Practicality of student worksheet oriented to higher order thinking skills on biology subject for grade XI
Abstract
Students must possess higher-order thinking skills (HOTS) as a demand for 21st century competence. Teachers need to prepare teaching materials that can place high-level thinking students in solving the problems they face. One of the learning tools to solve these problems is the HOTS-oriented worksheets (LKPD). This study aimed to test the practicality of HOTS-oriented worksheets in biology subjects in the even semester of class XI at SMAN 1 Barru. This type of research is Research and Development (R&D) with the ADDIE development model, which includes analysis, design, development, implementation, and evaluation. The instruments used were product implementation observation sheets and teacher and student response questionnaires. HOTS-oriented worksheets was implemented at SMA Negeri 1 Barru with research subjects, namely three biology teachers and 33 students in class XI MIPA 2. The results showed that the percentage of the practicality of HOTS-oriented worksheets through product implementation was 4.23 (practical), the teacher's response was 4.51 ( practical), and student responses of 4.02 (practical). Overall, the HOTS-oriented worksheets are classified as practical. Further research is expected to train students' HOTS to meet the demands of 21st century competencies and better learning outcomes.
Abstrak
Keterampilan berpikir tingkat tinggi (HOTS) merupakan salah satu yang wajib dimiliki oleh peserta didik sebagai tuntutan kompetensi abad-21. Guru perlu menyiapkan bahan ajar yang mampu menempatkan peserta didik berpikir tingkat tinggi dalam memecahkan permasalahan yang dihadapinya. Salah satu perangkat pembelajaran untuk memecahkan permasalahan tersebut adalah Lembar Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) berbasis HOTS. Tujuan penelitian ini adalah menguji kepraktisan LKPD berbasis HOTS pada mata pelajaran biologi semester genap kelas XI di SMAN 1 Barru. Jenis penelitian ini adalah Research and Development (R&D) dengan model pengembangan ADDIE yang meliputi analisis, perancangan, pengembangan, implementasi, dan evaluasi. Instrumen yang digunakan yaitu lembar observasi keterlaksanaan produk, angket respon guru, dan angket respon peserta didik. Implementasi LKPD berbasis HOTS dilaksanakan di SMA Negeri 1 Barru dengan subjek penelitian yaitu tiga guru mata pelajaran biologi dan 33 peserta didik kelas XI MIPA 2. Hasil penelitian menunjukkan persentase kepraktisan LKPD berbasis HOTS melalui keterlaksanaan produk sebesar 4,23 (praktis), respon guru sebesar 4,51 (praktis), dan respon peserta didik sebesar 4,02 (praktis). Secara keseluruhan LKPD berbasis HOTS ini tergolong praktis. Penelitian lanjutan diharapkan untuk melatih HOTS peserta didik sehingga memenuhi tuntutan kompetensi abad 21 dan hasil belajar menjadi lebih baik.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adnan, A., Abimanyu, S., Patta, R., & Arsyad, N. (2014). The improving of junior high school student in learning motivation through implementation constructivistic biology learning model based on information and communication technology. Journal of Education and Practice, 5(2), 63-71. Retrieved from https://www.iiste.org/Journals/index.php/JEP/article/view/10639/
Adnan, A., Muharram, M., & Jihadi, A. (2019). Pengembangan e-book biologi berbasis konstruktivistik untuk meningkatkan motivasi belajar siswa SMA kelas XI. Indonesian Journal of Educational Studies, 22(2), 112-119. Retrieved from http://ojs.unm.ac.id/index.php/Insani/index
Anggraini, N. P., Budiyono, B., & Pratiwi, H. (2019, April). Analysis of higher order thinking skills students at junior high school in Surakarta. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1211, No. 1, p. 012077). IOP Publishing. DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1211/1/012077
Aufa, N., Zubainur, C. M., & Munzir, S. (2021). Pengembangan perangkat pembelajaran model Missouri Mathematics Project (MMP) berbantuan software Geogebra untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(11), 2377-2394. DOI: https://doi.org/10.47492/jip.v1i11.484
Azis, A. A., Adnan, A., & Bahri, A. (2011). Peningkatan kemampuan proses kognisi mahasiswa melalui penggunaan lembar kerja. In Prosiding Seminar Nasional Lesson Study, (Vol. 4, pp. 213-217), Universitas Negeri Malang. Retrieved from http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/11441
Borg WR & Gall MD. (1983). Education research. New York, London: Longman.
Fauziah, U., & Fitria, Y. (2020). Peningkatan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa sekolah dasar melalui problem-based learning. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(2), 202-212. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v9i2.7881
Gradini, E. (2019). Menilik konsep kemampuan berpikir tingkat tinggi (higher order thinking skills) dalam pembelajaran matematika. Numeracy, 6(2), 189-203. DOI: https://doi.org/10.46244/numeracy.v6i2.475
Hobri, H. (2010). Metodologi penelitian pengembangan. Jember: Pena Salsabila.
