The Practicality of Popular Scientific Book of Pteridophytes Diversity in Tabanio Beach Forest, Tanah Laut District, South Borneo

Nurlita Nurlita, Yudi Firmanul Arifin, Atiek Winarti

Abstract


Learning using popular scientific books based on the local potential of an area is one solution that can be used to overcome students' lack of reading interest in learning due to limited learning resources in the Pteridophyta concept. This study aims to describe the practicality of a popular scientific book Diversity of the Tabanio Coastal Forest Pteridophyta. The method used is development research with the Tessmer formative test. The results showed that popular scientific books that have been developed obtained student responses with an average of 94.3% with very good criteria and the results of implementing the use of popular scientific books with an average of 92.6% with very good criteria. This shows that a popular scientific book Diversity of Tabanio Coastal Forest Pteridophyta is very practical to be used as an enrichment material in learning Low Plant Botany.

Abstrak

Pembelajaran dengan menggunakan buku ilmiah populer (BIP) berdasarkan potensi lokal yang dimiliki sebuah daerah merupakan salah satu solusi yang dapat digunakan untuk mengatasi kurangnya minat membaca mahasiswa dalam pembelajaran karena keterbatasan sumber belajar pada konsep Pteridophyta. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kepraktisan buku ilmiah populer Keanekaragaman Pteridophyta Hutan Pantai Tabanio. Metode yang digunakan adalah penelitian pengembangan dengan uji formatif Tessmer. Hasil penelitian menunjukkan buku ilmiah populer yang telah dikembangkan memperoleh hasil respons mahasiswa dengan rata-rata sebesar 94,3% dengan kriteria sangat setuju dan hasil keterlaksanaan penggunaan buku ilmiah populer dengan rata-rata sebesar 92,6% dengan kriteria sangat baik. Hal tersebut menunjukkan bahwa buku ilmiah populer Keanekaragaman Pteridophyta Hutan Pantai Tabanio sangat praktis digunakan sebagai bahan pengayaan dalam pembelajaran Botani Tumbuhan Rendah.


Keywords


Practicality; Populer scientific book; Pteridophyta; Local Potential

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Aminudin, H., Soendjoto, M. A., and Winarti, A. (2020). The Practicality of Macromedia Flash-Based Learning Media to Improve Students Critical Thinking Skills Senior High School Students. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(2), 83-86.

Astuti, Y., Zaini, M., and Putra, A. P. (2021). Development of Popular Scientific Book on the Type of Shrimp in Coastal Waters of Tabanio for Enhancing Critical Thinking Skills of Senior High School Students. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 44-52.

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.

Dharmono, D., Mahrudin, M., and Maulana, K. R. (2019). Kepraktisan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Rawa dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan 1(2), 105-110

Fajrin, A., Dharmono, D., and Zaini, M. (2021). The Practicality of Popular Ethnobotany Scientific Books on Mangrove Plants Genus Avicennia, Tabanio Village. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 53-58.

Fauzan, N., Soendjoto, M. A., and Zaini, M. (2021). The Practicality of Teaching Materials on Types of Crab in the Mangrove Forest Area to Improve Critical Thinking Skills for Islamic High School Students. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 18-22.

Fajeriadi, H., Zaini, M., and Dharmono, D. (2019). Validity of the Gastropods Popular Scientific Book in the Pulau Sembilan Kotabaru Coastal Area for High School Students. Journal of Biology Education, 8(2), 142-149.

Fitriansyah, M., Arifin, Y. D., and Biyadmoko, D. (2018). Validity of Popular Scientific Book About Echinoderm in Pulau Sembilan Baru for High School Students in Coastal Areas. Journal Bioedukatika, 6(1), 31-39.

Hartati, R., and Sholihin, H. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Implementasi Model Problem Based Learning (PBL) Pada Pembelajaran IPA Terpadu Siswa SMP. Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran Sains. 505-508

Irwandi, I., Winarti, A., and Zaini, M. (2019, December). Kepraktisan buku ilmiah populer tentang penyu untuk siswa SMA kawasan pesisir. In Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah. 4(3), 548-554.

Lucardie, D. (2014). The Impact of Fun And Enjoyment on Adult's Learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences 142. 439-446.

Pammai, K. (2014). Studi Keanekaragaman Anggrek di Kabupaten Merauke untuk Pengembangan Buku Ilmiah Populer sebagai Upaya Pelestarian Sumber Daya Lokal bagi Masyarakat di Kabupaten Merauke. Disertasi. Malang: Universitas Negeri Malang

Putra, N. H. M. S., Dharmono, D., and Mahrudin, M. Contents Practicality of the Popular Ethnobotany Scientific Book of Gliricidia maculata in the Tamiang Hill Forest Area, Tanah Laut Regency. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 1-5.

Ramadhan, F., Soendjoto, M. A., and Dharmono, D. Practicality Pocketbook “Keanekaragaman Lepidoptera Di Hutan Mangrof”. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(2), 71-75.

Riyani, Y. (2015). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Mahasiswa. Pontianak: Politeknik Negeri Pontianak.

Rizqia, P. I. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Tiga Dimensi Pada Mata Pelajaran IPA Materi Interaksi Makhluk Hidup Dengan Lingkungannya. Skripsi. Tulungagung: IAIN Tulungagung

Setiawan, M. E. (2017). Pengembangan Buku Ilmiah Populer untuk Masyarakat Pencinta Alam Melalui Eksplorasi Tumbuhan Survival di Kawasan Taman Nasional Bromo Tengger Semeru. Disertasi. Malang: Universitas Negeri Malang.

Tessmer, M. (1994). Formative Evaluation Alternatives. Performance Improvement Quarterly, 7(1), 3-18.

UNSOED. (2016.) Panduan Insentif Penulisan Buku, Seminar, dan Publikasi Ilmiah. Purwokerto: UPT Percetakan dan Penerbitan UNSOED.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i2.10294

Article Metrics

Abstract view : 217 times
PDF - 83 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License