The practicality of popular scientific books of the diversity of Macrozoobenthos in the Sungai Puting
Abstract
Teaching materials based on local potential are teaching materials that contain material or materials that are local in nature, and have ideas that can be understood and are closely related to the management of natural resources and the environment where teaching materials can help improve critical thinking skills. One of them is the application of local potential-based learning resources developed in this teaching material, namely popular scientific books (BIP). This study aims to examine the practicality of the contents, practical expectations and actual practicality of the developed BIP macrozoobenthos diversity. The method used refers to the formative evaluation design from Tessmer. The results of the research based on the readability test for the practicality test of the contents yielded 91.67% with very practical criteria, and student responses to the practicality of expectations obtained results of 93.33% and 95.83% on actual practicality with very practical criteria, and based on the implementation of the BIP that was developed on the implementation of expectations and actual implementation got a result of 85.19% in a very good category to be used as enrichment material for Animal Ecology courses and to improve students' critical thinking skills.
Abstrak
Bahan ajar berbasis potensi lokal merupakan bahan ajar yang berisi materi atau bahan yang bersifat lokal, dan memiliki gagasan-gagasan yang dapat dipahami dan berkaitan erat dengan pengelolaan sumber daya alam dan lingkungan yang mana bahan ajar dapat membantu meningkatkan keterampilan berpikir kritis. Salah satunya penerapan sumber belajar berbasis potensi lokal yang dikembangkan dalam bahan ajar ini ialah buku ilmiah popular (BIP). Penelitian ini bertujuan untuk menguji kepraktisan isi, kepraktisan harapan dan kepraktisan aktual dari BIP keanekaragaman makrozoobentos yang dikembangkan. Metode yang digunakan adalah mengacu pada desain evaluasi formatif dari Tessmer. Hasil penelitian berdasarkan uji keterbacaan untuk uji kepraktisan isi mendapatkan hasil 91,67% dengan kriteria sangat praktis, dan respon mahasiswa pada kepraktisan harapan mendapatkan hasil sebesar 93,33% dan 95,83% pada kepraktisan aktual dengan kriteria sangat praktis, dan berdasarkan keterlaksanaan BIP yang dikembangkan pada keterlaksanaan harapan dan keterlaksanaan aktual mendapatkan hasil 85,19% dengan kategori sangat baik untuk digunakan sebagai materi pengayaan mata kuliah Ekologi Hewan serta dapat meningkatkan keterampilan berpikir kritis mahasiswa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Almulla, M. (2018). Investigating teachers’ perceptions of their own practices to improve students’critical thinking in Secondary Schools in Saudi Arabia. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 6(3), 15-27. DOI: https://doi.org/10.5937/ijcrsee1803015A
Ardan, A. S. (2016). The development of biology teaching material based on the local wisdom of timorese to improve students knowledge and attitude of environment in caring the preservation of environment. International Journal of Higher Education, 5(3), 193-199. DOI: http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v5n3p190
Dharmono, D., Mahrudin, M., & Riefani, M. K. (2019). Kepraktisan handout struktur populasi tumbuhan rawa dalam melatih keterampilan berpikir kritis mahasiswa pendidikan biologi. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2), 99-104. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/binov.v1i2.7864
Fadilla, N., Nurlaela, L., Rijanto, T., Ariyanto, S. R., Rahmah, L., & Huda, S. (2021, March). Effect of problem-based learning on critical thinking skills. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1810, No. 1, pp. 1-5). IOP Publishing. Retrieved from https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1810/1/012060/meta
Fatmawati, A. (2014). Pengembangan perangkat pembelajaran konsep pencemaran lingkungan menggunakan model pembelajaran berdasarkan masalah terhadap hasil belajar dan kemampuan berpikir kreatif siswa SMA. (Unpublished Master’s Thesis, Magister Pendidikan, Universitas Lambung Mangkurat), Banjarmasin.
