Profile of Student Ability in Creative Problem Solving in Biotechnology Concepts

Herry Setiawan, Danang Biyatmoko, Aminuddin Prahatama Putra

Abstract


Biotechnology is a concept in learning that contains many problems related to everyday life. The problem of biotechnology also continues to grow with the times. In every development, biotechnology certainly encounters problems that must be found to solve the problem and of course require the ability to think creatively. So, in biotechnology it is necessary to have creative problem solving abilities to find solutions to every problem. The purpose of this study was to describe the profile of students' abilities in creative problem solving on the concept of biotechnology. This study uses a descriptive method with a qualitative approach. Students will be categorized based on five levels of creativity, namely very creative, creative, quite creative, less creative, and not creative. This category is determined based on a hypothetical theory that has been prepared before the research is carried out. After conducting a research on the profile of students' abilities in creative problem solving on the concept of biotechnology to several students of the Biology Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Lambung Mangkurat University who had completed the introductory biotechnology course, the results obtained four levels of creativity, namely very creative, creative, moderate creative and less creative. Meanwhile, students who are not creative are not found in this study.

Abstrak

Bioteknologi merupakan suatu konsep dalam pembelajaran yang berisi banyak permasalahan yang berkaitan dengan kehidupan sehari-hari. Permasalahan bioteknologi tersebut juga terus berkembang mengikuti perkembangan zaman. Setiap perkembangannya, bioteknologi tentu menemui permasalahan yang harus ditemukan penyelesaian masalahnya dan tentunya memerlukan kemampuan berpikir kreatif. Sehingga,  dalam bioteknologi perlu adanya kemampuan penyelesaian masalah yang bersifat kreatif untuk mencari solusi setiap permasalahan. Tujuan Penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan profil kemampuan mahasiswa dalam penyelesaian masalah secara kreatif pada konsep bioteknologi. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Mahasiswa akan dikategorikan berdasarkan lima tingkatan kreativitas yaitu sangat kreatif, kreatif, cukup kreatif, kurang kreatif, dan tidak kreatif. Kategori ini ditentukan berdasarkan teori hipotetik yang telah disusun sebelum penelitian dilaksanakan. Setelah dilaksanakan penelitian profil  kemampuan mahasiswa dalam penyelesaian masalah secara kreatif pada konsep bioteknologi terhadap beberapa mahasiswa Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Lambung Mangkurat yang telah menyelesaikan mata kuliah pengantar bioteknologi didapatkan hasil empat tingkatan kreativitas yaitu sangat kreatif, kreatif, cukup kreatif, dan kurang kreatif. Sedangkan untuk mahasiswa yang tidak kreatif tidak ditemukan dalam penelitian ini.

Keywords


Profile; Problem Solving Ability; Creative; Biotechnology

Full Text:

PDF

References


Antika, C.R. (2019, April). Tingkat Kreativitas Siswa dan Implikasinya Terhadap Program Pengembangan Kreativitas. Prosiding Seminar Nasional & Call Paper, Fakultas Pendidikan Psikologi, Universitas Surabaya.

Fajarianingtyas, D.A., & Jefri N.H. (2015). Meningkatkan Pemahaman Konseptual Bioteknologi Melalui Handout di Kampus Cemara Sumenep. Jurnal Lensa, 5(2), 21-28.

Fitrianto, Y. (2016). Penerapan Metode Praktikum disertai Resitasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Siswa pada Konsep Sistem Ekskresi Manusia Kelas XI di SMA Negeri 15 Kota Tangerang. Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 4(2), 50-61.

Fitriansyah, M, Yudi F.A., & Danang B. (2018). Validitas Buku Ilmiah Populer Tentang Echinodermata di Pulau Sembilan Kotabaru untuk Siswa SMA di Kawasan Pesisir. Jurnal Bioedukatika, 6(1), 31-39.

Irwandi & Hery, F. (2019). Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa SMA di Kawasan Pesisir, Kalimantan Selatan. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2), 66-73.

Maharijaya, A. (2011, Oktober). Pemuliaan dan Bioteknologi Tanaman Cabai Sebagai Salah Satu Sayuran Utama di Indonesia. Prosiding Olimpiade Karya Tulis Inovatif (OKTI). Paris.

Mahmudi, A. (2010). Mengukur Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Konferensi Nasional Matematika XV. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Munandar, U. (2014). Kreativitas dan Keberbakatan Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif dan Bakat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Murdiyanti, R., Amintarti, S., & Dharmono, D. (2021). The Validity Ethnobotany Book of Claoxylon indicum in the Bukit Tamiang Forest Area, Tanah Laut Regency. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 23-27.

Nurqolbiah S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah, Berpikir Kreatif dan Self-confidence Siswa Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika, 2(2), 143-158.

Polya, G. (1985). How to Solve It 2nd ed. New Jersey: Princeton University Press.

Septiani, K.S., Noorhidayati, N., & Riefani, M.K. (2020). The Validity of Question Wheel "Karunia" Learning Media in the Archaebacteria and Eubacteria Students of Class X IPA of SMAN 7 Banjarmasin. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(1), 7-13.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suyidno, M. Nur, Leni Y., dan Abdul Salam M. (2019). Creative Responsibility Based Learning. Banjarmasin: ULM Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i3.10589

Article Metrics

Abstract view : 171 times
PDF - 113 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License