Meningkatkan hasil dan minat belajar peserta didik menggunakan LKPD elektronik dengan nearpod berbasis PbM pada materi hormon dalam reproduksi manusia
Abstract
This study aims to improve students' learning outcomes and interest using e-LKPD with PBM-based nearpod on hormone material in human reproduction. The research method used was PTK (Classroom Action Research) with two cycles, each consisting of two meetings. The results showed (1) (a) Teacher and student activities were in the excellent category, (b) Student learning outcomes on the pretest and posttest n-gain test results obtained an n-gain value of 0.89 with a high category, (c) the use of e-LKPD with nearpod-based PBM obtained an average percentage in accordance with the minimum completeness criteria, (d) affective and psychomotor learning outcomes showed an increase with good and very good categories, (2) the results of student learning interest obtained a high category on each indicator. Teachers must ensure the use of smartphones during the learning process only for learning and explain the use of e-LKPD with nearpod at each meeting so that learning outcomes and student interest are maximized.
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil dan minat belajar peserta didik menggunakan e-LKPD dengan nearpod berbasis PBM pada materi hormon dalam reproduksi manusia. Metode penelitian yang digunakan adalah PTK (Penelitian Tindakan Kelas) dengan dua siklus masing-masing dua kali pertemuan. Hasil penelitian menunjukkan (1) (a) Aktivitas guru dan peserta didik masuk dalam kategori sangat baik, (b) Hasil belajar peserta didik pada hasil uji n-gain pretest dan posttest didapatkan nilain n-gain 0,89 dalam kategori tinggi, (c) penggunaan e-LKPD dengan nearpod berbasis PBM memperoleh presentase rata-rata sesuai kriteria ketuntasan minimal, (d) hasil belajar afektif dan psikomotorik menunjukkan peningkatan dengan kategori baik dan sangat baik, (2) hasil pada minat belajar peserta didik memperoleh kategori yang tinggi dalam setiap indikatornya. Guru harus memastikan penggunaan smartphone selama proses pembelajaran hanya untuk belajar dan menjelaskan penggunaan e-LKPD dengan nearpod di setiap pertemuan agar hasil dan minat belajar peserta didik tercapai dengan maksimal.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afni, N., Adnan, A., & Nurhayati, B. (2023). Practicality of student worksheet oriented to higher order thinking skills on biology subject for grade XI. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 5(1), 93-99.
Annida, S.F., Putra, A.P., & Zaini, M. (2022). Pengaruh Penggunaan e-LKPD Berbasis Liveworksheets terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Konsep Pembelahan Sel. QUANTUM: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 13 (2), 155-167.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arnyana, I. B. P. (2019). Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kompetensi 4c (communication, collaboration, critical thinking dancreative thinking) untukmenyongsong era abad 21. Prosiding: Konferensi Nasional Matematika dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi, 1(1), 1-13.
Costadena, N. M. M. ., & Suniasih, N. W. (2022). E-LKPD Interaktif Berbasis Discovery Learning pada Muatan IPA Materi Ekosistem. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 180–190.
Ekawardhana, N. E. (2020). Efektivitas pembelajaran dengan menggunakan media video conference. Seminar Nasional Ilmu Terapan, 1–7.
Fahmi, F., Fajeriadi, H., & Irhasyuarna, Y. (2021). Feasibility of the Prototype of Teaching Materials on the Topic of Classification of Living Things based on the Advantage of Local Wetland. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(2), 113-118.
Fajeriadi, H., Zaini, M., & Dharmono, D. (2019). Validity of the Gastropods popular scientific book in the Pulau Sembilan Kotabaru coastal area for high school students. Journal of Biology Education, 8(2), 142-149.
Heriyanto, D. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Proyek Pembuatan Poster Tentang Norma Pada Siswa Kelas VII A. Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Riset Pendidikan, 2(1), 217-230.
Hidayati, H., Zaini, M., & Kaspul, K. (2020). Effectiveness of worksheets of biology students of high school based on critical thinking skills in virus concept. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(1), 41-46.
Ilmy, L.A., Zaini, M., & Rezeki, A. (2022). Studi penggunaan LKPD-Elektronik konsep keanekaragaman hayati terhadap hasil belajar dan keterampilan berpikir kritis: Kajian penggunaan konsep keanekaragaman hayati LKPD-Elektronik terhadap hasil belajar dan keterampilan berpikir kritis. Jurnal Praktek Ilmu Pengajaran: Jurnal Praktisi Pendidikan, 1(2), 97-105.
Irhasyuarna, Y., Kusasi, M., Fahmi, F., Fajeriadi, H., Aulia, W. R., Nikmah, S., & Rahili, Z. (2022). Integrated science teaching materials with local wisdom insights to improve students' critical thinking ability. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(3), 328-334.
Irwandi, I., & Fajeriadi, H. (2019). Pemanfaatan lingkungan sebagai sumber belajar untuk meningkatkan minat dan hasil belajar siswa SMA di kawasan pesisir, Kalimantan Selatan. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2), 66-73.
Istiqomah, E. (2021). Analisis Lembar Kerja Peserta didik (LKPD) Sebagai Bahan Ajar Biologi. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 2(1), 1–15.
