Validity test digital booklet of human digestive system for students in class XI senior high school

Lailatil Arifah, Ardi Ardi, Syamsurizal Syamsurizal, Helsa Rahmatika, Suci Fajrina, Ani Murianti, Fifi Mardayanti

Abstract


Learning media is everything that is used to distribute information in learning. The use of appropriate and varied media can overcome the passive nature of students in the teaching and learning process. The results of the analysis of observational questionnaires on students and teachers, it is known that the media that tend to be used are textbooks and modules. Therefore, teachers and students still want other learning media that are able to attract interest in reading and can easily be used anytime and anywhere by students. Based on this, a digital booklet on the material of the human digestive system was developed as a valid learning medium for class XI SMA/MA students. This research was conducted at the Department of Biology, FMIPA UNP and SMAN 1 Rao, using a 4D development model (define, design, develop and disseminate) which is abbreviated at the develop (3D) stage. The data obtained were analyzed by descriptive statistics. The average value of validation is 90.95% with a very valid category. This criterion was obtained from four aspects tested, namely aspects of the feasibility of content, language, presentation and graphics. Digital booklets with very valid criteria are appropriate for use in the student learning process.

Abstrak

Media pembelajaran merupakan segala sesuatu yang digunakan untuk menyalurkan informasi dalam pembelajaran. Penggunaan media yang tepat dan bervariasi dapat mengatasi sifat pasif perserta didik dalam proses belajar mengajar. Hasil analisis angket observasi terhadap peserta didik dan guru, diketahui media yang cenderung digunakan adalah buku teks dan modul. Oleh karena itu guru dan peserta didik masih menginginkan media pembelajaran lain yang mampu menarik minat baca dan dengan mudah dapat digunakan kapan dan dimana saja oleh peserta didik. Berdasarkan hal tersebut dikembangkanlah booklet digital pada materi sistem pencernaan manusia sebagai media pembelajaran yang dilengkapi dengan gambar dan video yang interaktif untuk peserta didik kelas XI SMA/MA yang valid. Penelitian ini dilakukan di Departemen Biologi FMIPA UNP dan SMAN 1 Rao, dengan menggunakan model pengembangan 4D (define, design, develop dan disseminate) yang disingkat pada tahap develop (3D). Data yang diperoleh dianalisis secara statistik deskriptif.  Nilai rata-rata validasi 90,95% dengan kategori sangat valid. Kriteria ini diperoleh dari empat aspek yang diuji yaitu aspek kelayakan isi, kebahasaan, penyajian dan kegrafikaan. Booklet digital dengan kriteria sangat valid layak digunakan dalam proses belajar oleh siswa.


Keywords


Digital booklet; Learning media; Validity test; Human digestive system; 4D model

Full Text:

PDF

References


Apriyeni, O., Syamsurizal, S., Alberida, H., & Rahmi, Y. L. (2021). Booklet pada materi bakteri untuk peserta didik kelas X SMA. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 8–13. DOI: https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.33805

Cunha, D. S., Dehaini, J., & Pessoa, M. S. P. (2022). A digital booklet about natural disasters with graphic animation focused on landslides: A study case at Amazonas. International Juornal for Innovation Education and Reseacrh, 10(7), 283–295. DOI: https://doi.org/10.31686/ijier.vol10.iss7.3816

Dwiqi, G. C. S., Sudatha, I. G. W., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif mata pelajaran IPA untuk siswa SD kelas V. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 33-48. DOI: https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28934

Fitri, A. J., Ristiono, R., Helendra, H., & Rahmi, Y. L. (2021). Development of contextual-based biology booklet containing material on the structure and function of plant tissues for junior high school students. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 6(2), 110–114. DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v6i2.10909

Fitriasih, R., Kasrina, I., & Kasrina, K. (2019). Pengembangan booklet keanekaragaman pteridophyta di kawasan suban air panas untuk siswa SMA. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 3(1), 100–108. DOI: https://doi.org/10.33369/diklabio.3.1.100-108

Ihsan, M. A., Mus, I., Harun, S., Novela, F., Sary, S., Winarti, W., & Annisa, N. (2021). Pengembangan materi dan media pembelajaran berbasis e-learning pada Jurusan Geografi FMIPA UNM. Jurnal Lepa-Lepa Open, 1(1), 25–29. Retrieved from https://ojs.unm.ac.id/JLLO/article/view/16639/pdf

Maisyura, N., Ajizah, A., & Amintarti, S. (2021). The validity of learning media on the form of booklet types of Bryophytes in the riverbanks of Wisata Alam Sungai Kembang for Senior High School Student grade X. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(2), 66-71. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i2.9968

