Learning Media Needs Analysis of Science Learning and Environment through Android for Primary School Pupils

Muhammad Richsan Yamin, Muryati Sahrul

Abstract


This research focuses on analysing the needs of learning media such as android as a learning media for primary school pupils and also as a means of preparing before learning. The purpose of this research was to determine the need for learning media in preparing for learning using Android for primary school pupil of 90 Pinrang. The method was used in this research was a qualitative method using a descriptive approach. The data collection technique used in this research was to use observation guidelines, documentation and structured interview techniques with research instruments in the form of questions to be asked to the informants. Data analysis in this research was to reduce the existing data into more specific data to be presented descriptively. The initial findings found that the need for learning media using Android as a means to prepare for learning at home is needed for teachers so that primary school pupils have a mental readiness and also initial knowledge to learn. In addition, the need for animative, informative, educative and interactive learning media using android as a learning tool in the classroom on science learning and environment material is also needed to support the learning process in the school.

Abstract

Penelitian ini berfokus pada analisis kebutuhan media pembelajaran berupa android sebagai media pembelajaran untuk murid sekolah dasar dan juga sebagai sarana dalam melakukan persiapan sebelum belajar. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui kebutuhan media pembelajaran dalam melakukan persiapan belajar dengan menggunakan android untuk murid sekolah dasar di SDN 90 Pinrang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif dengan menggunakan pendekatan deskriptif. Teknik pengambilan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan pedoman observasi, dokumentasi dan teknik wawancara terstruktur dengan instrumen penelitian berupa pertanyaan yang akan diajukan kepada narasumber. Analisis data dalam penelitian ini adalah dengan cara mereduksi data-data yang ada ke dalam data yang lebih spesifik untuk disajikan secara deskriptif. Hasil temuan awal yang didapatkan bahwa kebutuhan media pembelajaran menggunakan android sebagai sarana untuk melakukan persiapan belajar di rumah dibutuhkan bagi guru agar murid sekolah dasar mempunyai kesiapan mental dan juga pengetahuan awal untuk belajar. Selain itu, kebetuhan media pembelajaran yang bersifat animatif, informatif, edukatif dan juga interaktif menggunakan android sebagai sarana belajar di dalam kelas pada materi IPA dan Lingkungan juga dibutuhkan untuk mendukung proses pembelajaran di sekolah.

Keywords


Need Analysis; Learning Media; Android; Science and Environment

Full Text:

PDF

References


Adi, N.P., Rattiwizal., A.Y., Mahfuzi, I, Wahyu, M.E. (2016, October). Android For the 21st Century Learning Media and Its Impact on Students. Conference Paper.

Ates, H. (2013). Information technology and the learning environment in primary schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9: 695-698. Doi: 10.1016/j.sbspro.2013.09.263.

Bahar, S. (2020). Development Of Instructional Media Based on Mobile Technology to Enriching Teaching Material for Primary School Students in Indonesia Post-Learning in The Classrooms. International Journal of Scientific & Technology Research, 9(1), 94-98.

Barutu, S. E. (2020). The Effect of Student Learning Preparation on the Achievement of Mathematics Learning in Squadrate and Square Roots of Round Numbers on High Junior School Students. Jurnal Scientia, 8(2), 52-57.

Chu, H.-C. (2014). Potential Negative Effects of Mobile Learning on Students’ Learning Achievement and Cognitive Load—A Format Assessment Perspective. Educational Technology & Society, 17(1), 332–344

Darso. (2011). Kesiapan Belajar Siswa dan Interaksi Belajar Mengajar Terhadap Prestasi Belajar. Invotec, 7(2), 139-151.

El-Sofany, H. F., El-Seoud, S. A., Alwadani, H. M., & Alwadani, A. E. (2014). Development of mobile educational services application to improve educational outcomes using Android technology. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 8(2), 4-9.

Ependi, U., & Sopiah, N. (2015). Pemanfaatan Teknologi Berbasis Android Sebagai Media Belajar Matematika Anak Sekolah Dasar. Matrik, 17(2), 109-122.

Eristi, S.D., Adile, A.K., & Muhterem, D. (2012). Teachers’ Views about Effective Use of Technology in Classrooms. Online Journal of Qualitative Inquiry, 3(2), 30-41.

Hadi, W. S., & Dwijananti, P. (2015). Pengembangan komik fisika berbasis android sebagai suplemen pokok bahasan radioktivitas untuk sekolah menengah atas. UPEJ, 4(2), 16-24.

Hafiz. (2008). Animations Comics Film Production Post Productions Potensi Kartundan Animasi.

Hairida. (2017). Using Learning Science, Environment, Technolo. gy and Society (SETS) Local Wisdom and based Colloids Teaching Material. Journal of Education, Teaching and Learning, 2(1),143-148.

Hanafi, H.F., Samsuddin, K. (2012). Mobile Learning Environment System (MLES): The Case of Android-based Learning Application on Undergraduates’ Learning. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 3(3), 1-5.

Howe, R., Disinger, J. (1988). Teaching environmental education using the out-of school settings and mass media. ERIC/SMEAC Environmental Education Digest, 1.