Hujjatusnaini, N., Corebima, A. D., Prawiro, S. R., & Gofur, A. (2022). The effect of blended project-based learning integrated with 21st-century skills on pre-service biology teachers' higher-order thinking skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 11(1), 104-118. DOI: https://doi.org/10.15294/jpii.v11i1.27148
Karsono, K. (2017). Pengaruh penggunaan LKS berbasis HOTS terhadap motivasi dan hasil belajar IPA peserta didik SMP. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 5(1), 50-57. DOI: https://doi.org/10.21831/jpms.v5i1.13540
Kemendikbud. (2018). Materi pelatihan implementasi kurikulum 2018 tahun 2014. Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan. Retrieved from https://www.kemdikbud.go.id
Lim, L. (2011). Beyond logic and argument analysis: Critical thinking, everyday problems and democratic deliberation in Cambridge international examinations’ thinking skills curriculum. Journal of Curriculum Studies, 43(6), 783-807. DOI: https://doi.org/10.1080/00220272.2011.590231
Nababan, S. A., & Tanjung, H. S. (2022). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis pendekatan matematika realistik untuk meningkatkan kemampuan disposisi matematis siswa SMA Negeri 4 Wira Bangsa Kabupaten Aceh Barat. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(2), 233-243. Retrieved from https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/gm/article/view/469
Ningsih, N. S., Wahyuni, Y., Fauziah, F., & Desfitri, R. (2022). Analisis kemampuan berpikir tingkat tinggi menurut teori Anderson dan Krathwohl pada siswa kelas VII SMPN 25 Padang. Jurnal Equation: Teori dan Penelitian Pendidikan Matematika, 5(1), 70-78. DOI: http://dx.doi.org/10.29300/equation.v5i1.6408
Noprinda, C.T., & Sofyan, M.S. (2019). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) berbasis higher order thinking skill (HOTS). Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 168-176. DOI https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i2.4342
Nugroho, A. (2021). Higher order thinking skills (HOTS). Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia
Nurrachman, L. (2015). Perbedaan keterampilan berpikir tingkat tinggi antara siswa yang menggunakan model pembelajaran berbasis masalah (Problem Based Learning) dan pembelajaran berbasis proyek (Project Based Learning) pada konsep fungi, (Skripsi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta. Retrieved from https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/27039
Pebriani, N.P.I., Putrayasa. I.B., & Margunayasa.I.G. (2022). Pengembangan e-LKPD berbasis HOTS (higher order thinking skill) dengan pendekatan saintifik pada pembelajaran IPA tema 8 kelas V SD. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 12(1). 76-89 DOI: https://doi.org/10.23887/jpepi.v12i1.980
Purwasi, L.A., & Fitriyana, N. (2020). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) berbasis higher order thinking skill (HOTS). AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 894-908. DOI: https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i4.3172
Rachman, F. A., Ahsanunnisa, R., & Nawawi, E. (2017). Pengembangan LKPD berbasis berpikir kritis materi kelarutan dan hasil kali kelarutan pada mata pelajaran kimia di SMA. ALKIMIA: Jurnal Ilmu Kimia dan Terapan, 1(1), 16-25. DOI https://doi.org/10.19109/alkimia.v1i1.1326
Revita, R. (2019). Uji kepraktisan perangkat pembelajaran matematika berbasis penemuan terbimbing untuk SMP. Juring (Journal for Research in Mathematics Learning), 2(2), 148-154. DOI: http://dx.doi.org/10.24014/juring.v2i2.7486
Salleh, R. M., Hamzah, M. I., & Zulkifli, H. (2020). Islamic education teacher competency implementing higher order thinking skills (HOTS) in teaching: Issues, problems and challenges. Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 9(2), 518-526. DOI: http://dx.doi.org/10.6007/IJARPED/v9-i2/7495
Saraswati, P. M. S., & Agustika, G. N. S. (2020). Kemampuan berpikir tingkat tinggi dalam menyelesaikan soal HOTS mata pelajaran matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 257-269. DOI: https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.25336
Sartyka, B., Mujib, A., & Mawengkang, H. (2021). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematik dan kemandirian belajar peserta didik. APOTEMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(1), 35-46. DOI: https://doi.org/10.31597/ja.v7i1.560
Urban, K. K. (2005). Assessing creativity: The test for creative thinking-drawing production (TCT-DP). International Education Journal, 6(2), 272-280. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ854980
Widodo, A., & Pujiastuti, S. (2006). Profil pertanyaan guru dan siswa dalam pembelajaran sains. Jurnal pendidikan dan pembelajaran, 4(2), 139-148. Retrieved from http://file.upi.edu/Direktori/FPMIPA/JUR._PEND._BIOLOGI/196705271992031-ARI_WIDODO/2006-Profil_pertanyaan_guru_dan_siswa_dalam_pelajaran_sains.pdf
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v5i1.13632
Article Metrics
Abstract view : 268 timesPDF - 178 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Managed by: |
Journal License: |