STUDENT PERCEPTION OF THE NEW PARADIGM INDEPENDENT CURRICULUM AT PIAUD
Abstract
This research aims to determine the perceptions of PIAUD undergraduate students regarding the new paradigm of an independent curriculum at the Early Childhood Education level. Data collection used an open questionnaire using purposive sampling techniques. The Method uses a descriptive qualitative with a case study. The location used is in the Early Childhood Islamic Education Study Program (PIAUD) Muhammadiyah Probolinggo Islamic College. The research subjects were all students of the 4th semester Islamic Early Childhood Education study program, totaling 19 people who took the Early Childhood Learning Design course. The result shows that the content and structure of the independent curriculum are substantively more simple and deeper, because it is focuses on the self-development of students, students have diverse opinions regarding the independent curriculum where in learning the Independent curriculum students are trained to express opinions with more critical, creative, and motivated in solving every learning challenge they face, and teachers are required to be more creative in determining and designing learning activities by adjusting the conditions and needs of each class.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aisyah, S., Arisanti, K., & Yaqin, F. A. (2023). Adaptasi dan Inovasi Madrasah Ibtidaiyah Dalam Menyambut Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1).
Alfaiz, A., Andre, J., Fahriza, I., Rachmaniar, A., Dartina, V., & Kadafi, A. (2023). Pembelajaran Yang Menyenangkan: Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Terapan Abdimas, 8(1).
Amilda, A. (2017). Pembentukan Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 11–21.
Armeth Daud Al Kahar, A., & Anjani Putri, R. (2023). Project Base Learning dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di PAUD. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 199–210.
Eka Retnaningsih, L., Khairiyah, U., & Sultan Abdurrahman Kepulauan Riau, S. (2022). Kurikulum Merdeka Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Seling: Jurnal Program Studi PGRA, 8(2), 143–158.
Elok Endang Rasmani, U., Wahyuningsih, S., Winarji, B., Jumiatmoko, J., Eka Nurjanah, N., Shofiatin Zuhro, N., Fitrianingtyas, A., Agustina, P., Kristiani Wahyu Widiastuti, Y., Diah Putri Nazidah, M., & Ayu Sekar Prashanti, N. (2023). Implementasi Manajemen Pembelajaran Proyek Berbasis Kurikulum Merdeka di Lembaga PAUD. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 567–578.
Fakhruddin, A.U. (2019) Menjadi Guru PAUD Panduan Guru PAUD Berdasarkan Permendikbud No.137 Tahun 2014. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.
Hardiyanti, D. (2021). Bermain: Perspektif Tentang Pengalaman Bermain Guru PAUD dan Praktik Bermain Pada Pembelajaran di PAUD. Sentra Cendekia, 2(2). https://doi.org/10.31331/sencenivet.v2i2.1762
Jannah, M. M., & Rasyid, H. (2023). Kurikulum merdeka: Persepsi guru pendidikan anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 197-210.
Jeflin, H., & Afriansyah, H. (2020). Pengertian Kurikulum, Proses Administrasi Kurikulum dan Peran Guru Dalam Administrasi Kurikulum.
Kurniyawan, M. D., Sultoni, S., & Sunandar, A. (2020). Manajemen Sekolah Ramah Anak. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan.
Merta sari, N. komang lina, Widiratini, N. K., & Anggendari, M. D. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Embroidery Berbasis Merdeka Belajar Kampus Merdeka. Jurnal BOSAPARIS: Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 13(1).
Munawar, M. (2022). Penguatan Komite Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pendidikan Anak Usia Dini. TINTA EMAS: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 65–72. https://journal.ipmafa.ac.id/index.php/tintaemas
Murtiningsih, D. (2013). Peran Orangtua Dalam Kegiatan Bermain Anak Usia Dini (4-6 Tahun) Di Rumah. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 9(2), 1–21.
Nurkholis, N. (2013). Pendidikan dalam Upaya memajukan teknologi. Jurnal kependidikan, 1(1), 24-44.
Prameswari, T. W. (2020). Merdeka Belajar : Sebuah Konsep Pembelajaran Anak Usia Dini Menuju Indonesia Emas 2045. Prosding Seminar Nasional Penalaran Dan Penelitian Nusantara, 1.
Rambung, O. S., Sion, S., Bungamawelona, B., Puang, Y. B., & Salenda, S. (2023). Transformasi Kebijakan Pendidikan Melalui Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 598-612.
Rahardjo, Melita Maria, M. S. (2021). Buku Panduan Guru Pengembangan Pembelajaran. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Siyoto, S., & Sodik, A. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak.
Syifauzakia, S. (2023). Kebijakan Kurikulum Merdeka dan Perubahan Sosial di Satuan PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 2137–2147.
Tanjung, R. (2020). Peran Orangtua dalam Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2, 64–73.
Widyastuti, A. (2022). Merdeka Belajar dan Implementasinya: Merdeka Guru Siswa, Merdeka Dosen Mahasiswa, Semua Bahagia. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.
DOI: https://doi.org/10.20527/e-chief.v4i1.11741
Refbacks
- There are currently no refbacks.
View My Stats