Kepraktisan Buku Ilmiah Populer Botani Tumbuhan Rawa Dalam Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anderson, T., Garrison, D.R., & Archer, W. (2004). Critical Thinking, Cognitive Presence, Computer Conferencing in Distance Learning. [Online]. Tersedia: http://communityofinquiry.com/files/CogPres_Final.pdf
Angkowati, J., Zaini, M., Badruzsaufari. (2018). The effectiveness of Learning Module to Train Critical Thingking Skill. European Journal of Education Studies Vol 4
Anwar, M.R., Soendjoto, M.A., Dharmono. (2020). Practicality of pamplet learning media for Arecaceae family. Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4 (2): 194-200
Barnawi && Arifin. (2015). Teknik penulisan karya ilmiah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Dalman. (2014). Menulis Karya Ilmiah. Rajawali Pers: Jakarta
Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Jakarta
Dharmono, D. Setiono, H. Muchyar, M. (2015). Struktur Populasi Alstonia scholaris (L) R.Br di Kawasan Air Terjun Bajuin Tanah Laut. Jurnal Biologi, Sains, Lingkungan, dan Pembelajarannya, 112, 746-751
Dharmono, D. Syahdi, N. Muchyar, M. (2017). The Development of Handout on Palm Tree Population Structure at Rampah Manjangan Waterfall. Proceeding Of The 5th SEA-DR International Conference 2017
Dharmono, D, & Mahrudin, M. (2018). Pengembangan Handout Populasi Tumbuhan Hutan Pantai Tabanio Sebagai Materi Pengayaan Mata Kuliah Ekologi Tumbuhan. Prosiding Seminar Nasional Lahan Basah LPPM Universitas Lambung Mangkrat 2018
Dharmono. D., Mahrudin. M., & Riefani, M.K. (2019). Kepraktisan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Rawa dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi. BIO-INOVED, 1 (2): 105-110
Dharmono, D. & Riefani, M.K, (2019). Kepraktisan dan Keefektifan Handout Populasi Tumbuhan Hutan Pantai Tabanio Sebagai Materi Pengayaan Mata Kuliah Ekologi Tumbuhan. Journal “Wahana-bio” Biological Journal and Learning XXI, Nomor 2-1 July the 2019
Dharmono, D. (2020). Pengembangan Buku Ilmiah Populer Keanekaragaman Tumbuhan Lahan Basah Rawa Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Mahasiswa. Laporan Penelitian (Tidak dipublikasikan). LPPM Universitas Lambung Mangkurat
Dick, W., Carey, L., & Carey, J.O. (2001). The systematic Design of Instruction. Logman: New York.
Fitriani, D.R., Amintarti, S., & Riefani, M.K. (2022). Kelayakan Media Pembelajaran Virtual Lab Berbasis Pendekatan Saintifik pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan. Wahana-Bio: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 14(1): 42-53.
Fitriyani, F., Dharmono, D., & Riefani, M.K. (2022). Ethnobotany Melaleuca cajuputi (sub-species cumingiana) Between the Sabuhur River as A Popular Scientific Book. Atrium Pendidikan Biologi, 7(3): 190-201.
Himala, S.P.T., Ibrahim, M., & Fitrihidajati, H. (2016). Keterbacaan Teks Buku Ajar Berbasis Aktivitas pada Materi Ruang Lingkup Biologi Kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 5(3): 445-448.
Jannah, M., Putra, A.P, Dharmono. (2022). The practicality of popular scientific books diversity of crab species in the Tabanio mangrove area. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4 (1): 97-103
Kurniawati, I.D., Wartono, W., & Diantoro, M. (2014). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Integrasi Peer Instruction terhadap Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 10 (1): 34-46.
Lestari, A.W., Lianah, Hidayat S. (2019), Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Kearifan Lokal Di Kawasan Wisata Goa Kreo Pada Materi Ekosistem. Phenomenon, 09 (1): 1-9
Lucardie, D. (2014). The impact of fun and enjoyment on adult’s learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences 142: 439-446
Mulyadi. (2015). Tingkat Keterbacaan Reading Materials dalam Mata Kuliah Telaah Teks Bahasa Inggris STAIN Pamekasan. NUANSA, 12 (1): 121– 141.
