The effectiveness of inquiry lesson-based digestive system materials for training students' science literacy ability
Abstract
Learning biology needs to seek the formation of students who have scientific literacy skills. This ability is closely related to understanding science in everyday life. This study aims to analyze the increase in scientific literacy skills by implementing inquiry lesson-based worksheets on the material of the human digestive system. The research method used was quasi-experimental with a non-randomized control group pre-test and post-test research design. Participants are two classes XI MIPA. The sampling technique is cluster random sampling. That is, two classes XI MIPA were randomly selected. Classes XI MIPA 5 and XI MIPA 6, each consisting of 32 students, where one was the control class and the other was the experimental class. Data were obtained using 10 PISA frameworks scientific literacy questions in the form of valid and reliable multiple choice questions. The results showed a significant difference, as evidenced by the results of hypothesis testing with Sig. (2-tailed) = 0.000 < 0.05, then H0 rejected and Ha accepted. There is a difference in t-count experimental class and t-count where is the control class t-count the experimental class is greater than t-count the control class is 53.82 > 21.997 so that the scientific literacy abilities of students from the two classes have significant differences.
Abstrak
Pembelajaran biologi perlu mengupayakan terbentuknya peserta didik yang memiliki kemampuan literasi sains. Kemampuan ini erat hubungannya dengan pemahaman sains di dalam kehidupan sehari-hari. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis peningkatan kemampuan literasi sains melalui implementasi LKPD berbasis Inquiry Lesson pada materi sistem pencernaan manusia. Metode penelitian yang digunakan yaitu quasi eksperimental dengan desain penelitian Pre-test and Post-test Non-randomized Control Group. Partisipan merupakan dua kelas XI MIPA. Teknik penarikan sampel menggunakan cluster random sampling, yaitu dipilih secara acak dua kelas XI MIPA. Kelas XI MIPA 5 dan XI MIPA 6 yang masing-masing terdiri dari 32 peserta didik, dimana salah satu sebagai kelas kontrol dan yang lain sebagai kelas eksperimen. Data diperoleh dengan menggunakan soal literasi sains berframework PISA berjumlah 10 dengan bentuk soal pilihan ganda yang telah valid dan reliabel. Hasil penelitian menunjukkan perbedaan yang signifikan dibuktikan melalui hasil uji hipotesis dengan Sig. (2 tailed) = 0,000 < 0,05, maka H0 ditolak dan Ha diterima. Terdapat perbedaan pada t-hitung kelas eksperimen dan t-hitung kelas kontrol dimana t-hitung kelas eksperimen lebih besar dari t-hitung kelas kontrol yaitu 53,82 > 21,997, sehingga kemampuan literasi sains peserta didik dari kedua kelas tersebut memiliki perbedaan yang signifikan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andika, I. P. W., & Yudiana, K. (2022). Aktivitas pembelajaran berbantuan media Linktree meningkatkan literasi sains dan kemampuan metakognitif pada materi macam-macam gaya muatan IPA kelas IV. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1), 52-60. DOI: https://doi.org/10.23887/jeu.v10i1.47635
Avikasari, A., Rukayah, R., & Indriayu, M (2018). The influence of science literacy-based teaching material towards science achievement. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 7(3), 182-187.
DOI: http://doi.org/10.11591/ijere.v7i3.14033
Ayu, N. (2022). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing berbasis literasi sains dalam pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(2), 325-331. DOI: https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.600
Daniah, D. (2020). Pentingnya inkuiri ilmiah pada praktikum dalam pembelajaran IPA untuk peningkatan literasi sains mahasiswa. Pionir: Jurnal Pendidikan, 9(1), 144–153. DOI: https://doi.org/10.22373/pjp.v9i1.7178
Dewi, C., Pahriah, P., & Purmadi, A. (2021). The urgency of digital literacy for generation Z students in chemistry learning. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(11), 88-103. DOI: http://doi.org/10.3991/ijet.v16i11.19871
Fadilah, F., Isti, S., Wida, T., Amarta, D., & Prabowo, C. A. (2020). Analisis kemampuan literasi sains siswa SMA pada pembelajaran biologi menggunakan NOSLit. BioEdUIN : Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 10(1), 27–34. DOI: http://doi.org/10.15575/bioeduin.v10i1.814
Fuadi, H., Robbia, A. Z., & Jufri, A. W. (2020). Analisis faktor penyebab rendahnya kemampuan literasi sains peserta didik. Jurnal Ilmiah Profesi, 5(1), 108–116. DOI: http://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122
Izzatunnisa, I., Andayani, Y., & Hakim, A. (2019). Pengembangan LKPD berbasis pembelajaran penemuan untuk maningkatkan kemampuan literasi sains peserta didik pada materi campuran SMA. Jurnal Pijar MIPA, 14(2), 49-54. DOI: http:// doi.org/10.29303/jpm.v14i2.1240
