The effectiveness of student worksheets based on critical thinking skills in biology class XI high school odd semester
Abstract
Cognitive skills that are important to note in students are critical thinking skills. Efforts can be made to build students' critical thinking skills through the learning process, supported by innovative teaching materials such as Student Worksheets (SW). This study aims to describe the effectiveness of SW based on critical thinking skills developed in the biology subject of class XI senior high school odd semester. The development stage includes self-evaluation, expert testing, individual testing, small group testing, and field testing. The research subjects were three experts for the validity test, three students for the individual test, seven for the small group test, and 25 for the field test. The effectiveness of SW was analyzed descriptively. The study results showed that the SW developed was stated to be effectively used with effective criteria. Based on these data, the average N-Gain value is 0.53, so the N-Gain category is medium. From the results of this study, it can be concluded that the developed SW based on critical thinking skills in Biology class XI subject matter was effectively used in learning activities.
Abstrak
Keterampilan kognitif yang penting diperhatikan pada diri peserta didik adalah keterampilan berpikir kritis. Usaha yang dapat dilakukan dalam membangun keterampilan berpikir kritis peserta didik adalah melalui proses pembelajaran, yang didukung oleh penggunaan bahan ajar inovatif seperti Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD). Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan keefektifan LKPD berbasis keterampilan berpikir kritis yang dikembangkan pada mata pelajaran biologi SMA kelas XI semester ganjil. Tahap pengembangan meliputi evaluasi diri, uji pakar, uji perorangan, uji kelompok kecil, uji lapangan. Subjek penelitian adalah 3 pakar untuk uji validitas, 3 peserta didik untuk uji perorangan, 7 peserta didik untuk uji kelompok kecil dan 25 peserta didik untuk uji lapangan. Keefektifan LKPD dianalisis secara deskriptif. Hasil penelitian menunjukan LKPD yang dikembangkan dinyatakan efektif digunakan dengan kriteria efektif. Berdasarkan data tersebut maka nilai rerata N-Gain 0,53 sehingga diperoleh kategori N-Gain sedang. Dari hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa LKPD berbasis keterampilan berpikir kritis pada materi pelajaran biologi kelas XI yang dikembangkan efektif digunakan dalam kegiatan pembelajaran.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Achadah, A. (2019). Evaluasi dalam pendidikan sebagai alat ukur hasil belajar. An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya dan Sosial, 6(1) 92-104. DOI: https://doi.org/10.36835/annuha.v6i1.296
Adi, N. H., Fernandes, A. L., & Hermansyah, H. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis android pada mata kuliah fisika dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1) 58-65. DOI: https://doi.org/10.37329/cetta.v3i1.414
Dharmono, D. (2022). Kelayakan buku ilmiah populer tumbuhan rawa sebagai niche ikan dalam melatihkan berpikir kreatif mahasiswa pendidikan biologi. In Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, (Vol. 7, No. 1, pp. 4-5). Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, Universitas Lambung Mangkurat.
Dwiyogo, W. D. (2018). Pembelajaran berbasis blended learning. Depok: Rajawali Pers.
Facione, P. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction (The Delphi Report). Retrieved from https://philarchive.org/archive/faccta
Fajerandi, H. (2018). Pengembangan buku ilmiah populer diversitas gastropoda untuk siswa SMA di kawasan pesisir. (Master’s Thesis, Program Studi Magister Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin). Retrieved from https://repo-mhs.ulm.ac.id//handle/123456789/12745.