Jayusman, I., & Oka, A. K. S. (2020). Aktivitas Belajar Mahasiswa DenganMenggunakan Media Pembelajaran Learning Management System (Lms) Berbasis Edmodo Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Artefak, 7(1), 13.
Lessy, N., Zaini, M., & Kaspul, K. (2021). The Quality of Electronic Student Worksheets Based on Critical Thinking Skills on the Concept of Biodiversity at High School Level. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(3), 166-172.
Lukita, D., & Sudibjo, N. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi motivasi belajar siswa di era pandemi covid-19. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1).
Mardhatillah, A., Zaini, M., & Putra, A. P. (2020). Development of Worksheets for Biology High School Student-Based on Critical Thinking Skills on the Concept of Biodiversity. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(1), 31-35.
Maulana, I., Harahap, R. D., & Safitri, I. (2022). Use of learning media through technology for biology education students. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(3), 282-290.
Maulidia, L., Nafaridah, T., Ratumbuysang, M. F. N. G., & Sari, E. M. K. (2023). Analisis Keterampilan Abad Ke 21 Melalui Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di SMA Negeri 2 Banjarmasin: The Analysis of 21st Century Skills Through the Implementation of the Independent Learning Curriculum at SMA Negeri 2 Banjarmasin. PROSPEK, 2(2), 127-133.
Midroro, J. N., Prastowo, S. H. B., & Nuraini, L. (2021). Analisis Respon siswa SMA Plus Al-Azhar Jember Terhadap Modul Fisika Digital Berbasis Articulate Storyline 3 Pokok Bahasan Hukum Newton Tentang Gravitasi. Jurnal Pembelajaran Fisika. 10(1): 8–14.
Nabella, E., Zaini, M., & Ajizah, A. (2020). Development of worksheets for high school biology student-based on critical thinking skills on the circulation system concept. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(1), 47.
Nabila, N., Tapilouw, M. C., & Sucahyo, S. (2023). Biology learning innovation in the water pollution sub material based on sustainable development goals (SDGs) using the problem-based learning. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 5(3), 297-306.
Pramesti, A. D., Masfuah, S., & Ardianti, S. D. (2023). Media interaktif nearpod guna meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 379-385.
Putra, A. P., & Utami, N. H. (2021). CLDW: Aplikasi Lembar Kerja Pengembangan Keterampilan Generik Sains dan Hasil Belajar. Review Pendidikan Geografis Internasional Online, 11 (9).
Putra, A. P., (2019). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA dalam Pembelajaran Ekologis Melalui Pendidikan Lingkungan Hidup Penelitian Pengembangan. Jurnal Studi Pendidikan Eropa, 5 (11), 62.
Putra, A.P., & Rahimah, H. (2017). Validitas Poster tentang Karakteristik Candida sp. dalam Air Toilet Kampus. Dalam Konferensi Internasional SEA-DR (South East Asia Development Research) ke-5 tahun 2017 (SEADRIC 2017) (hlm. 212-216). Atlantis Press.
Safirah, A. D., & Abdillah, M. I. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SD. ARSEN: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(2), 102-109.
Sari, N.R., Putra, A.P., & Ajizah, A. (2023). Penggunaan Video Pembelajaran Konsep Virus terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 3 Banjarmasin. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2 (4), 211-221.
Sukowati, V. P., & Harjono, N. (2023). Penerapan Model Problem Based Learninguntuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD. JIIP -Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(12).
Supriatna, E. (2020). Penerapan model pembelajaran problem based learning (pbl) untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Journal of Classroom Action Research, 2(1), 15-19.
Suryaningsih, S., Nurlita, R., Islam, U., Syarif, N., & Jakarta, H. (2021). Pentingnya Lembar Kerja Peserta didik Elektronik (E-Lkpd) Inovatif Dalam Proses Pembelajaran Abad 21. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(7), 1256–1268.
Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, YD (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Media Nusa Kreatif (MNC Publishing).
Wardani, Y. R. K., Sunyono, & Viyanti. (2023). Development of e-LKPD Based on Nyeruit Ethnoscience to Train Science Literacy on Additives and Addictive Substances. Atlantis Press SARL
Wati, E., Noorhidayati, & Putra, A.P. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Konsep Sistem Koordinasi pada Manusia di SMA Berbentuk e-modul berbasis Aplikasi Android. JUPENJI: Jurnal Pendidikan Jompa Indonesia, 2 (2), 1-16.
Widyawati, A., & Sujatmika, S. (2020). LKS Elektronik Berbasis Etnosains Semakin Hots: Tinjauan Pustaka. Dalam Prosiding: Konferensi Internasional tentang Teknologi, Pendidikan, dan Sains, 2(1), 27-31.
Yamin, M. R., & Sahrul, M. (2021). Learning media needs analysis of science learning and environment through android for primary school pupils. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(3), 155-165.
Zaini, M., & Arsyad, M. (2021). High School Students' Critical Thinking Skills through the Development of a Popular Book on Coastal Biology. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(2), 138-142.
Zaini, M., Amintarti, S. R. I., Ajizah, A., Nadhira, D. M., Hariati, M., & Hidayati, H. (2020). Student worksheets microbial concepts based on urban wetlands to improve critical thinking skills at high school levels. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(1), 53-63.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Journal of Bio-Creaducation
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Journal of Bio-Creaducation has been Indexed/Abstracted/Listed by
This work is licensed under CC BY 4.0