Development of Teaching Materials Based on Social Values of Banjar Community to Improve Students' Financial Literacy
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anshori, S. (2018). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan Pkn Dan Sosial Budaya, 2(1).
Apriliani, R. (2023). Urgensi Keterampilan Literasi Keuangan Sejak Dini: Analisis Kendala Dan Prospek. In Prosiding Seminar Nasional Indonesia, 1–16.
Arifin, S., Haruna, M. J., & Mursalim, M. (2022). Indonesian Teachers Manage Their Lesson Plans In Learning Prose. Cypriot Journal Of Educational Sciences, 17(1), 18–30. https://doi.org/Https://Doi.Org/10.18844/Cjes.V17i1.6650
Ariyani, D. (2018). Pendidikan Literasi Keuangan pada Anak Usia Dini di TK Khalifah Purwokerto. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 13(2). https://doi.org/https://doi.org/10.24090/yinyang.v13i2.2100
Astini, N. K. S. (2022). Tantangan Implementasi Merdeka Belajar Pada Era New Normal Covid-19 Dan Era Society 5.0. Lampuhyang, 13(1), 164–180.
Aswita, D. S., Nurmawati, Salamia, M. S., Sarah, S., Saputra, S., Kurniawan, E. S., Yoestara, M., Fazilla, S., Zulfikar, & Putri, Z. (2022). Pendidikan Literasi: Memenuhi Kecakapan Abad 21. Penerbit K-Media.
Cohen, F., Schünke, J., Vogel, E., & Anders, Y. (2020). Longitudinal Effects of the Family Support Program Chancenreich on Parental Involvement and the Language Skills of Preschool Children. Frontiers in Psychology, 11(June), 1–13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01282
Dalimunthe, M. (2019). Pengelolaan Literasi dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Sabilarrsyad, 1, 104–112.
Darise, G. N. (2019). Implementasi Kurikulum 2013 Revisi Sebagai Solusi Alternatif Pendidikan di Indonesia Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0 13(2), 41–53. Jurnal Ilmiah Iqra, 13(2), 41–53.
Darmansyah, A., Susanti, A., & Rahman, A. A. (2023). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Literasi Finansial Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(6), 3630–3645. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i6.6349
Daud, A. (2000). Perilaku Orang Banjar Dalam Berbagai Tata Pergaulan. Banjarmasin.
Dewayani, S., Budihardja, J., & Natakusumah, Y. (2020). Menumbuhkan Kecakapan Literasi Keuangan pada Anak Usia Dini. Otoritas Jasa Keuangan.
Fabris, N., & Luburic, R. (2016). Financial Education of Children and Youth. Journal of Central Banking Theory and Practice, 5(2). https://doi.org/https://doi.org/10.1515/jcbtp-2016-0011.
Fath, Z. F. M. R. (2024). Sebuah Catatan Kecil Pengembangan Modul dengan Metode ADDIE dalam Peningkatan Literasi Finansial Siswa di MAN Sidoarjo. Journal on Education, 6(2), 11120-11133.
Fianto, F., Prismayani, R., Wijaya, N. I., Miftahussururi, Hanifah, N., Nento, M. N., Akbari, Q. S., & Adryansyah, N. (2017). Materi Pendukung Literasi Finansial. Kemdikbud.
Fitriasari, N. S., Apriansyah, M. R., & Antika, R. N. (2020). Pembelajaran kolaboratif berbasis online. Inspiration: Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 10(1), 77–86.
Herawaty, D., Widada, W., Novita, T., Waroka, L., & Lubis, A. N. M. T. (2018). Students’ metacognition on mathematical problem solving through ethnomathematics in Rejang Lebong, Indonesia. Journal of Physics: Conference Series, 1088, 1–6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1088/1/012089
Hidayah, N., & Sunhaji. (2022). Efikasi Guru Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Melalui Workshop Di Smp Negeri 2 Banyumas. Jurnal Kependidikan, 10(1), 45–60.
Hidayati, N. A., Waluyo, H. J., Winarni, R., & Suyitno. (2020). Exploring the implementation of local wisdom-based character education among indonesian higher education students. International Journal of Instruction, 13(2), 179–198. https://doi.org/10.29333/iji.2020.13213a
Istiningsih, G., & Dharma, D. S. A. (2021). Integrasi Nilai Karakter Diponegoro Dalam Pembelajaran Untuk Membentuk Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Dasar. Jurnal Kebudayaan, 16(1), 25–42.
Julita, S., Sudarwan, & Dwi Anggoro, A. F. (2019). The Local Culture-Based Learning Model to Improve Teaching Abilities for Pre-Service Teachers. Journal of Physics: Conference Series, 1179(1), 1–5. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1179/1/012058
Kafabih, A. (2020). Literasi Finansial Pada Tingkat Sekolah Dasar Sebagai Strategi Pengembangan Financial Inclusion Di Indonesia. Mubtadi: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 2(1), 1–16.
