DEVELOPING CHILDREN'S RELIGIOUS AND MORAL VALUES IN RECOGNIZING GOOD AND BAD BEHAVIOR BY USING A COMBINATION OF PROBLEM BASED LEARNING (PBL) MODEL AND TALKING STICK MODEL WITH POP UP BOOK MEDIA IN GROUP B
Abstract
Abstract
The purpose of this study is to determine teacher activities, children's activities and the results of developing children's religious and moral values in recognizing good and bad behavior. The method used qualitative type of Class Action Research (PTK), which is carried out 3 cycles with each cycle consisting of two meetings. The subjects of the study were 14 children. The instruments used are observation sheets related to teacher activities, children's activities, and developmental results. Data analysis using descriptive qualitative. The results showed that teacher activity increased with the category "Excellent". Children's activity has classically increased with the "Very Active" category. The result of child development is classically improved with the category "Very Well Developed".
Keywords: Religious and Moral Values, Knowing Good and Bad Behavior, Combination of Problem Based Learning (PBL) Model and Talking Stick Model withMedia Pop Up Book
Full Text:
PDFReferences
Afrida, S., Agusta, A. R., & Pratiwi, D. A. (2022). Mengembangkan Kemampuan Mengenal Konsep dan Lambang Bilangan Menggunakan Kombinasi Model Kearipan. Jurnal Inovasi, Kreatifitas Anak Usia Dini (JIKAD), 2(1), 52–65.
Anwariningsih, Huning, S., & Ernawati, S. (2013). Development of Interactive. Journal of Education and Learning, 121–128.
Arsita, L. (2017). Mengembangkan Nilai-nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita di Taman Kanak-kanak Dharma Wanita Kecamatan Sukarame Bandar Lampung. Skripsi.
Asniwati. (2016). Motivasi Kerja Guru Sekolah Dasar Negeri di Kota Banjarmasin. Jurnal Paradigma.
Aziz, A. . (2014). Membangun Kecerdasan Karakter Anak Usia Dini. Cempaka Putih.
Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1).
Fitriani, D., & Fauzi, T. (2019). Pengaruh Media Pop Up Book Berbasis Cerita Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini Kelompok B (Usia 5-6 Tahun) di Paud Al-Huda Palembang Tahun 2019. PERNIK Jurnal PAUD, 2(1).
Huliyah, M. 2016. (2016). Hakikat Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 1(1), 60–71.
Ilmiyah, N., & D. (2020). Efektivitas Media Pop Up Book Terhadap Penanaman Nilai Agama Usia 5-6 Tahun di TK Khadijah 36 Kebunrejo Genteng Tahun Pelajaran 2019-2020. AL IHSAN: Jurnal Pendidikan IslamAnak Usia Dini, 1(2).
Kuntilangensari, A., & Asmar, M. (2021). Mengembangkan Kemampuan Aspek Nilai, Agama dan Moral Menggunakan Kombinasi Rostel King untuk Anak Usia Dini. E-Chief Journal (Early Childhood and Family Parenting Journal), 1(1), 6–11.
Kustiawan, U. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Gunung Samudra.
Maghfiroh, S. D. (2021). Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1560–1566.
Mega & Wahyudi, M. D. (2021). Mengembangkan Kognitif Melalui Model Picture and Picture dan Creative Problem Solving di TK. Jurnal Inovasi, Kreatifitas Anak Usia Dini (JIKAD), 1(2), 13–24.
Rahman, M. H. (2020). Pengembangan Nilai Moral dan Agama Anak Usia Dini Panduan Bagi Orang Tua, Guru, Mahasiswa, dan Praktisi PAUD. EDU PUBLISHER.
Rusman. (2013). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Rajawali Pers.
Saputri, N. M., & Agusta, A. R. (2022). Meningkatkan Aspek Kognitif Dalam Mencocokan Angka Dengan Lambang Bilangan Pada Anak TK Menggunakan Model MATAMU. Jurnal Inovasi, Kreatifitas Anak Usia Dini (JIKAD), 2(2), 19–30.
Savitra, K. (2017). 15 Karakteristik Anak Usia Dini Secara Umum.
Sugiantiningsih, I.A ., & Antara, P. . (2019). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Media Flash Card untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(3).
Supardi. (2013). Sekolah Efektif, Konsep Dasar dan Praktiknya. Rajawali Pers.
Supriadie, D. dan D. D. (2012). Komunikasi Pembelajaran. Rosdakarya.
Suriansyah & Aslamiah. (2011). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini. Banjarmasin: Comdes.
Umam, N., & D. (2019). Pengembangan Pop Up Book Bahasa Indonesia Berbasis Budaya Slempitan. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 01–11.
Umayah, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Mengembangkan Karakter Anak Usia Dini di TK AL-Islam Sleman Yogyakarta. Proceedings of The 4thAnnual Conference on Islamic Early Childhood Education, Volume 4,(493-502)., 4, 493–502.
Wahyuni, K. A., D. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Kelompok B. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 7(2), 110–119.
Windayani, N. L. (2021). Teori dan Aplikasi Pendidikan Anak Usia Dini. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Zaini, A. (2015). Bermain Sebagai Metode Pembelajaran Bagi Anak Usia Dini. ThufuLA, 3(1), 121.
DOI: https://doi.org/10.20527/e-chief.v2i2.6711
Refbacks
- There are currently no refbacks.
View My Stats