Difficulty analysis of biology education students in learning microteaching at Universitas Labuhanbatu
Abstract
Education is a field that is very important for the future and influences other fields. One of the functions of education is to develop skills and abilities and form a better sense of dignity in the context of educating the life of the nation. This study aims to be able to see and know the difficulties faced by biology education students in microteaching lessons at Labuhanbatu University. The method used in this research is descriptive-qualitative. The sample in this study was made up of all fifth-semester biology education students. Data collection techniques included questionnaires and interviews. The results of the research that has been carried out regarding the analysis of the difficulties of biology education students in microteaching learning at Labuhanbatu University are: use of learning methods (42.61%), mastery of material (42.15%), skills in teaching (52.67%), skills in opening learning (54.36%), readiness in learning (54.70%), skills to ask (46.79%), skills to close learning (50.81%), and skills to explain (40.81%). Microteaching is very important for students in preparing themselves as prospective teachers and adding insight and knowledge.
Abstrak
Pendidikan merupakan suatu bidang yang sangat penting bagi masa depan untuk mengembangkan keahlian dan kemampuan serta membentuk generasi yang lebih baik dalam rangka mencerdaskan kehidupan bangsa. Penelitian ini bertujuan untuk dapat melihat serta mengetahui kesulitan yang dihadapi mahasiswa pendidikan biologi dalam pembelajaran microteaching di Universitas Labuhanbatu. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu kualitatif deskriptif. Sampel dalam penelitian ini yaitu seluruh mahasiswa pendidikan biologi semester lima, tehnik pengumpulan data berupa angket dan wawancara. Adapun hasil penelitian yang telah dilakukan mengenai analisis kesulitan mahasiswa pendidikan biologi dalam pembelajaran microteaching di Universitas Labuhanbatu yaitu: penggunaan metode pembelajaran (42.61%), penguasaan materi (42.15%), keterampilan dalam mengajar (52.67%), keterampilan dalam membuka pembelajaran (54.36%), kesiapan dalam pembelajaran (54.70%), keterampilan bertanya (47.69%), keterampilan menutup pembelajaran (50.81%), dan keterampilan menjelaskan (40.81%). Pembelajaran microteaching sangat penting bagi mahasiswa dalam mempersiapkan diri sebagai calon guru dan menambah wawasan dan pengentahuan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afdillah, A., Andini, D. S., Hasibuan, S. O., Fitrah, H., Simbolon, N. A., & Ritonga, J. (2022). Analisis keterampilan dasar mengajar mahasiswa Pendidikan Biologi UIN-SU dalam mengikuti mata kuliah micro teaching. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 5(2), 133-138. DOI: https://doi.org/10.30743/best.v5i2.5595
Aida, W. (2019). Analisis kemampuan keterampilan dasar mengajar (Micro Teaching) mahasiswa angkatan I Program Studi Pendidikan IPS Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Pasir Pengaraian. Jurnal Edu Research, 8(2), 1-10. DOI: https://doi.org/10.30606/jer.v8i2.302
Apriani, L., Alpen, J., & Arismon, A. (2020). Tingkat percaya diri dan keterampilan micro teaching. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 1(1), 42–49. DOI: https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(1).5155
Chera, M. R., Salong, A., & Manuhutu, S. (2022). Analisis keterampilan dasar mengajar mahasiswa pada mata kuliah micro teaching: (Studi pada mahasiswa angkatan 2018 di Program Studi Pendidikan Ekonomi). Jurnal Administrasi Terapan, 1(1), 79-86. DOI: Retrieved from https://ejournal-polnam.ac.id/index.php/JAT/article/view/1273
Christi, L. Y. (2020). Analisis pelaksanaan microteaching mahasiswa PGSD pada mata kuliah PSAP sains dan teknologi. Jurnal Basicedu, 4(3), 707-715. DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.424
Febrian, F., & Fera, M. (2019). Kualitas perangkat dan keterampilan mengajar mahasiswa pendidikan matematika pada mata kuliah micro teaching menggunakan analisis model Rasch. Jurnal Gantang, 4(1), 87–95. DOI: https://doi.org/10.31629/jg.v4i1.1065
Gumohung, A. M., Moonti, U., & Bahsoan, A. (2021). Pengaruh keterampilan menjelaskan guru terhadap hasil belajar siswa. Jambura Economic Education Journal, 3(1), 1–7. DOI: https://doi.org/10.3 7479/jeej.v3i1.8312