Fitriansyah, M., Arifin, Y. D., & Biyatmoko, D. (2018). Validitas buku ilmiah populer tentang Ecinodermata di Pulau Sembilan Kotabaru untuk siswa SMA di kawasan pesisir. Jurnal Bioedukatika, 6(1) 31-39. DOI: http://dx.doi.org/10.26555/bioedukatika.v6i1.9423
Gani, H., Arifin, Y. F., & Zaini, M. (2022). Kepraktisan modul berbasis android terhadap kemampuan berpikir kritis siswa SMA. Journal of Banua Science Education, 2(2), 99-108. DOI: https://doi.org/10.20527/jbse.v2i2.102
Hafizha, G. (2022). Pengembangan buku ilmiah populer poaceae di rawa mangrove Sungai Bakau terhadap kemampuan berpikir kritis mahasiswa. (Master’s Thesis, Program Studi Magister Pendidikan Biologi, Universitas Lambung Mangkurat), Banjarmasin. Retrieved from https://repo-mhs.ulm.ac.id/handle/123456789/29258
Husna, N., Soendjoto, M. A., & Zaini, M. (2020). Keefektivan bahan ajar tumbuhan mangrof untuk melatihkan keterampilan berpikir kritis siswa. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(2), 123-142. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/quantum.v11i2.9278
Irwandi, I., & Fajeriadi, H. (2019). Pemanfaatan lingkungan sebagai sumber belajar untuk meningkatkan minat dan hasil belajar siswa SMA di kawasan pesisir, Kalimantan Selatan. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2), 66-73. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/binov.v1i2.7859
Khery, Y., Indah, D. R., Aini, M., & Nufida, B. A. (2020). Urgensi pengembangan pembelajaran kimia berbasis kearifan lokal dan kepariwisataan untuk menumbuhkan literasi sains siswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(3), 460-474. DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2718
Kun, P. Z. (2013, September). Pembelajaran sains berbasis kearifan lokal. In Prosiding Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika (Vol. 4, No. 1, pp. 1-14). Retrieved from: https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/prosfis1/article/view/3316/0
Latifah, N., Dharmono, D., & Zaini, M. (2020). Validasi buku ilmiah populer keanekaragaman spesies famili Anacardiaceae untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis mahasiswa. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(2), 196-210. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/quantum.v11i2.8806
Magdalena, I., Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. (2020). Analisis pengembangan bahan ajar. NUSANTARA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2), 180-187. DOI: https://doi.org/10.36088/nusantara.v2i2.805
Murti, W. (2018). Pengaruh kebiasaan belajar terhadap prestasi belajar mikrobiologi mahasiswa pendidikan biologi. Jurnal Binomial, 1(1) 50-65. Retrieved from: https://ejournals.umma.ac.id/index.php/binomial/article/view/173
Nadlir, N. (2016). Urgensi pembelajaran berbasis kearifan lokal. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 2(2), 299-330. DOI: https://doi.org/10.15642/jpai.2014.2.2.299-330
Nugroho, A. A., Sulastri, S., & Wiharti, T. (2019). Keanekaragaman tumbuhan paku di kawasan Wisata Alam Candi Muncar Wonogiri sebagai bahan penyusunan modul pembelajaran. Journal of Biology Learning, 1(1), 26-28. DOI: https://doi.org/10.32585/.v1i1.248
OECD (2016). PISA 2015 results (Volume I). Excellence and equity in education. Paris: OECD Publishing.
Plomp, T., & Nieveen, N. (2007). An introduction to educational design research. SLO Netherlands Institute for Curriculum Development. Enschede: Netzodruk.
Pradani, A. P., & Komalasari, R. (2022). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan Kuningan, 3(3), 101-108. Retrieved from https://jurnal.unisa.ac.id/index.php/jfkip/article/view/271
Putri, A. I., Dharmono, D., & Zaini, M. (2020). Validitas buku ilmiah populer keanekaragaman spesies family Fabaceae dalam melatih keterampilan proses sains mahasiswa. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(2), 186-195. http://dx.doi.org/10.20527/quantum.v11i2.8822
Rahayu, D. D. (2022). Pengembangan buku ilmiah populer kupu-kupu di kawasan hutan mangrove Sungai Bakau terhadap keterampilan berpikir kritis mahasiswa, (Master’s Thesis, Magister Pendidikan Biologi, Universitas Lambung Mangkurat), Banjarmasin. Retrieved from https://repo-mhs.ulm.ac.id/handle/123456789/29655
Rahman, A. (2022). Pengembangan aplikasi android etnobotani tumbuhan obat dalam melatih keterampilan berpikir kritis mahasiswa. (Master’s Thesis, Magister Pendidikan Biologi, Universitas Lambung Mangkurat), Banjarmasin. Retrieved from https://repo-mhs.ulm.ac.id/handle/123456789/29231
Rini, I. M. B. K. (2021). Pengembangan buku ilmiah populer keanekaragaman jenis ikan di perairan Sungai Puting terhadap keterampilan berpikir kritis mahasiswa, (Master’s Thesis, Magister Pendidikan Biologi, Universitas Lambung Mangkurat), Banjarmasin. Retrieved from https://repo-mhs.ulm.ac.id/handle/123456789/22056
Tessmer, M. (1998). Planning and Conduction Formative Evaluations, Improving the Quality of Education and Training. London: Kogan Page.
Ulfah, Y., Widianingsih & Zainuri, M. (2012). Struktur komunitas Makrozoobentos di perairan wilayah Desa Bedono Kecamatan Sayung Demak. Journal of Marine Research, 1(2), 188-196. DOI: https://doi.org/10.14710/jmr.v1i2.2037
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v5i1.13461
Article Metrics
Abstract view : 248 timesPDF - 216 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Managed by: |
Journal License: |