The Practicality of Popular Scientific Books based on the Diversity of Tree Species on the Puting Riverbank

Kristina Febriana Panjaitan, Muhammad Zaini, Danang Biyatmoko

Abstract


Learning resources using popular scientific books based on local potential found in an area is one solution that can be used to overcome problems in learning Plant Ecology courses. This development research aims to describe the practicality of the contents, expectations and actual prototypes of a popular scientific book entitled “Tree Species Diversity in Puting Riverbank”. The research method uses a Tessmer design that focuses on formative evaluation. The results of the research on the practicality test of the content seen from the readability results of students got an average value of 94.23% with very good criteria, while the results of the practicality test of expectations and actual seen from the results of the implementation of popular scientific books which obtained an average value of 88.89% with very good criteria and the results of student responses to popular scientific books with an average of 95.96% with criteria strongly agree. This shows that a popular scientific book with the title "Diversity of Tree Species on the Puting Riverbank" is very practical to use to explore students' critical thinking skills in learning plant ecology.

Abstrak

Sumber belajar menggunakan buku ilmiah populer berbasis potensi lokal yang terdapat pada suatu daerah merupakan salah satu solusi yang dapat digunakan untuk mengatasi masalah di dalam pembelajaran mata kuliah Ekologi Tumbuhan. Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mendeskripsikan kepraktisan isi, harapan dan aktual prototipe buku ilmiah populer yang berjudul “Keanekaragaman Jenis Pohon di Bantaran Sungai Puting” Metode penelitian menggunakan desain Tessmer yang berfokus pada evaluasi formatif. Hasil penelitian pada uji kepraktisan isi yang dilihat dari hasil keterbacaan mahasiswa mendapatkan nilai rata-rata 94,23% dengan kriteria sangat baik, sedangkan hasil uji kepraktisan harapan dan aktual dilihat dari hasil uji keterlaksanaan buku ilmiah populer yang memperoleh nilai rata-rata 88.89% dengan kriteria sangat baik dan hasil respon mahasiswa terhadap buku ilmiah populer dengan rata-rata 95,96% dengan kriteria sangat setuju. Hal tersebut menunjukan bahwa buku ilmiah populer dengan judul “Keanekaragaman Jenis Pohon di Bantaran Sungai Puting” sangat praktis digunakan untuk menggali keterampilan berpikir kritis mahasiswa dalam pembelajaran Ekologi Tumbuhan.

Keywords


Practicality; Populer Scientific Book; Diversity of Tree Species

Full Text:

PDF

References


Astuti, Y., Zaini, M., & Putra, A. P. (2021). Development of Popular Scientific Book on the Type of Shrimp in Coastal Waters of Tabanio for Enhancing Critical Thinking Skills of Senior High School Students. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 44-52.

Dewi, I. P. M., Suryadarma, I. G. P., Wilujeng, I., & Wahyuningsih, S. (2017). The effect of science learning integrated with local potential of wood carving and pottery towards the junior high school students' critical thinking skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(1).

Dharmono, D., Mahrudin, M., & Riefani, M. K. (2019). Kepraktisan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Rawa dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(1), 105-110.

Dharmono, D., & Riefani, M. K. Kepraktisan dan Keefektifan Handout Populasi Tumbuhan Hutan Pantai Tabanio Sebagai Materi Pengayaan Mata Kuliah Ekologi Tumbuhan. Wahana-Bio: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 11(1), 48-58.

Fajeriadi, H., Zaini, M., & Dharmono, D. (2019). Validity of the Gastropods Popular Scientific Book in the Pulau Sembilan Kotabaru Coastal Area for High School Students. Journal of Biology Education, 8(2), 142-149.

Fajrin, A., Dharmono, D., & Zaini, M. (2021). The Practicality of Popular Ethnobotany Scientific Books on Mangrove Plants Genus Avicennia, Tabanio Village. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 53-58.

Ibrahim, M., & Subali, B. (2017, October). Pengembangan Bahan Ajar & Pengembangan Instrument Pengukuran Pembelajaran Biologi. In Materi disampaikan pada Workshop Pendidikan Biologi FKIP ULM (Vol. 13).

Irwandi, Winarti, A. & Zaini, M. (2019). The practicality of the Popular Scientific Book on Turtle for Coastal High School Students. In Proceedings of the National Seminar on Wetland Environment, 4(3), 548-554.

Khairiyah, U., Kirana, T., & Widodo, W. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran ipa pendekatan scientific pada pokok bahasan pencemaran lingkungan untuk melatihkan life skills siswa SMP dan meningkatkan hasil belajar. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 5(2), 1016-1022.

Latifah, N., Dharmono, D., & Zaini, M. (2020). Validasi Buku Ilmiah Populer Keanekaragaman Spesies Famili Anacardiaceae untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(2), 196-210.

Mulyadi, M. (2015). Tingkat Keterbacaan Reading Materials Dalam Mata Kuliah Telaah Teks Bahasa Inggris STAIN Pamekasan. NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam, 12(1), 135-150.

Mulyati, Y. (2002). Pokok-pokok Pikiran tentang Penulisan Modul Bahan Ajar dan Diklat. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Nieveen, N. (1999). Design Upproaches and Tool in Educational and Training: Prototyping to Reach Product Quality.

Putra, N. H. M. S., Dharmono, D., & Mahrudin, M. Contents Practicality of the Popular Ethnobotany Scientific Book of Gliricidia maculata in the Tamiang Hill Forest Area, Tanah Laut Regency. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 1-5.

Rakedzon, T. & Tsabari, A. B. (2017). To Make a Long Story Short: A Rubric for Assessing Graduate Students’ Academic and Popular Science Writing Skills. Assessing Writing, Elsevier Inc.

Schirrmacher, A. (2009). Communicating Science in 20th Century Europe, a Survey on Research and Comparative Perspectives. Max-Planck-Institut fur Wissenschaftsgeschichte: Max Planck Institute for the History of Science.

Tessmer, M. (1998). Planning and Conduction Formative Evaluations, Improving the Quality of Education and Training. London: Kogan Page.

Tessmer, M. (2014). Paradigma Penelitian Desain danPengembangan. httpmartinis1960.blog.

Tim Editor LIPI Press. (2016). Pedoman Penerbitan Buku LIPI Press. Jakarta: LIPI Press.

Putri, A. I., Dharmono, D., & Zaini, M. (2020). Validitas Buku Ilmiah Populer Keanekaragaman Jenis Famili Fabaceae dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 2(11), 186-195.

Putri. (2018). Pengembangan Buku Ilmiah Populer Keanekaragaman Spesies Famili Fabaceae Dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Mahasiswa. Tesis. Program Studi Magister Pendidikan Biologi Program Pascasarjana. Banjarmasin, Universitas Lambung Mangkurat.

Suswina, M. (2016). Hasil Validitas Pengembangan Bahan Ajar Bergambar Disertai Peta Konsep untuk Pembelajaran Biologi SMA Semester 1 Kelas XI. Jurnal Ta’dib, 14(1), 44-51.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i3.10621

Article Metrics

Abstract view : 113 times
PDF - 82 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License