Hidayah, N. (2018). Analisis kesiapan mahasiswa Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah sebagai calon pendidik profesional. Terampil : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 5(1), 117-137. DOI: https://doi.org/10.24042/t erampil.v5i1.2936
Irawati, H. (2020). Analisis keterampilan dasar mengajar mahasiswa calon guru biologi di Pendidikan Biologi FKIP UAD. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 9(1), 33-39. DOI: https://doi.org/10.20961/inkuiri.v9i1.41378
Isrokatun, I., Fitriani, E., & Mukarromah, K. (2022). Analisis kesiapan mahasiswa pendidikan guru sekolah dasar menjadi guru sekolah dasar yang kompeten. Jurnal Basicedu, 6(1), 819–833. DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1982
Jayanti, I. T., Cahyo, A. N., Setyaningsih, E., Purnomo, E., Winarti, A., & Mawardi, M. (2022). Penguatan pendidikan karakter religius di TPA (Taman Pendidikan Al-Qur’an) Nurul Yaqin Desa Jagoan. Buletin KKN Pendidikan, 4(1), 69–79. DOI: https://doi.org /10.23917/bkkndik.v4i1.19184
Khaerunnisa, S., & Muqowim, M. (2020). Peran guru dalam menanamkan nilai karakter peduli sosial. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(2), 206-219. DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v8i2.7636
Kurniawan, A., & Masjudin, M. (2018, March). Pengembangan buku ajar microteaching berbasis praktik untuk meningkatkan keterampilan mengajar calon guru. In Prosiding Seminar Nasional Pendidik dan Pengembang Pendidikan Indonesia (pp. 9-16). Retrieved from https://ejournal.mandalanursa.org/index.php/Semnas/article/view/166
Nazariah, N., Nasrullah, N., & Lestari, C. I. (2022). Pengaruh pembelajaran microteaching terhadap praktek pengalaman lapangan (PPL) mahasiswa Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Aceh Angkatan 2021. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 1–7. Retrieved from https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/2444531
Nurjanah, S., Yahdiyani, N. R., & Wahyuni, S. (2020). Analisis metode pembelajaran akidah akhlak dalam meningkatkan pemahaman dan karakter peserta didik. EduPsyCouns, 2(1), 366–377. Retrieved from https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/articel/view/496
Nurmasyitah, N. (2021). Analisis keterampilan mengajar mahasiswa pendidikan fisika pada mata kuliah microteaching. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(1), 102-103. DOI: https://do i.org/10.24127/jpf.v9i1.3527
Pratiwi, A. T., & Harahap, R. D. (2022). Obstacles for biology education students in the process of implementing online learning at Labuhanbatu University during the covid-19 pandemic. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(1), 10-16. DOI: https://doi.org/10.20527/bino.v4i1.12067
Rachmadyanti, P. (2021). Persepsi mahasiswa PGSD tentang penggunaan padlet pada pembelajaran microteaching. JP2SD (Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar), 9(2), 103–115. DOI: https://doi.org/10.22219/jp2sd.v9i2.17105
Rahayu, D. S., & Sulistyawati, E. (2022). Preservice mathematics teachers’ performance and challenges on video-based microteaching amid pandemic. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1335–1344. DOI: https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1034
Rosali, E. S., & Singkawijaya, E. B. (2020). Peningkatan kompetensi mahasiswa calon guru melalui mata kuliah pengajaran mikro. Jurnal Pendidikan Sosial Budaya, 6(2), 161–178. Retrieved from https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/275
Sholikhah, F. N., & Wahidah, Z. (2021). Penggunaan metode pembelajaran guru biologi di Pasuruan: Analisis persepsi siswa. Alveoli: Jurnal Pendidikan Biologi, 2(1), 16-29. DOI: https://doi.org/10.35719/alveoli.v2i1.20
Sugiyono, S. (2014). Statistika untuk penelitian. Bandung: Alfabeta.
Turmuzi, M., & Kurniawan, E. (2021). Kemampuan mengajar mahasiswa calon guru matematika ditinjau dari Technological Pedagogical and Content Knowledge ( TPACK ) pada mata kuliah micro teaching. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2484–2498. DOI: https://doi.org/10.31004/cendikia.v5i3.881
Wijarini, F., & Ilma, S. (2017). The analysis of teacher candidates’ teaching skill in Department of Biology Education, University of Borneo Tarakan, through pre-service teaching activities. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 3(2), 149–159. DOI: https://doi.org/10.222 19/jpbi.v3i2.4311
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v5i2.15593
Article Metrics
Abstract view : 370 timesPDF - 181 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Managed by: |
Journal License: |