIS.

Yusuf, S. (2006). Standar Mutu Buku Teks Pelajaran Bahasa Inggris. Buletin Pusat Perbukuan, 12: 41.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/wb.v14i1.13662

Article Metrics

Abstract view : 480 times
PDF - 987 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Wahana-Bio Journal is abstracting & indexing in the following databases:   


Collaborate with:


Managed by:

Program of Biology Education, Mathematics and Natural Science Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lambung Mangkurat

Brigjen H. Hasan Basri, Kayu Tangi, Banjarmasin, Indonesia, Telp/Fax: (0511) 3304914, Mail Box 70123 No. HP: 081255118112

Email: [email protected], Website: https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/wb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.