Khoirudin, A., Khoiri, N., Fahreza, R. B., & Nisa, I. F. (2023). Manajemen Sekolah Di Era Society 5.0 Dalam Meningkatkan Kualitas Dan Produktivitas Sumber Daya Manusia. Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 222–240.
Krisdayanthi, A., & Wijaya, I. K. W. B. (2023). Menumbuhkembangkan Literasi Finansial Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Simki Pedagogia, 6(2), 319–326. https://doi.org/10.29407/jsp.v6i2.276
Lailiyah, I. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Literasi Di Smp Negeri 1 Jember Tahun 2019. Heritage, 2(1), 51–69.
Langgi, N. R., & Susilaningsih, S. (2022). Analisis Implementasi Pendidikan Keuangan pada Jenjang Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1625
Marlina, E. (2023). Pembinaan Penyusunan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Belajar Pada Guru Sekolah Menengah Pertama (Smp). Journal Of Community Dedication, 3(1), 88–97.
Maryati, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Pola Bilangan Di Kelas Vii Sekolah Menengah Pertama. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 63–74. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i1.342
Masnan, A. H., & Curugan, A. A. M. (2016). Financial Education Program for Early Childhood Education. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(12). https://doi.org/https://doi.org/10.6007/ijarbss/v6-i12/2477
Maulana, R. A. (2018). Melalui Parenting Ekonomi Menjadikan Orang Tua di PAUD Melek Literasi Keuangan. Jurnal Akrab, 9(2). https://doi.org/https://doi.org/10.51495/jurnalakrab.v9i2.191
Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 5(2), 130–138.
Mudrák, J., Zábrodská, K., & Takács, L. (2020). Systemic Approach to the Development of Reading Literacy: Family Resources, School Grades, and Reading Motivation in Fourth-Grade Pupils. Frontiers in Psychology, 11(February), 1–11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00037
Mulyasa, H. E. (2021). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar. Bumi Aksara.
Mundir, A. (2018). Penerapan Pendidikan Financial Pada Anak Usia Sekolah. Journal AL- MUDARRIS, 1(2). https://doi.org/https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v1i2.178
Nambiar, R. M. K., Ibrahim, N., Hashim, R. S., Yasin, R. M., Azman, H., Yusof, N. M., Ramli, R., & Mustaffa, R. (2020). Impact of local culture-based reading materials on students’ skill development and confidence in english. Universal Journal of Educational Research, 8(2), 445–453. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080215
Namuddu, K. (1989). Teaching and learning biology in secondary schools in Kenya. Studies in Science Education, 17(1), 57–98. https://doi.org/10.1080/03057268908559974
Nanda, H. F., Luhsasi, D. I., & Sitorus, D. S. (2023). Peningkatan literasi keuangan siswa melalui penggunaan media interaktif SIKU (Sikapi Uangmu). Jurnal Inspirasi Pendidikan, 13(1), 39–46.
Nguyen, Q. T. N. (2016). The Vietnamese Values System: A Blend of Oriental, Western and Socialist Values. International Education Studies, 9(12), 32. https://doi.org/10.5539/ies.v9n12p32
Nofiana, M., & Julianto, T. (2018). Upaya peningkatan literasi sains siswa melalui pembelajaran berbasis keunggulan lokal. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 9(1), 24–35.
Noto, M. (2014). Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Smart (Specific, Measurable, Achievable, Realistic, And Time-Bound). Nfinity Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika Stkip Siliwangi Bandung, 3(1), 18–32.
Novelni, D., & Sukma, E. (2021). Analisis Langkah-Langkah Model Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar Menurut Pandangan Para Ahli. Journal Of Basic Education Studies, 4(1), 3869–3888.
Novieningtyas, A. (2018). Pentingnya Edukasi Literasi Keuangan Sejak Dini. MANNERS, 1(2), 133–137.
Nurdyansyah, N. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alambagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Nuryana, Z. (2019). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pendidikan Agama Islam. Tamaddun, 19(1), 75. https://doi.org/Https://Doi.Org/10.30587/Tamaddun.V0i0.818
OECD. (2017). PISA 2015 Result: Students’ Financial Literacy (Volume IV). OECD Publishing.
OJK. (2017). Otoritas Jasa Keuangan. Salinan Peraturan Otoritas Jasa Keuangan Nomor (Vol. 65).
Oktaviani, D. A. (2024). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Ctl Dengan Berbantuan Big Book Untuk Meningkatkan Literasi Finansial Peserta Didik Fase B (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Oktaviani, R. F., Meidiyustiani, R., Qodariah, Q., & Iswati, H. (2022). Edukasi Menumbuhkan Literasi Finansial Pada Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. ABDI MOESTOPO: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(2), 133–140. https://doi.org/10.32509/abdimoestopo.v5i2.1654
Özdemir, B. (2022). Financial Literacy In Education Process: Literature Study. The Universal Academic Research Journal, 4(2), 64–70. https://doi.org/Https://Dergipark.Org.Tr/Tr/Download/Article- File/1905216
Putri, S. A. (2023). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Finansial Siswa Sekolah Dasar Fase B (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 Dan Penerapannya Di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099–2104. https://doi.org/Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V6i2.2082
Rahmayanti, W., Nuryani, H. S., & Salam, A. (2019). Pengaruh Sikap Keuangan Dan Perilaku Keuangan Terhadap Literasi Keuangan. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(1).