Kuswanto, J., Nasir, M., & Ariyansyah, A. (2021). Pengaruh model pembelajaran Guided Inquiry terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas X pada materi keanekaragaman hayati. Jurnal Pendidikan MIPA, 11(2), 175-180. DOI: https://doi.org/10.37630/jpm.v11i2.463
Mijaya, N. P. A. P., Sudiatmika, A. A. I. A. R., & Selamet, K. (2019). Profil literasi sains siswa smp melalui model pembelajaran levels of inquiry. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 2(2), 161-171. DOI: https://doi.org/10.23887/JPPSI.v2.i2.19385
Novita, M., Rusilowati, A., Susilo, S., & Marwoto, P. (2021). Meta-analisis literasi sains siswa di Indonesia. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 10(3), 209-215. DOI: https://doi.org/10.15294/upej.v10i3.55667
OECD. (2016). PISA 2015 Assessment and analytical framework: Science, reading, mathematic and financial literacy. Paris: PISA, OECD Publishing. Retrieved from https://www.oecd.org/education/pisa-2015-assessment-and-analytical-framework-9789264281820-en.htm
Payu, C. S., Pakaya, I., Hermanto, I. M., Irsan, & Yunus, M. (2023). Practicality of Guided Inquiry learning models based on critical questions (Intersistatic) to improve students’ critical thinking on temperature and heat materials. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 11–21. DOI: https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1.1082
Phabchai, P., Sawangmek, S. & Worasing, A. (2018). Developing scientific literacy in the topic of acid-base using context-based learning management for grade 11 th students. Journal of Education Naresuan University, 22(3), 164-176. DOI: http://doi.org/index.php/edujournal_nu/article/view/132815
Prastowo, P. (2012). Metode penelitian dalam perspektif rancangan dan penelitian. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Rewalino, Y. I., Supriyatman, S., & Kade, A. (2020). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap kemampuan literasi sains siswa. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 8(3), 125-128. Retrieved from http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/EPFT/article/view/17193
Rini, C. P., Hartantri, S. D., & Amaliyah, A. (2021). Analisis kemampuan literasi sains pada aspek kompetensi mahasiswa Program Studi PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Tangerang. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 166-179. DOI: doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.15320
Rusilowati, A. (2019). Membangun literasi sains. Bandung: Humaniora.
Semilarski, H., & Laius, A. (2021). Exploring Biological Literacy: A Systematic Literature Review of Biological Literacy. European Journal of Educational Research, 10(3), 1181-1197. DOI: https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.3.1181
Srikandi, R., Lestari, H., & Siskandar, S. (2021). Penerapan Blended Learning dengan pendekatan STEM untuk meningkatkan kemampuan literasi sains siswa pada pembelajaran biologi di masa pandemi Covid-19. Journal of Biology Learning, 3(1), 57-64. DOI: https://doi.org/10.32585/jbl.v3i1.1348
Wenning, C. J. (2010). Levels of inquiry: Using inquiry spectrum learning sequences to teach science. Journal of Physics Teacher Education Online, 5(4), 11-19. Retrieved from http://www.phy.ilstu.edu/pte/publications/generi
Widowati, A., Suryadarma, S., & Widodo, E. (2018). The development of blog with nos within Inquiry Laboratory an Approach for developing scientific literacy of the student in junior high school. International Journal of Engineering & Technology, 7(3), 756-759. DOI: https://doi.org/10.14419/ijet.v7i3.2.18744
Wiwi, K. P., Windyariani, S., & Setiono, S. (2022). Penerapan model Inquiry Lesson terhadap habits of mind peserta didik kelas X MIPA pada materi ekosistem. BIODIK, 8(4), 153-160. DOI: https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.19118
Wulandari, E., & Raharjo, R. (2018). Validitas, kepraktisan, dan keefektifan lembar kegiatan peserta didik (LKPD) berbasis literasi sains pada materi protista kelas X SMA. BioEdu, 7(1), 63-70. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu/article/view/26251
Yohamintin, Y., & Huliatunisa, Y. (2023). Hubungan kemampuan literasi sains dengan pemecahan masalah IPA siswa sekolah dasar. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 4(2), 21-30. DOI: https://doi.org/10.31000/ijoee.v4i2.7395
Zahroh, D. A., & Yuliani, Y. (2021). Pengembangan E-LKPD berbasis literasi sains untuk melatihkan keterampilan berpikir kritis peserta didik pada materi pertumbuhan dan perkembangan. BioEdu, 10(3), 605–616. DOI: https://doi.org/10.26740/bioedu.v10n3.p605-616
Zulaichah, Z., Sukarmin, S., & Masyukuri, M. (2021). The development of inquiry lesson-based science module in work and simple machine material to improve students’ scientific creativity, Edusains, 13(1), 64-72. DOI: https://doi.org/10.15408/es.v13i1.17389
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v5i2.15911
Article Metrics
Abstract view : 458 timesPDF - 306 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Managed by: |
Journal License: |