Musliha, Dharmono, Badruzsaufari. (2022). The practicality of Cyperaceae popular scientific books in mangrove areas to college students’ criticial thinking skil. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(1): 39-45
Nieveen, N. (1999). Design Upproaches and Tool in Educational and Training: Prototyping to Reach Product Quality
Noorannisa, L., Arifin, Y.F., Dharmono. (2022). The practicality of popular scientific books on Myrtaceae Ethnobotany found in Forest Areas with Special Purposes (KHDTK) ULM. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(1): 31-38
Nurlita, N., Arifin, Y. F., & Winarti, A. (2021). The practicality of popular scientific book of pteridophytes diversity in Tabanio beach forest, Tanah Laut District, South Borneo. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(2): 108-112
Nur, M. (2008). Diklat Pembelajaran Inovatif dan Pengembangan Perangkat pembelajaran Bermuatan Keterampilan Berpikir dan Perilaku Berkarakter. Kerjasama Prodi Magister Pendidikan Biologi PPs Unlam dengan PSMSUNESA
Pohan, V.W. Dharmno. Riefani, M.K. (2022). Validity 3D Pageflip Pocket Book Containing Poaceae Spescies In Galam Vegetated SWAMP, Bati-bati District. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 7(2), 114-118
Rahmi, B., Riefani, M.K, & Utami, N.H. (2022). Validitas Buku Ilmiah Digital Keanekaragaman Tumbuhan Semak di Areal Reklamasi Pertambangan Batubara. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4 (4): 5818 - 5826.
Riefani, M.K., Badruzsaufari, B. Dharmono, D. (2020). The practicality of odonata handout in invertebrate zoology course. Journal of Physics: Conference Series. 1422 (2020) 012028. IOP Publishing Ltd
Sakti, Y.T., Ibrohim, Al-Mudhar, M.H.I. (2021). Bahan Ajar Berbasis Potensi Lokal Berdasarkan Hasil Eksplorasi Bentuk Pertumbuhan Terumbu Karang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(3): 398—401
Septiani, K. S. Noorhidayati. & Riefani, M. K. (2020). The Validity of Question Wheel "Karunia" Learning Media in the Archaebacteria and Eubacteria Students of Class X IPA of SMAN 7 Banjarmasin. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2 (1): 7-13. DOI: 10.20527/bino.v2i1.7883
Shavira, A.S. Dharmono, D. Riefani, M.K. (2022). Validity Of 3D Pageflip-Base Pocket Book About Pteridophyta In The Mangrove Area, Kurau District, South Kalimantan, Indonesia. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 7(1), 64-70.
Sudjana, N., Rivai, A. (2007). Teknologi Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo
Supit, M.W.M., Dharmono, D., & Riefani, M.K. (2021). Validitas buku saku famili Myrtaceae di Kawasan Mangrove Desa Sungai Bakau berbasis 3D Pageflip. Oryza, 10(2): 19-25
Tessmer, M. (2014). Paradigma Penelitian Desain dan Pengembangan. httpmartinis1960.blog. (Diakses 3 Maret 2018)
Utami, N.H. & Riefani, M.K. Muchyar. Mirhanudin. (2017). The Measurement of Science Process Skills for First Year Students at Biology Education Departement. The 5th South East Asia Development Research (SEA-DR). Atlantis Press Conference Proceeding 100: 382-384.
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/wb.v14i2.16099
Article Metrics
Abstract view : 316 timesPDF - 241 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Wahana-Bio Journal is abstracting & indexing in the following databases:
Managed by:
Brigjen H. Hasan Basri, Kayu Tangi, Banjarmasin, Indonesia, Telp/Fax: (0511) 3304914, Mail Box 70123 No. HP: 081255118112
Email: [email protected], Website: https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/wb
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.