Rakhmawati, I., Avonita, O. L., Tsalimna, U. M., Nisa, L., & Putri, B. (2021). Urgensi Literasi Keuangan Usia Dini. Jurnal Abdi Ekonomi, 2(3), 7–49. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22081-5_2
Ramadhani, R., Astuti, E., & Setiawati, T. (2019). Implementasi LKS Berbasis Budaya Lokal Menggunakan LMS Google Classroom di Era Revolusi Industri 4, 0. SINDIMAS, 1(1), 13–17.
Safitri, J., Sugiharta, R., & Rachma, K. (2021). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Pendekatan TPACK. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Dan Multi Disiplin, 4.
Safruddin, S., & Ahmad, R. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Ips Berbasis Kearifan Lokal Maja Labo Dahu Untuk Pembentukan Karakter Siswa Smp. SANDHYAKALA Jurnal Pendidikan Sejarah, Sosial Dan Budaya, 1(2), 26–43. https://doi.org/10.31537/sandhyakala.v1i2.337
Satria, M. R., Oktafiana, S., Nursa’ban, M., & Supardi. (2022). Ilmu Pengetahuan Sosial. Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 7–17. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v2i1.611
Soleh, A. R., & Arifin, Z. (2021). Integrasi Keterampilan Abad 21 Dalam Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pada Konsep Community Of Inquiry. Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 473–490. https://doi.org/Https://Doi.Org/10.37680/Qalamuna.V13i2.995
Sosenski, S. (2014). Financial education for children: School savings programs in Mexico (1925-1945). Historia Mexicana, 64(2).
Sugiarto, & Farid, A. (2023). Literasi Digital Sebagai Jalan Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 580–597.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Susanti, A., & Dalifa, D. (2022). Pendampingan Penerapan Literasi Budaya Dan Kewargaan Berbasis Gls Untuk Mengembangkan Civic Engagement Siswa Di Sdn 88 Kota Bengkulu. Manhaj: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 11(2), 147–160.
Susanti, A., & Darmansyah, A. (2023). Analisis Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Bernalar Kritis di SD Negeri 44 Kota Bengkulu. Edubase: Journal Of Basic Education, 4(2), 201–211. https://doi.org/Https://Doi.Org/10.47453/Edubase.V4i2.1027
Syakhrani, A. W., & Nafis, M. (2022). Islam Sebagai Agama Dan Islam Sebagai Budaya Dalam Masyarakat Banjar. MUSHAF JOURNAL: Jurnal Ilmu Al Quran Dan Hadis, 2(3), 270–274. https://doi.org/10.54443/mushaf.v2i3.44
Tomášková, H., Mohelská, H., & Němcová, Z. (2011). Issues of financial literacy education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 28, 365–369. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.11.069
Torro, S., Kasim, N., & Awaru, A. O. T. (2021). Implementasi model problem based learning berbasis kearifan lokal dalam meningkatkan motivasi belajar siswa sekolah menengah atas. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 7(2), 197–202. https://doi.org/10.29210/020211137
Widada, W., Herawaty, D., & Lubis, A. N. M. T. (2018). Realistic mathematics learning based on the ethnomathematics in Bengkulu to improve students’ cognitive level. Journal of Physics: Conference Series, 1088, 1–8. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1088/1/012028
Yamin. (2012). Strategi Pembelajaran dengan Problem Based Learning. Pustaka Pelajar.
Yaniawati, P., Supianti, I., & Sari, N. (2017). Kualitas Workshop E-Learning Untuk Guru Matematika Di Bandung. Universitas Pasundan.
Yanuarsari, R., & Latifah, E. D. (2023). Manajemen Pendidikan Literasi Finansial Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 3(3), 1–10.
Yuwono, W. (2020). Konseptualisasi Peran Strategis dalam Pendidikan Literasi Keuangan Anak melalui Pendekatan Systematic Review. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1419–1429. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.663
DOI: https://doi.org/10.20527/issj.v6i1.13139
Refbacks
- There are currently no refbacks.
The Innovation of Social Studies Journal (ISSJ) has been indexed and abstracted by:
Managed by:
SOCIAL SCIENCE EDUCATION, LAMBUNG MANGKURAT UNIVERSITY
Jl. Brigadier General H. Hasan Basry, ULM Banjarmasin Campus, Banjarmasin City, North Banjarmasin District, Postal Code 70123, South Kalimantan Province, Indonesia
Journal License:
Journal of The Innovation of Social Studies Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License