Masykhur, M. A., & Risnani, L. Y. (2020). Pengembangan dan uji kelayakan game edukasi digital sebagai media pembelajaran biologi siswa SMA kelas X pada materi animalia. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 11(2), 90–104. DOI: https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v11i2.3276

Nisa, K., Ajizah, A., & Amintarti, S. (2021). The Validity of Learning Media in the Form of Booklet Types of Pteridophyta (Fern) in the Riverbanks of Wisata Alam Sungai Kembang for Senior High School Grade X. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(2), 92-97. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i2.9978

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171-187. DOI: http://dx.doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Nurutami, T., Fadilah, M., Fitri, R., & Farma, S. A. (2022). Validitas booklet digital bioteknologi terintegrasi eco-enzyme sebagai bahan ajar digital kelas XII SMA. Journal on Teacher Education, 4(1), 405–412. DOI: https://doi.org/10.31004/jote.v4i1.5892

Octiana, N., Syamsurizal, S., Darussyamsu, R., & Yogica, R. (2020). Validity of booklet on pattern of inheritance in the law of the minister as a genetic learning suplement in high school. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 5(3), 1–7. DOI: https://doi.org/10.24036/apb.v5i3.7092

Okra, R., & Novera, Y. (2019). Pengembangan media pembelajaran digital IPA di SMP N 3 Kecamatan Pangkalan. Journal Educative : Journal of Educational Studies, 4(2), 121–134. DOI: https://doi.org/10.30983/educative.v4i2.2340

Pakpahan, A. F., Ardiana, D. P. Y., Mawati, A. T., Wagiu, E. B., Simarmata, J., Mansyur, M. Z., Ili, L., Purba, B., Chamidah, D., Kaunang, F. J., Jamaludin, J., & Iskandar, A. (2020). Pengembangan media pembelajaran. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.

Pangestuti, A. A., & Prasmala, E. R. (2018). Pengembangan media pembelajaran digital daily assessment bagi mahasiswa Program Studi Pendidikan Biologi IKIP Budi Utomo Malang. Jurnal Pendidikan Biologi, 10(1), 17. DOI: https://doi.org/10.17977/um052v10i1p17-27

Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2018). Integrasi teknologi digital dalam pembelajaran di era industri 4.0. Jurnal Tatsqif, 16(1), 42–54. DOI: https://doi.org/10.20414/jtq.v16i1.203

Putri, A. A., & Ardi, A. (2021). Meningkatkan hasil belajar siswa melalui multimedia pembelajaran interaktif berbasis pendekatan saintifik. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 1–7. DOI: https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.33931

Putri, N. H., Syamsurizal, S., Atifah, Y., & Fuadiyah, S. (2021). Booklet sistem ekskresi pada manusia sebagai suplemen bahan ajar biologi kelas XI SMA. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 309–314. DOI: https://doi.org/10.23887/jlls.v4i2.34443

Ramadhani, Y., Helendra, H., Farma, S. A., & Syamsurizal, S. (2021). Validity of Human circulatory system booklets as an independent teaching material for natural science in class VIII junior high school. Bioeducation Jurnal, 5(1), 11–18. DOI: https://doi.org/10.24036/bioedu.v5i1.288

Sarip, M., Amintarti, S., & Utami, N. H. (2022). Validitas dan keterbacaan media ajar e-booklet untuk siswa SMA/MA materi keanekaragaman hayati. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(1), 43–59. DOI: https://doi.org/10.57218/jupeis.Vol1.Iss1.30

Sumiharsono, M. R., & Hasanah, H. (2018). Media pembelajaran. Jember: CV. Pusataka Abadi.

Utami, R. P., Noorhidayati, N., & Ajizah, A. (2022). Pengembangan bahan ajar sub konsep struktur dan fungsi jaringan pada tumbuhan di SMA/MA berbentuk e-booklet. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(3), 241–252. DOI: https://doi.org/10.57218/jupeis.Vol1.Iss3.193

Yelviana, Y., Yuniarti, E., Fuadiyah, S., & Darussyamsu, R. (2020). The development of the booklet educational health reproduction for high school students. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 5(1), 1–7. DOI: https://doi.org/10.24036/apb.v5i1.7209

Yudistira, O. K., Syamsurizal, S., Helendra, H., & Attifah, Y. (2021). Analisis kebutuhan pengembangan booklet sistem imun manusia sebagai suplemen bahan ajar biologi kelas XI SMA. Journal Educative : Journal of Educational Studies, 4(1), 39–44. DOI: https://doi.org/10.23887/jlls.v4i1.34289




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v5i1.14569

Article Metrics

Abstract view : 323 times
PDF - 302 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

    

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License