Fajrin, A., Dharmono, D., & Zaini, M. (2021). The practicality of popular ethnobotany scientific books on mangrove plants genus avicennia, tabanio village. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1) 53-54. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i1.9922
Fitriansyah, M. Arifin, Y.F., & Biyatmoko, D. (2018). Validitas buku ilmiah populer tentang echinodermata di pulau sembilan kotabaru untuk siswa sma di kawasan pesisir. (Master’s Thesis, Program Studi Magister Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin). Retrieved from https://repo-mhs.ulm.ac.id/handle/123456789/13863
Husna, N., Soendjoto, M. A., & Zaini, M. (2020). Keefektivan bahan ajar tumbuhan mangrof untuk melatihkan keterampilan berpikir kritis siswa. QUANTUM: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(2) 171-177. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/quantum.v11i2.9278
Ilaah, F. Y. (2018). Kemampuan berpikir kritis siswa SMA Kemala Bhayangkari 1 Surabaya pada materi laju reaksi melalui penerapan model pembelajaran inquiri. UNESA Journal of Chemical Education, 4(1) 78-83. DOI: https://doi.org/10.26740/ujced.v4n1.p%25p
Irwandi, I., & Fajeriadi, H. (2019). Pemanfaatan lingkungan sebagai sumber belajar untuk meningkatkan minat dan hasil belajar peserta didik sma di kawasan pesisir, kalimantan selatan. Bio-Inoved: Jurnal BiologiInovasi Pendidikan, 1(2) 66-73. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/binov.v1i2.7859
Kartika, E., Yunarti, T., & Widyastuti, W. (2019). Analisis self-efficacy berpikir kritis peserta didik dengan pembelajaran socrates kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 3(4). 120-121. DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpf
Murni, A., Anggraini, R. D., & Sakur, S. (2018). The development of student worksheets based on metacognitive approach to improve students’ mathematical representation ability. In Journal of Physics: Conference Series 1088, 2(1), 38-39. DOI: 10.1088/1742-6596/1088/1/012120
Pursitasari, I. D., Suhardi, E., Putra, A. P., & Rachman, I. (2020). Enhancement of student’s Critical thinking skill through science context-based inquiry learning. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(1), 97-105. DOI: https://doi.org/10.15294/jpii.v9i1.21884
Putra, N. H. M. S., Dharmono, D., & Mahrudin, M. (2020) Contents practicality of the popular ethnobotany scientific book of Gliricidia maculata in the Tamiang hill forest area, Tanah Laut Regency. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 1-5. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i1.9348
Putri, A. I., Dharmono, D., & Zaini, M. (2020). Validitas buku ilmiah populer keanekaragaman spesies family fabaceae dalam melatih keterampilan proses sains mahasiswa. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(2), 186-195. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/quantum.v11i2.8822
Ramadhan, F., Soendjoto, M. A., & Dharmono, D. (2020). Practicality pocketbook “keanekaragaman lepidoptera di hutan mangrof”. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(2), 71-75. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i2.8551
Sambodo, S. (2019) Pengembangan media pembelajaran mobile learning (m-learning) berbasis android untuk mahasiswa kelas XI SMA/MA. (Master’s Thesis, Program Studi Magister Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan UIN Sunan Kalijaga). Retrieved from https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/2569
Sari, L. Y., & Susanti, D. (2019). Uji efektivitas media pembelajaran interaktif berorientasi konstruktivisme pada materi neurulasi untuk perkuliahan perkembangan hewan. Jurnal Bio Concetta, 2(1), 158-164. DOI: https://dx.doi.org/10.22202/bc.2016.v2i1.1806
Suciono, W. (2021). Berpikir kritis (tinjauan melalui kemandirian belajar, kemampuan akademik dan efikasi diri). Bandung: Penerbit Adab.
Ulinniam, U., Sopwan, I. D., & Muhaemin, a. (2022). Keanekaragaman tanaman hias di Desa Kedokanbunder sebagai sumber belajar biologi siswa SMA kelas X. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Pendidikan, 1(2), 151-161. DOI: https://doi.org/10.55606/jurripen.v1i2.351
Wardani, I. K., & Widiana, G. T. (2018). Pengembangan lembar kerja peserta didik (lks) saintifik berbasis keterampilan berpikir kritis untuk peserta didik kelas V SD/MI di Kabupaten Jombang. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1), 40-47. DOI: https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i1.2192
Yennita, K. I., Gibran, G., & Irianti, M. (2018). Development of worksheet based on high-order thinking skills to improve high-order thinking skills of the students. Journal of Educational Sciences, 2(1). 37-38. DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.2.1.p.37-45
Zaini, M. (2018). Penelitian desain pendidikan aplikasi teori ke dalam praktik. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka.
Zaini, M., Amintarti, S., Ajizah, A., Nadhira, D. M., Hariati, M., & Hidayati, H. (2020). Student worksheets microbial concepts based on urban wetlands to improve critical thinking skills at high school levels. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(1), 53-63. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i1.8154
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v5i3.15393
Article Metrics
Abstract view : 406 timesPDF - 237 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Managed by: |
Journal License: |