Labib, U. A., & Yolida, B. (2019). Pengembangan aplikasi berbasis android yang terintegrasi dengan website sebagai media pembelajaran biologi. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 7(5), 33-42.

Lestari, P. (2015). Peningkatan Hasil Belajar IPA Tentang USAha Pelestarian Lingkungan Melalui Metode Contextual Teaching and Learning Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Hilir Kabupaten Tana Tidung. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 68-78.

Mabruri, H., Farid, A & Tri, S. (2019). The Development of Science Mobile Learning Media to Improve Primary Students Learning Achievements. Journal of Primary Education, 8 (1), 108-116.

Muiz, A. (2014). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Jquery Mobile untuk Mata Kuliah Fotografi Pembelajaran di Jurusan Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Semarang. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 2(1), 1-8.

Murtiati, & Laurent, G. (2013). Rancang Bangun Aplikasi Pembelajaran Budaya Indonesia Untuk Anak Sekolah Dasar Berbasis Android. Jurnal Ilmiah Komputasi, 12(2), 1-10.

Nearbert, V.J., Calimag., Pamela A.G., Miguel., Romel, S., Conde., & Aquino L.B. (2014). Ubiquitous Learning Environment Using Android Mobile Application. International Journal of Research, 2(2), 119-128.

Newhouse, N. (1990). Implications of attitudes and behavior research for environmental conservation. The Journal of Environmental Education, 22(1), 26-32.

Nur, M.F. (2019). Penggunaan Media Android dalam Pembelajaran Sistem Gerak Kelas XI SMA. Biology Teaching and Learning, 2(2), 87-92.

Palmberg, I. E., & Kuru, J. (2000). Outdoor activities as a basis for environmental responsibility. The Journal of Environmental Education, 31(4), 32-36.

Rahmayanti. (2015). Penggunaan Media IT Dalam Pembelajaran. (Online), (http://download.portal garuda.org/article.title=PenggunaanMediaITDalamPembelajara, diakses 10 Desember 2020).

Rasyid, M., Asmawati, A. & Rahmat, A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia dalam Konsep Sistem Indera pada Siswa Kelas XI SMA. IJCET, 6(2), 69-80.

Resiani, N.K., Anak, A.G.A., & I Nyoman, J. (2015). Pengembangan Game edukasi Interaktif Pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas VII Semester Genap di SMP N 7 Singaraja Tahun Ajaran 2014/2015. e-Journal Edutech, 3(1), 1-10.

Sari, Y. I. (2019, March). Pembelajaran IPA Berbasis Alam untuk Menanamkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. In Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 1).

Shanmugapriya., Tamilarasia, A. (2010). Designing An M-Learning Application for A Ubiquitous Learning Environment in The Android Based Mobile Devices Using Web Services. Indian Journal of Computer Science and Engineering, 2(1), 22-30.

Shobeiri, S. M., Omidvar, B., & Prahallada, N. N. (2006). Influence of gender and type of school on environmental attitude of teachers in Iran and India. International Journal of Environmental Science and Technology, 3(4), 351–357.

Sugiyanto, S., Lahan A., Feri, W. (2018). Aplikasi Media Pembelajaran IPA Kelas 2 Berbasis Mobile. Tech, 19(1), 015-022.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. Mengamati gambar hewan atau tumbuhan di Indonesia yang dilindungi dan langka (Misalnya. Komodo, Badak Bercula, bunga bangkai).

Supriyono, S. (2019). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sd. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43-48.

Syahputra, M.R. (2016). Pengaruh Persiapan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Pokok Bahasan Kuadrat Dan Akar Kuadrat Bilangan Bulat Siswa Smp Swasta Bandung Percut Sei Tuan. Jurnal Matik Penusa, 19(1), 79-86.

Temsah, L.O., and Dalal, M.M. (2018). Effect of Technology on Elementary Students’ Reasoning & Communication Skills in Science at Lebanese Private Schools: An Exploratory Study. European Scientific Journal, 14(25), 1857-7811.http://dx.doi.org/10.19044/esj.2018.v14n25p107.

Vovi, S. B. (2017). Pengaruh Kesiapan Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X di SMA Bina Jaya Palembang. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi, 1(1), 11-20.

Widiarti, W. (2018). Pengaruh Motivasi Dan Kesiapan Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X di SMAN 2 Banguntapan. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 7(4), 298-305.

Yamin, M.R., Karmila. (2019). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Cartoon dalam Pembelajaran IPA pada Materi Lingkungan Kelas III SD. Biology Teaching and Learning, 2(2), 159-170. Doi. http://dx.doi.org/ 10.35580/btl.v2i2.12307.

Yamin, M. R. (2019, December). Penerapan Model Pembelajaran Guided Inquiry untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada materi struktur dan fungsi jaringan tumbuhan kelas XI di SMAN 1 Model Pinrang. In Seminar Nasional Biologi.

Zain, A.A., Pratiwi, W. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media PowerPoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Tematik Kelas V SD. Elementary School, 8(1), 75-81.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i3.10925

Article Metrics

Abstract view : 37 times
PDF - 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License